Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

آفتاب یزد/ اتهام سکوت

«آفتاب یزد» به عنوان روزنامه نزدیک به محمدرضا عارف که خود سلطان سکوت بود و صدای همه اصلاح‌طلبان را درآورده بود، امروز به قالیباف کنایه زده و مدعی است که او با یک «سکوت استراتژیک» با طرح صیانت برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال آنکه اگر لابی و پیگیری‌های رئیس مجلس نبود، این طرح اصلا به مرکز پژوهش‌ها نرفته و این ماجرا تا این حد ادامه‌دار نشده بود و خیلی پیش از این‌ها تصویب شده بود.

جدای از این موضوع، آفتاب یزد از تند و تیز شدن پیچ آخر مذاکرات وین  را فضاسازی دانسته و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «فتنه در دقیقه 90» نوشته: « بسیاری از مباحث در مذاکره فشرده حل و فصل شده و حتی زیاده خواهی و فشارها نیز فروکش کرده که می‌تواند عبور از خط پایان را ممکن و قریب الوقوع سازد.»

ایران/ ایستگاه پایانی

«ایران» از تکاپوی روزهای آخر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای1+4 در وین گزارش می‌دهد و با عنوان «ایستگاه پایانی» نوشته: با افزوده شدن بر حساسیت مذاکرات، برخی محافل غربی با القای به شکست رسیدن گفت‌وگوهای جاری، جنگ روانی  در وین را به بالاترین سطح ممکن به جریان انداخته‌اند. این گروه‌ها می‌‌کوشند با روایت‌های نادرست و یک‌جانبه و نیز تحلیل‌های ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه جدال دیپلماتیک وین را به سود امریکا و شرکای اروپایی‌اش تحت‌تأثیر قرار دهند. این روایت‌های متناقض درحالی میان شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌‌شود که یک منبع دیپلماتیک در وین در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، ادعای شکست در مذاکرات را رد کرد و گفت: «برخلاف ادعایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مذاکرات به هیچ‌وجه با شکست و بن‌بست مواجه نشده است.» این منبع دیپلماتیک افزود: «سه‌شنبه شب تا پاسی از شب و همچنین صبح چهارشنبه  نیز جلسات مفصلی میان هیأت ایرانی و طرف‌های مقابل برگزار شده و هنوز هم بحث‌های فشرده‌ای در مورد چند موضوع کم تعداد اما بسیار مهم در جریان است.»

اعتماد/ احتمال فاجعه انسانی

«اعتماد» از تغییر رویکرد مسکو در اوکراین گفته و هشدار می‌دهد که احتمال وقوع یک فاجعه انسانی وجود دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «خشونت روسیه ایستادگی اوکراین» نوشته: «پیشروی کند نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین و ناتوانی مسکو در کسب یک پیروزی سریع و قاطعانه، نگرانی‌ها در خصوص احتمال استفاده ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از روش‌هایی به مراتب خشونت‌بارتر را افزایش داده است و نشانه‌ها از عملی شدن این تغییر روش می‌گویند».

اعتماد گفت‌وگویی هم با سفیر لهستان در ایران دارد که می‌گوید: «تمام کشورها، از جمله ایران، باید این پرخاشگری غیرقانونی، بی‌دلیل و غیرضروری را تهدیدی برای منافع حیاتی و امنیت‌شان قلمداد کنند.» او همچنین گفته: « با کمک به اوکراین قصد نداریم جنگ را طولانی کنیم. می‌خواهیم فورا متوقف شود».

جوان/ نگران بمب اتم

«جوان» تیتر زده «حرف بمب اتم در قهوه‌خانه‌های اروپا» و به شرح توان هسته‌ای طرفین جنگ اوکراین ، همچنین هشدارهای مقامات روسی در این باره پرداخته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «خبرنگار فارین پالیسی در یک گزارش میدانی از اروپا با عنوان «دکمه اتمی پوتین» از وحشت اروپاییان خبر داده‌است. آنچال ووهرا می‌نویسد: «بسیاری از شهروندان اروپایی - از جمله کسانی که در اروپای غربی، دور از جبهه اوکراین هستند‌- دیگر نمی‌توانند نگرانی‌های خود را پنهان کنند. پوتین به عمیق‌ترین ترس آن‌ها دامن می‌زند؛ یک جنگ قاره‌ای که می‌تواند شامل سلاح‌های هسته‌ای (هم) باشد.» او در این گزارش میدانی از قول چند شهروند اروپایی، عمق ترس آن‌ها را از یک جنگ هسته‌ای به تصویر می‌کشد»

شرق/ دور تازه تهاجم روسیه

«شرق» عکس یک خود را به جنگ در اوکراین اختصاص داده و از دور تازه تهاجم روسیه در شهرهای بزرگ اوکرین می‌نویسد. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «دور تازه تهاجم گسترده روسیه به شهرهای بزرگ اوکراین» به شرح آنچه این روزها در اوکراین می‌گذرد و آنچه مقامات دنیا در این باره می‌گویند، پرداخته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به مسائل داغ داخلی و اجتماعی پرداخته و با تیتر «از خانواده مدرن تا طرح صیانت» است. این گزارش در قالب همان پرونده‌ای است که «شرق» برای بررسی تحولات قرن اخیر منتشر کرده. 

کیهان/ عبور از دست‌اندازهای خودروسازان

«کیهان» دستورات خودرویی رئیسی را تیتر یک کرده و با عنوان «8 فرمان رئیس‌جمهور برای عبور از دست‌اندازهای خودروسازان» نوشته: «به نظر می‌رسد حمایت‌های ویژه از این صنعت و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی که از سال ۹۶ تاکنون اجرایی شده است، نه تنها کمکی به بهبود کیفیت و تولید نکرده، بلکه فضایی انحصاری برای خودروسازان رقم زده است که با سوءاستفاده از این شرایط، محصولات خود را با شرایط دلخواه خود به مشتریان تحمیل می‌کنند. ... به گفته کارشناسان، محاسبات در بازار خودروهای خارجی حاکی است دلالان و واسطه‌ها خودروها را با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی به مشتریان می‌فروشند و از این طریق سودهای میلیاردی به جیب می‌زدند. آنچه مسلم است با گذشت چند سال از ممنوعیت واردات خودرو، نارضایتی عامه از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و تشنگی بازار، به نظر می‌رسد باز شدن درهای کشور به واردات خودروهای خارجی (البته به شکل محدود، کنترل شده و در حدود قیمتی که مردم قادر به خرید آنها باشند) می‌تواند نسخه‌ای کوتاه‌مدت برای رهایی از وضعیت آشفته فعلی بازار باشد.»

آرمان ملی/ جنگ اوکراین و هدف آمریکا

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با سیدجلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین‌الملل که عکس یک شده. او می‌گوید: «واقعیت این است که کشورهای اروپایی در شرایطی نیستند که بخواهند در جنگ دخالت نظامی کنند. این وضعیت تا حدود کمتری برای آمریکا وجود دارد. هدف اصلی آمریکا درگیر کردن روسیه به جنگ است. هرچه روسیه بیشتر به جنگ مشغول باشد آمریکا به اهداف خود بیشتر نزدیک شده است. هرچه روسیه بیشتر در اوکراین که همسایه روسیه است بیشتر درگیر باشد نزدیکی روسیه به کشورهایی مانند چین و دیگر کشورهای مخالف آمریکا کمتر خواهد شد. به‌هرحال اتحاد روسیه و چین برای آمریکا خوشایند نیست و به همین دلیل آمریکا تلاش می‌کند در این اتحاد اخلال ایجاد کند و یا آن را به تأخیر بیاندازد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده هم از ظرفیت ایران برای میانجیگیری در جنگ اوکراین نوشته.

وطن امروز/ نارضایتی عمومی از صنعت خودروسازی

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «رئیسی پشت فرمان خودروسازی» به دستورات دیروز رئیس جمهور درباره خودرو پرداخته و نوشته: «در حال حاضر تقریبا تمام اضلاع مرتبط با صنعت خودروی کشور از شرایط موجود ناراضی‌اند. از یک طرف مردم از قیمت‌های بالا و کیفیت پایین خودرو به‌علاوه فساد در عرضه خودرو ناراضی هستند و از سوی دیگر خودروسازان نسبت به قیمت‌گذاری دستوری معترضند و می‌گویند اساسا نحوه قیمت‌گذاری موجود باعث بهره‌وری و توسعه صنعت خودرو نمی‌شود. قطعه‌سازان، دیگر ضلع این ماجرا هم از شرایط کنونی راضی نیستند و از بدهی سنگین شرکت‌های خودروساز گلایه دارند. در این شرایط دولتمردان هم صنعت خودرو را کلافی سردرگم می‌دانند که بهتر است هر چه زودتر به بخش خصوصی واگذار شود. شاید در یک جمله بتوان گفت همه از شرایط کنونی ناراضی‌ هستند.»

سازندگی / گره آمریکایی

«سازندگی» علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد کشورمان را عکس کرده و با تیتر «گره آمریکایی» از پیچیدگی بیشتر مذاکرات هسته‌ای در وین گزارش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب اختلافات باقی‌مانده را به نقل از وال‌استریت ژورنال گزارش کرده و از کاهش دامنه تحریم‌های آمریکا، درخواست ایران برای تضمین قوی، پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی، تلاش آمریکا برای اطمینان از انجام مبادله زندانیان گفته است.


 

منبع: فردا

کلیدواژه: خودروسازان روسیه مذاکره خبر به روایت فردا روزنامه اصلاح طلب تیتر یک کرده صنعت خودرو هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۹۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند

به گزارش  «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ATV بوسنی با بیان اینکه در حال حاضر هیچکس برای یک مذاکره صلح جدی و واقعی با ما اعلام آمادگی نکرده است، اظهار کرد: بر اساس اظهار نظرهایی که از رهبران اوکراین، ایالات متحده و کشورهای اروپایی و سیاستمداران این کشورها شنیده می‌شود، هیچ یک از آنها برای گفت وگوی جدی آماده نیستند.

لاوروف در ادامه افزود: غرب تلاش می‌کند به هر طریق ممکن با استفاده از ابزارهای دروغ‌پراکنی، باج‌خواهی یا با دادن قول‌های واهی، حداکثر تعداد ممکن از کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب جهانی را به کنفرانس سوئیس بکشاند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اشاره و تاکید کرد که برای مسکو بین رئیس جمهور دموکرات یا جمهوریخواه تفاوتی وجود ندارد چرا که هر دو حزب در ایالات متحده، روسیه را دشمن خود می‌دانند و فارغ از اینکه رئیس جمهور این کشور از کدام حزب انتخاب شود، سعی خواهد کرد مسکو را شکست دهد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: اینکه ما باید از سوی مقام‌های آمریکایی یک دشمن محسوب شویم یا یک رقیب به حساب بیاییم، نکته ظریفی است اما در هر صورت هدف واشنگتن، شکست استراتژیک روسیه است.

گفتنی است، ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس پیش‌تر در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: بنا به درخواست اوکراین، ما قصد داریم تا تابستان کنفرانسی در سطح عالی درباره صلح در اوکراین ترتیب دهیم تا برای رسیدن به هدف مشترکمان با هم همکاری کنیم.

وی افزود: طرح صلح زلنسکی احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج تمامی نیروهای روسیه، حفاظت از منابع غذایی و انرژی، ایمنی هسته‌ای و آزادی تمامی اسیران جنگی را در نظر گرفته است.

همچنین دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: اگر همه ما یک موضع اصولی داشته باشیم و با هم عمل کنیم، روسیه نمی‌تواند صدای اکثریت جهانی را نادیده بگیرد و فرمول صلح زلنسکی دقیقاً نشان دهنده چنین فرصتی است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در اظهاراتی در این باره، افزود: نباید زمان را برای طرح‌های بیهوده اوکراین و برای مذاکره بر اساس فرمول صلح زلنسکی تلف کرد.

سفیر مسکو در سازمان ملل گفت: این طرح فقط یک اولتیماتوم به روسیه و تلاش برای جذب هرچه بیشتر کشورها به جلسات بی پایان در مورد این پروژه خیالی است.

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به حمله اسرائیل به رفح
  • روسیه: حمله اسرائیل به رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • روسیه: اقدامات اسرائیل در رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • تصاویر جالب از آمریکا در حمایت از غزه | از رژه خودرویی تا تشکیل زنجیره انسانی توسط دانشجویان دانشگاه شیکاگو
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند