Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری در آب شرب خود مشکل جدی دارند در این راستا، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با انعقاد قراردادی عملیات آبرسانی به ۴۴ روستای استان را آغاز می‌کند.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده رود و بخشی از دز است؛ اما گاهی این سرچشمه با بی‌آبی و خشکسالی سخت نیز مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان در گذشته جزو یکی از استان‌های پر بارش کشور در منطقه زاگرس جنوبی به شمار می‌رفت؛ اما چند سالی است که به خاطر تغییر شرایط بارش‌های شدید برف و باران در این استان دیگر رخ نداده است.

چهارمحال و بختیاری به خاطر قرار گرفتن در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران همواره تامین کننده آب مورد نیاز استان‌های همجواره بوده است؛ اما این موضوع به این منزله نیست که این استان در تامین آب شرب با مشکلی مواجه نباشد و هم اکنون بیش از نیمی از مردم این استان با مشکل کم آبی مواجه هستند و خشکسالی یک دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری بیشترین کاهش منابع آبی را به همراه داشته است.


نیمی از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری یعنی حدود ۴۶۰ هزار نفر در آب شرب خود مشکل جدی دارند، همچنین آب شرب بیش از ۲۰۰ روستا به گفته مسئولان استان از طریق تانکر و بصورت سیار تامین می‌شود.

 

طرح ملی بن-بروجن که مصوب دو دولت متفاوت بوده و مورد تاکید وزارت کشور است، طرحی است که آب شرب نیمی از جمعیت استان را تامین می‌کند، اما همچنان این طرح پس از سال‌ها به بهره‌برداری نرسیده است.


تمامی نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان نیز در تامین آب خود با مشکل جدی مواجه است، این در حالی است که چند سالی است استان چهارمحال و بختیاری در صدر بیکارترین استان‌های کشور بوده است، مشکل جدی آب نواحی و شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای است که آب ۶ شهرک صنعتی بزرگ این استان از جمله شهرک بزرگ صنعتی مرکز استان با تانکر آبرسانی می‌شود.


از سویی دیگر طرح‌های بزرگ کشاورزی که کشاورزان سرمایه‌گذاری کرده و منتظر تخصیص آب برای آن‌ها هستند تقریباً معطل مانده و آبی به آن‌ها داده نمی‌شود، یعنی هم آب شرب، هم آب کشاورزی و هم آب صنعت این استان با مشکل جدی روبروست.


بررسی مشکلات حوزه آب با حضور وزیر نیرو

 

 

وجود مشکلات کم آبی در چهارمحال و بختیاری باعث شد تا وزیر نیرو برای بررسی مشکلات حوزه آب به این استان سفر و از طرح‌های انتقال آب بن بروجن، کوهرنگ ۳، خرسان ۳، تصفیه خانه فاضلاب بلداجی و سد خاکی باباحیدر بازدید کند. وزیر نیرو هدف از این سفر را بررسی وضعیت طرح‌های مرتبط با وزارت نیرو در این استان عنوان می‌کند و در نشستی با مدیران چهارمحال و بختیاری و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای تسریع در روند اجرای طرح‌های مرتبط با وزارت نیرو در استان برنامه‌ریزی می‌شود.

در این راستا، مراد محمودی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری می‌گوید: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با انعقاد قراردادی عملیات آبرسانی به ۴۴ روستای استان را آغاز می‌کند. این قرارداد با مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.


محمودی می‌افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با ساخت هشت مجتمع آبرسانی به ۴۴ روستا در شهرستان‌های خانمیزرا، کیار و لردگان آبرسانی می‌کند به ۱۲ روستا از ۳۴ روستای شهرستان خانمیرزا در این طرح آبرسانی خواهد شد.


وی عنوان می‌کند: با اتمام این طرح مشکل آب ۳۰ هزار نفر از روستانشینان استان حل می‌شود. در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ عملیات آبرسانی به ۴۴ روستای استان به پایان می‌رسد. در حال حاضر همه روستا‌های استان با چالش آب شرب روبه‌رو هستند.

بر این اساس، سردار پاسدار علی‌محمد اکبری از آبرسانی به روستا‌های این استان خبر داد و در ادامه می‌گوید: علاوه‌بر آبرسانی روستایی، احداث ۳۵۷ کیلومتر راه روستایی در استان نیز در دستور کار قرار گاه امام حسن (ع) قرار دارد.

 


وی تصریح می‌کند: احداث مسکن محرومین، ورود به مباحث کشاورزی و ایجاد صنایع تولیدی روزدبازده از دیگر برنامه‌هایی است که مقرر شده قرارگاه امام حسن (ع) در استان اجرا کند. بر اساس برنامه مقرر شده اشت تا قرارگاه امام حسن (ع) از آخر امسال کار خود را در استان آغاز کند.


اکبری همچنین به ورود قرارگاه خاتم به طرح‌های عمرانی استان اشاره کرد و می‌افزاید: این قرارگاه نیز مقرر شده تا در چند طرح عمرانی مهم استان مشارکت کند که امید می‌رود بتوان بخشی از برنامه‌های استان را به سرانجام رساند.


۹۶ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است. چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب  استان در حال حاضر ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در ۶۸ روستای استان با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آبرسانی به چهارمحال و بختیاری وزارت نیرو آبرسانی استان چهارمحال و بختیاری قرارگاه امام حسن مشکل جدی آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد

مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات طرح  آبرسانی به ۶ روستای شهرستان درمیان به همت خیّران جمعیت هلال احمر استان تهران آغاز شد.

کاووسی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه  ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در این طرح اجرا می‌شود گفت: خیّرین موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران در طرح نذر ملی خدمت، با همکاری جمعیت هلال احمر استان تهران ۲۹۷ انشعاب لوله آب را برای ۶ روستای محروم شهرستان درمیان تهیه و تحویل داده‌اند.

او افزود: روستا‌های تقندیک، سرش‌آباد، کلاته نظر، دونخی، قیک و مود علیا از جمله روستا‌های دارای تنش آبی هستند که در این طرح از نعمت آب آشامیدنی بهره مند می‌شوند.  

کاووسی با بیان اینکه  با اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع و اجرای ۲۹۷ انشعاب لوله آب، ۲۹۷ خانوار از نعمت آب برخوردار می‌شوند، عنوان کرد: برای تأمین اعتبار این طرح ۳۵ میلیارد ریال از سوی موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران و ۸٠ میلیارد ریال از سوی شرکت آبفا سرمایه‌گذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی