Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۵ بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی با الحاق بندی به لایحه بودجه آن سال، تمام مدارس دولتی را در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه آب و برق و گاز معاف کرد. سقف الگوی مصرفی که طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نیرو، نفت و آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ شد.

چنانچه مصارف واحد‌های آموزشی مشمول در یک دوره بیشتر از الگوی تعیین شده باشد، کل مصرف آن دوره مشمول پرداخت هزینه مصرفی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس، قانون معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های انرژی را با هدف کمک برای کاهش هزینه‌های مدارس تصویب کرد؛ اما شاید بتوان گفت اولیای دانش آموزان، ذی نفع‌های اصلی این قانون باشند. چرا که مدارس هر سال به دلایل مختلفی مانند همین پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز مبالغ مختلفی را طلب می‌کردند و والدین دانش آموزان نیز مجبور به پرداخت این مبالغ بودند.

این طرح که از زمان اجرای خود از سال ۹۷ هر سال توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، از همان موقع نیز با مخالفت‌های فراوانی مواجه بوده است.

یکی از مخالفان این طرح وزارت نیرو بود. اردکانیان، وزیر نیروی وقت در رابطه با رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس عنوان کرد: علی‌رغم این که قرار شده بود طرح رایگان بودن آب و برق مدارس به دلیل سیاست‌های مدیریتی وزارت نیرو اجرایی نشود؛ اما متاسفانه در صحن مجلس شورای اسلامی این مسئله تغییر کرد و ما شاهد بودیم که آب و برق برای مدارس رایگان شد.

طرح رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس به هر نحوی بود هر سال به تصویب مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه می‌رسید؛ اما با وجود قانونی شدن این اتفاق، بودند مدارس دولتی که علی رغم رعایت الگوی مصرف باز هم با مشکلاتی مانند قطع شدن این سه انرژی رو به رو شدند.

این در شرایطی است که در ۲ سال گذشته با وجود همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی اکثر مدارس، واحد‌های آموزشی دولتی خواسته یا ناخواسته الگوی مصرف را رعایت کردند؛ اما باز هم مجبور به پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز خود شدند.

نکته دیگر، الگوی مصرفی است که برای مدارس تعیین و به صورت بخشنامه هم به مدارس داده شده که با مشکلات مختلفی مواجه است. در این الگو به گفته مدیران مدرسه، به موضوعاتی مانند مدارس ۲ شیفته و یا حضور سرایدار‌ها و زندگی کردن آن‌ها در مدارس با وجود کنتور‌های مشترک توجه نشده است؛ در نتیجه رعایت این الگو سخت است و مدارس پرجمعیت به هیچ وجه نمی‌توانند این الگو را رعایت کنند.

نوذری، مدیر مدرسه دخترانه آیین روشن در این باره گفت: پس از تصویب شدن این قانون، ما مدتی قبض‌های خود را با اطلاع پشتیبانی پرداخت نکردیم؛ اما پس از چند مدت از اداره برق آمدند و عنوان کردند که به دلیل پرداخت نکردن حق اشتراک خود و بدهی‌هایی که دارید باید برق مدرسه قطع شود. آن زمان دانش آموزان در مدرسه بودند و مدرسه در حال فعالیت بود. پس از اعتراض‌های ما مامورین از قطع کردن صرف نظر کردند و در نهایت ما مجبور به پرداخت این هزینه‌ها شدیم.

نوذری گفت: این مشکلات درباره مصرف آب مدرسه ما نیز بوده است. قبض آب مدرسه را از تابستان امسال از ۵۷۴ هزار تومن تا ۳۲ هزار تومان داشتیم که تمامی این مبالغ را صرف نظر از رعایت الگوی مصرفی که برای ما تعیین شده است، پرداخت کردیم.

محمدرضا ضیایی، مدیر مدرسه شهید کاظمی نوبت ۲ اصفهان گفت: رعایت الگوی مصرف اعلامی برای مدارس دو نوبته بسیار سخت است؛ زیرا علاوه بر این که از صبح زود تا دیر وقت فعال هستند، در نوبت دوم به سبب تاریکی هوا، بالا رفتن عملکرد کنتور برق و سرما با افزایش میزان مصرف آب، برق و گاز مواجه می‌شویم.

او گفت: با وجود این که بر اساس اقلیم، الگوی مصرف را در نظر گرفته اند؛ اما باید به جمعیت دانش‌آموزی هر منطقه، فرهنگ و آداب و رسوم نیز توجه شود. زیرا تمام مدارس شرایط یکسان ندارند و قطعاً مدارسی با جمعیت حدود هزار و صد دانش‌آموز همانند مدرسه ما، نسبت به مدارس با جمعیت‌ کمتر میزان مصرف انرژی متفاوتی دارند.

ضیایی گفت: به عنوان مثال، مصرف یک ماهه آب ما ۲۰ متر مکعب بوده است که طبق سقف الگوی مصرف یعنی ۱۲۰ متر مکعب، باید از پرداخت آب‌بها معاف می‌شدیم؛ اما اعلام شد در صورت نپرداختن قبض، آب را قطع می‌کنند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص مشکلات برخی مدارس درباره قطعی آب، برق و گاز گفت: معافیت مدارس از پرداخت بهای انرژی در قوانین سنواتی بودجه لحاظ شده است. کمیسیون تلفیق برای سال آینده (۱۴۰۱) مجدداً این موضوع را تصویب کرده است. البته سقف آن، الگوی مصرف است و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، مدیران مدارس به همکاران ما اطلاع دهند تا از طریق وزارت نیرو پیگیری شود.

الگوی مصرف ماهانه گاز طبیعی طبق جداول زیر در دوره‌های گرم و سرد سال برای اقلیم‌های پنجگانه است. مبنای محاسباتی اعداد این جداول بر اساس یک شیفت کاری واحد‌های آموزشی دولتی لحاظ شده است و در صورتی که فعالیت واحد‌های مذکور به صورت دو شیفت باشد، اعداد الگوی مصرف جدول ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

الگوی مصرف برق معادل ۹۰ درصد، متوسط مصرف برق واحد‌های آموزشی دولتی در گروه‌های مشابه طی سال ۹۶ در ماه‌های متناظر است. برای منطقه گرمسیری تعریف شده طبق نظام تعرفه وزارت نیرو الگوی مصرف معادل ۹۵ درصد، متوسط مصرف برق واحد‌های آموزشی دولتی در دوره‌های مشابه سال ۹۶ در ماه‌های متناظر است.

الگوی مصرف آب در واحد‌های آموزشی دولتی با لحاظ (ساعات مصرف در واحد‌های مذکور) به صورت جدول زیر محاسبه می‌شود.

با وجود تمام این مباحث و با تصویب این قانون در سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد برای تمام شدن این مشکلات تمامی دستگاه‌هایی که در این قضیه دخیلند، نیازمند هماهنگی بیشتری هستند تا دیگر مدرسه‌ای نباشد که با قطعی آب، برق و گاز آن هم در شرایطی که مدارس با مشکلات دیگری نیز دست به گریبان هستند، رو به رو شود.

هر چند فلسفه اصلی قانون معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب، برق و گاز به نوعی کمک به تحقق آموزش و پرورش رایگان برای همه است؛ اما به نظر می‌رسد باید حداقل مراقب ۲ امر مهم بود. اول نظارت جدی برای تحقق مدیریت بهینه الگوی مصرف در مدارس و دوم هم معافیت واقعی والدین دانش آموزان از پرداخت هزینه‌ این انرژی‌ها.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش الگوی مصرف مدارس واحد های آموزشی دولتی رعایت الگوی مصرف پرداخت هزینه آموزش و پرورش دانش آموزان وزارت نیرو رایگان شد برق و گاز هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص پاداش ٤ برابر بیشتر از هزینه های تامین برق به مشترکان کشاورزی خبر داد که در طرح های مدیریت مصرف تابستان امسال مشارکت فعال تری داشته باشند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیتهای خوبی برای مشارکت اختیاری در طرحهای تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرحهای مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان 80 درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه های تامین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می کنند از 500 تا 2500 تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیرها و... از این پاداشها بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی