Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع جدا بودن یا نبودن ورزش از سیاست مسئله‌ای است که هر از گاهی به بهانه‌های مختلف مطرح می‌شود. این بار جنگ روسیه و اوکراین و تبعات این درگیری که دامنگیر جهان ورزش شده، نوع برخورد سازمان‌ها و نهاد‌های جهانی ورزش با ادعای معروف" جدایی ورزش از سیاست" را در بوته آزمایش قرار داده است.

با وجود ادعا‌های مطرح شده درباره جدایی ورزش از سیاست، شواهد حاکی از آن است که سیاست و تصمیم‌های سیاسی بر رویداد‌های ورزشی تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگرچه نهاد‌های بین المللی و فدراسیون‌های ورزشی جهان شعار جدایی ورزش از سیاست را سر می‌دهند و آن را در بین قوانین خود گنجانده اند و سعی می‌کنند در ظاهر خود را حامی چنین تفکری نشان دهند، اما عملا و در بزنگاه‌ها رفتاری کاملا مغایر با این شعار انجام داده و اقدام سیاسی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین مرز بندی‌های سیاسی بار دیگر به جریان افتاد و غرب تمام قد پشت سر اوکراین ایستاد. هنوز این کشمکش در مراحل ابتدایی خود بود که رسانه‌های غربی شروع به گمانه زنی درباره سلب حق میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه کردند.این دیدار قرار بود روز ۷ خرداد در ورزشگاه گازپروم شهر سن پترزبورگ برگزار شود.

سرانجام فشار‌ها کارگر شد و اتحادیه فوتبال اروپا که بار‌ها ژست جدایی ورزش از سیاست را به خود گرفته و بار‌ها باشگاه‌ها و بازیکنان را به جرم رفتار و کنش سیاسی جریمه و محروم کرده، خود در حرکتی کاملا سیاسی به طور رسمی میزبانی فینال لیگ قهرمانان را از سن پترزبورگ گرفت و به پاریس و ورزشگاه پارک دو پرنس اهدا کرد.

این تازه آغاز ماجرا بود، در پی این تصمیم تیم ملی فوتبال لهستان که روز ۲۴ مارس در پلی آف جام جهانی باید به مصاف روسیه برود، اعلام کرده در این دیدار حاضر نخواهد شد. تیم‌های سوئد و جمهوری چک هم که رقبای احتمالی روسیه بودند، دقیقا چنین موضعی گرفته اند و جالب‌تر این که هر سه تیم به همراه رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه از فیفا خواستند روسیه را از جام جهانی قطر کنار بگذارد.

 فیفا که مقهور قدرت‌های سیاسی است، ابتدا زیر بار محرومیت روسیه از جام جهانی نرفت و  فقط سرود ملی و پرچم روسیه را تحریم کرد و حکم داد که  تیم ملی فوتبال روسیه باید تحت عنوان اتحادیه فوتبال روسیه در مسابقات بین المللی حضور یابد اما در برابر فشارهای فزاینده حامیان اوکراین تاب نیاورد و با صدور بیانیه ای مشترک با یوفا، تیم ملی  روسیه را به دلیل تجاوز به اوکراین تا اطلاع ثانوی از حضور درتمامی رقابت‌های بین المللی از جمله جام جهانی قطرمحروم کرد. این در حالی است که فیفا آمریکا را که سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد از جام جهانی ۲۰۰۲ کره - ژاپن محروم نکرد.

نمونه بارز سرسپردگی فیفا مقابل تصمیم‌های قدرت‌های سیاسی نوع رفتار این سازمان با کشورمان است. فیفا که ادعای مبارزه با سیاسی کاری و سیاست زدگی در فوتبال را دارد و به همین بهانه ایراد‌های فراوانی به اساسنامه فدراسیون فوتبال کشورمان گرفته سال‌ها است که پول‌های فوتبال کشورمان را به بهانه تحریم بلوکه کرده، یا کنفدراسیون فوتبال آسیا که باز به بهانه تحریم، پاداش‌های تیم فوتبال پرسپولیس را مسدود کرده است.

از ماجرای روسیه و اوکراین دور نشویم. فوتبال تنها ورزشی نیست که روس‌ها قرار است در آن تاوان بدهند. به تازگی فدراسیون جهانی والیبال نیز اعلام کرد میزبانی لیگ ملت‌های والیبال و جام جهانی هم از روسیه گرفته شده است.

این در حالی است که کمیته بین المللی المپیک هم از فدراسیون‌های جهانی خواسته مسابقات خود در مسکو را به جای دیگری منتقل کنند در حالی که آمریکا  با وجود این که سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد، مشمول هیچ محرومیتی نشد و چند ماه بعد در المپیک آتن حضور یافت.

فدراسیون جهانی جودو نیز در حمایت از اوکراین واکنش نشان داد و سمت ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین بر این فدراسیون را به حالت تعلیق درآورد.

وقتی این رفتار‌ها را با تصمیم‌های پیشین این فدراسیون‌ها و نهاد‌ها مقایسه می‌کنیم، سیاست یک بام و دو هوای آن‌ها در برخورد با مسئله سیاست و ورزش خیلی واضح خود را نشان می‌دهد.

هنوز یادمان نرفته است که همین فدراسیون جهانی جودو چطور کشورمان را به دلیل رویارو نشدن ورزشکار ما با ورزشکار رژیم متجاوز و اشغالگر قدس تعلیق کرد یا در همین المپیک ۲۰۲۲ توکیو وقتی فتحی نورین  جودوکار الجزایری حاضر به مبارزه با ورزشکار رژیم صهیونیستی نشد چطور او را از دهکده بازی‌ها اخراج و محروم کرد و سپس این ورزشکار و مربی اش به مدت ۱۰ سال از سوی فدراسیون بین المللی جودو (IJF) محروم شدند.

در حالی که سلتیک به خاطر اهتزار پرچم فلسطین در ورزشگاه توسط هوادارانش، جریمه می شود، اخیرا در دیدار منچسترسیتی و اورتون بازیکنان در حالی وارد میدان شدند که پرچم اورتون روی لباسشان نقش بسته بود و در تابلوی ورزشگاه به صراحت از پوتین خواسته شد به جنگ پایان دهد.

از نگاه این سازمان‌ها سیاست از ورزش جدا است تا وقتی که پای یکی از هم پیمانان آن‌ها در میان نباشد.

ایران ما سال‌ها است که قربانی رفتار سیاسی نهاد‌های تصمیم گیرنده در ورزش است. کشور ما بخصوص به دلیل حمایت از آرمان فلسطین و مردم این کشور بار‌ها مورد بی مهری، جریمه و محرومیت قرار گرفته است. حتی فیفا شعار‌های مذهبی رو سکو‌های ورزشگاه‌های ما را نیز بر نمی‌تابد.

شعائر مذهبی و حمایت ما از فلسطین اقدامی سیاسی و مغایر با قوانین ورزشی است، اما حمایت یوفا و فیفا و دیگر کشور‌های غربی از هم پیمانانشان سیاسی قلمداد نمی‌شود؛ و این همان سیاست یک بام و دو هوای معروف است.

تحریم های اخیر ورزشی علیه روسیه در مورد معدود کشورهای دیگر هم لحاظ شده است اما آیا در مورد عربستان و حمله به یمن، در مورد اشغال فلسطین  هم از اهرم فشاری به نام ورزش استفاده شد؟

اگر موضوع تحریم های ورزشی را به ورزش استنتاج معکوس در نظر بگیریم یعنی بازی را از انتها به ابتدا بیاییم و حتی استراتژی‌های غلط را حذف کنیم باز هم به سرخط می رسیم که آیا این فشار حداکثری تاثیری در اعتقادات مذهبی و ملی داشته است؟

در بازی استنتاج معکوس طرفین راه ها را در نظر می‌گیرند و دست آخر به این نتیجه می رسند کدامیک برایشان سودمند تر است و این یک هجمه مقطعی در جنگ روسیه و اوکراین است که شاید با یک روش ساده  ریاضی قابل حل باشد.

از بُعد دیگر این ماجرا در کیفیت ورزش تاثیر گذار خواهد بود و با روح ورزش منافات دارد. این بازی را اگر از اول به آخر بخوانیم شاید در بین راه مسیر تغییر کند.

آخر این بازی امروز است و هر چه به ابتدا برویم مسیر برای تحریم کنندگان ورزش تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید

یوفا میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا را از روسیه گرفت المپیک ۲۰۲۰؛
جودوکار الجزایری حاضر به رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی نشد

 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی دنیای ورزش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دنیای ورزش اوکراین فیفا سیاست جدایی ورزش از سیاست روسیه و اوکراین بین المللی جام جهانی نهاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصولی: از فردا به فکر جام جهانی هستیم

به گزارش ورزش سه، احسان اصولی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال پس از اینکه کاروان تیم ملی فوتسال را به عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا در فرودگاه همراهی کرد، در گفتگو با خبرنگاران درباره شرایط این قهرمانی با حضور وحید شمسایی صحبت کرد و گفت: همه شاهد بودند که تورنمنت‌های مختلف و بازی‌های دوستانه با تیم‌‌های رده بالا را طبق نظر سرمربی و کادر فنی برنامه‌ریزی کردیم و اگر رنکینگ جهانی فوتسال را نگاه کنید، از بین تیم‌های رده بالا، اسپانیا و پرتغال نخواستند با ما بازی کنند. با اکثر تیم‌هایی که حرفی برای گفتن داشتند، بازی و در تورنمنت برزیل شرکت کردیم که تورنمنت اثرگذاری بود و شاکله اصلی تیم در آنجا توسط کادر فنی تیم ملی شکل گرفت و در دو بازی با روسیه و تورنمنت ویتنام، تیم تکمیل شد. خدا را شاکریم و جا دارد که از همه کسانی که در این مدت کمک کردند، تشکر کنیم.

او ادامه داد: از تمام حمایت های آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش، مجلس شورای اسلامی و شخص رئیس جمهور و رئیس مجلس ممنون هستیم که با پیام محبت‌آمیزشان باعث دلگرمی فرزندان‌ خود در تیم ملی شدند. امروز و فردا استراحت می‌کنیم و سپس کارمان را برای جام جهانی شروع می‌کنیم و با توکل به خدا و تلاش همه اعضای تیم ملی می‌رویم که در جام جهانی هم افتخارآفرین باشیم.

رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال درباره برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای آماده سازی تیم ملی فوتسال توضیح داد: براساس نظر شمسایی، لیگ را تا پنج شش هفته پیش می‌بریم و در این مدت لیگ را برنامه‌ریزی کردیم و بازیکنان در لیگ بازی می‌کنند. بازی در لیگ یک مقدار بازیکنان را در آمادگی نگه می‌دارد و برای بازی‌های دوستانه در فیفا‌دی‌های پیش رو برنامه‌ریزی کردیم. این موضوع در صورت قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد و ما کاملاً آماده می‌شویم تا در جام جهانی باقدرت حضور پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مبالغ قرارداد گذشته آنها پرداخت شده است یا خیر، گفت: یک بدهی از سال گذشته باقی مانده است و آن هم به خاطر این بود که به آخر سال خوردیم و به دلیل گرفتاری و نزدیک شدن به مسابقات جام ملت‌ها نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم. یک مبلغ جزئی از سال گذشته باقی مانده است که در اولین فرصت به شمسایی تقدیم خواهیم کرد و قرارداد جدید را امضا می‌کنیم. هیچ مشکلی وحود ندارد. ارکان مدیریتی فدراسیون روی تمام قراردادها حساس هستند و این موارد کاملا انجام می شود‌ خوشبختانه فصای خیلی خوبی وجود دارد.

همچنین در پایان او درباره تصمیم در رابطه با ادامه همکاری با وحید شمسایی توضیح داد: ما در خدمت او هستیم و شمسایی پر قدرت ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • شرایط برای حضور دانشجویان در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • سخنگوی فدراسیون فوتبال: درخواست حواله خودرو برای قهرمانان فوتسال را پیگیری می کنیم
  • اصولی: بازی‌های دوستانه باعث شکل گیری شاکله تیم ملی فوتسال شد/ قرارداد شمسایی تمدید خواهد شد
  • اصولی: از فردا به فکر جام جهانی هستیم
  • اصولی: درخواست حواله خودرو برای فوتسالی‌ها را پیگیری می‌کنیم