Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقات بین‌المللی قرآن را تحقق استراتژی قهرمانان قرآنی می‌داند؛ قهرمانانی که کنار هم قرار می‌گیرند و جذابیت تصویری که از امر قرائت، تلاوت و حفظ در حوزه قرآن در کشور می‌بینیم، ایجاد می کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال قبل در این خصوص فرمودند: «وقتی شما قله‌ها را تکثیر می‌کنید، دامنه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با قله‌ها هم توسعه پیدا می‌کنند و جذابتر و زیباتر می‌شوند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران  معتبرترین مسابقه جهان اسلام است. زمانی مسابقات عربستان، مصر، مالزی و کشور‌های دیگر از مسابقات تهران معتبرتر بودند، اما امروز این مسابقات از اعتبار بیشتری در جهان اسلام برخوردار هستند که جای تحسین و تقدیر از برگزارکنندگان دارد. مسابقات بین‌المللی قرآن که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات خوبی داشته و امروزه در حوزه‌های مختلف از جمله تفسیر، مفاهیم و حفظ موضوعی توسعه پیدا کرده است.

تحقق استراتژی قهرمان‌پروری در  مسابقات قرآن  به این معنی است که بسیاری از افرادی که جذب قرآن می‌شوند، ابتدا از مسابقات محله‌ای و دانش‌آموزی و شهرستانی شروع می‌کنند. همین امر باعث می‌شود افراد با قرآن ارتباط برقرار کنند و خیلی از افراد در همین محافل و مسابقات به قرآن جذب شده‌اند. از طرفی مزیتی که مسابقات بین‌المللی قرآن دارد این است که از سطح شهرستان و استان به کشوری و بین‌المللی می‌رسد و این یک امتیاز است و استمرار مسابقات بین المللی قرآن و جدیت سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات جای تقدیر دارد.

باوجود برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی  از شکوهش کاسته نشده است؛ چون شکوه مسابقات فیزیکال نیست، بلکه به تلاوت‌های برجسته قاریان و حافظانی است که در آن شرکت می‌کنند و همچنان برقرار است.

معاف نکته حائز اهمیت درباره مسابقات قرآن را این می‌داند که این مسابقات منشأ وحدت و اعتصام به حبل الهی و جمع شدن دور یک مرکز مشترک به نام قرآن می‌شود؛ زیرا باید دنیای اسلام از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن استفاده کند و ظرفیت‌های تبلیغی و ترویجی متکثری را برای مسابقات در نظر گرفت. روشن است که ما دو مسأله اصلی در تقریب و وحدت در جهان اسلام داریم. یکی موضوع تمسک و توسل به قرآن است و موضوع دیگر اهل بیت (ع) و علاقه به عترت حضرت رسول (ص) است که در بسیاری از برادران اهل سنت، مانند شیعیان، محبت به اهل بیت (ع) وجود دارد. مسأله قرآن برای وحدت سال‌هاست مطرح است و به عنوان یک کلان استراتژی نظام اسلامی مورد توجه بوده، اما اینکه از مسابقات صرفاً چنین توقعی داشته باشیم این گونه نیست و ان شاءالله می‌توان طراحی‌های حداکثری برای مسابقات داشت و این ظرفیت در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد.

گفتنی است، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روز‌های نهم تا چهاردهم اسفندماه با حضور ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور به صورت غیر حضوری در حال برگزاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسایقات قران کریم مسابقات بین المللی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند

معصومه قاسمی قائم مقام رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور و فعال فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرارسیدن روز ملی خلیج‌فارس، گفت: رسانه‌ها باید در پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس و تمدن این منطقه بزرگ که همواره مورد طمع قدرت‌های بین‌المللی بوده است به وحدت رویه برسند.

وی افزود: کشور کوچکی که بر روی نام خلیج‌فارس و جزایر آن ادعا دارد تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند به نوعی هم صدایی بین‌المللی ایجاد کند که اگر کنش رسانه‌ای ما هوشمندانه شود جلوی نقشه‌های آن‌ها گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد ما نیز برای موضوعات هویتی‌مان کار ویژه تعریف کنیم و رسانه‌هایمان را برای این مهم تقویت کنیم.

نایب رئیس خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: متأسفانه عمده کنش‌گری ما بر روی نام خلیج‌فارس منحصر در همین دهه نخست اردیبهشت ماه است در حالی که رقیب ما شبانه روز برای تعدی به خلیج‌فارس تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: ما هر سال ۳۶۵ روز فرصت داریم تا تمدن خلیج‌فارس را به مردم کشورمان و کشورهای دیگر معرفی کنیم؛ ظرفیت رسانه ملی و شبکه‌های استانی در این حوزه باید بالفعل شوند و امروز ما باید حداقل ۳۱ جشن خلیج‌فارس شناسی در ۳۱ مرکز استان می‌داشتیم اما متأسفانه این موضوع منحصر به کارهای نمادین در روز ملی خلیج‌فارس و در بین جمعی محدود شده است.

قاسمی اظهار داشت: پاسداشت خلیج‌فارس باید از جنبه مجازی و رسانه‌ای خارج شده و ملموس شود؛ توجه به تمدن خلیج‌فارس، احیا و حفظ ارزش‌های این تمدن و حفظ اکوسیستم تمدن خلیج‌فارس نیز باید به جد دنبال شود.

وی خاطرنشان‌کرد: لباس بومی مردمان خلیج‌فارس آثاری زنده در میراث فرهنگی این منطقه است اما متأسفانه شاهدیم که برخی کشورهای عربی به مالکیت این لباس فاخر دست درازی کرده و سعی در سرقت فرهنگی آن دارند.

سخنگوی خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: دست درازی به آثار هویتی منطقه خلیج‌فارس با رپرتاژ های سنگین در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود تا برای مردم دنیا انگاره‌سازی‌های غلط شود.

قاسمی تاکید کرد: اگر ما در پاسداشت ارزش‌هایمان و داشته‌هایمان کوتاهی کنیم ارزش‌هایمان به یغما خواهد رفت و روزگاری خواهد رسید که باید تماشاچی باشیم که کشوری غریبه با تمدنمان برای خود ارزش افزوده خلق می‌کند.

کد خبر 6091055

دیگر خبرها

  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در ۸۵ حوزه امتحانی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»