Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در تشریح ابعاد تاثیر بحران اوکراین روی مواضع چین در قبال تایوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از حمله روسیه به اوکراین شاهد آن بودیم که ولادیمیر پوتین به پکن سفر کرد و در المپیک زمستانی حضور داشت. خیلی‌ها هم اکنون معتقدند که این سفر برای انجام یکسری از هماهنگی‌ها میان مسکو و پکن صورت گرفت؛ چراکه چند روز بعد، نظامیان روسیه وارد خاک اوکراین شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد پوتین در آن سفر به دنبال جلب حمایت چین بود که شاید تضمین‌هایی از سمت پکن به مسکو داده شده است اما مواضع اخیر چینی‌ها نشان می‌دهد که آنها محتاطانه رفتار می‌کنند. واقعیتی که نمی‌توان انکارش کرد این است که نه تنها روسیه بلکه چین هم فکر نمی‌کرد بایدن اینگونه در قبال اوکراین عمل کند و اساساً معادلات میدانی در اوکراین در این ابعاد و به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

وی ادامه داد: به همین دلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رؤسای جمهور حاکم بر پکن و مسکو تا حدود زیادی از تحولات جا خوردند و پس از آن شاهد سرازیر شدن تسلیحات غرب به اوکراین و جنگیدن اوکراینی‌ها علیه روسیه بودیم. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که معادلات به نوع دیگری تغییر پیدا کرد و حتی مواضع برخی از کشورهای همسو با روسیه هم تغییر پیدا کرد؛ تا جایی که لحن بعضی از آنها متفاوت از گذشته نمایان شد که تمام این مسائل نشان از تحولات سیاسی‌ دارد که ریشه‌اش در معادلات میدانی نهفته است. در این شرایط از گوشه و کنار می‌شنویم که چینی‌ها به دنبال اعمال فشار علیه تایوان هستند که تا حدودی درست است. چینی‌ها فکر می‌کردند که در این آشفته بازار می‌توانند پرونده تایوان را به نفع خود رقم بزنند در حالی که شرایط به سمت و سوی دیگری حرکت کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به وضوح می‌بینیم که عملاً مواضع چین نه تنها در قبال تایوان و هنگ‌کنگ بلکه در قبال پرونده اوکراین محتاطانه‌تر شده است؛ چراکه آنها می‌دانند هرگونه اقدام علیه تایوان آنهم در فضای فعلی بین‌المللی صرفاً تبعات سیاسی و یا امنیتی ندارد، بلکه اولین رُکنی که مورد هدف غربی‌ها قرار می‌گیرد، اقتصاد چین است. نه تنها روسیه، بلکه پکن هم عملاً در پرونده اوکراین پیام جدیدی از ناتو، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دریافت کرده و بر همین اساس ملاحظات دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. لذا اینکه فرض کنیم پکن به دنبال آن است تا بتواند تایوان را در بهم ریختگی فعلی جهان فتح کند، یا اقدام فوری علیه آن انجام دهد، تا حدودی دور از ذهن است. درست است که تمرکز چینی‌ها بر تایوان و هنگ‌کنگ بوده اما در طرف مقابل آمریکایی‌ها هم حواس‌شان به تحرکات چین در خصوص تایوان است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که چین نمی‌خواهد به هر قیمتی مسأله تایوان را در شرایط کنونی حل و فصل کند. در این میان عده‌ای معتقدند احتمال دارد پیشروی‌های نظامی روسیه در اوکراین به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود که در شرایط فعلی نمی‌توانیم این نظریه را رد کنیم و حتی نمی‌توانیم مهر تاییدصد در صدی بر آن بزنیم، اما داده‌ها نشان می‌دهد که عقل جامعه جهانی فعلاً و به خصوص پس از تبعات پاندمی کرونا بر مسائل اقتصادی متمرکز است. بر همین اساس نه تنها چین نمی‌خواهد با اقدام علیه تایوان جلوی رشد اقتصادی خود را بگیرد، بلکه مسکو هم نمی‌تواند تا آخرین لحظه اینگونه رفتار کند و ادامه بدهد. لذا چینی‌ها هم حمایت بی‌قید و شرط خود از کرملین را به سمت و سوی دیگری جهت می‌دهند تا مورد گزند و آسیب غربی‌ها قرار نگیرند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا تایوان چین روسیه ناتو ولادیمیر پوتین آمریکا اوکراین جو بایدن شی جین پینگ ولودیمیر زلنسکی نشان می دهد نه تنها چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

به گزارش ایسنا، «پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه/ ۲ نفر کشته شدند
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود