Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@05:24:22 GMT

جنگ یمن بیش از حد انتظار ما طول کشید!

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۰۷۸۶

جنگ یمن بیش از حد انتظار ما طول کشید!

عربستان به همراه امارات از سال 2015 نبرد‌ها علیه مردم یمن و جنبش انصارالله را آغاز کردند و به دنبال تصرف مجدد صنعا بودند. در این نبرد عربستان و امارات از پشتیبانی کامل ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای اروپایی برخوردار بودند.

روزنامه ایران: بیش از 7 سال از جنگ یمن می‌گذرد و عربستان سعودی با تشکیل یک ائتلاف عربی در سال 2015 به یمن حمله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگی که ائتلاف عربی گمان می‌کرد طی آن در سه ماه جنبش انصارالله را شکست خواهد داد و بار دیگر صنعا پایتخت یمن را تصرف می‌کند. اما جنگ مطابق میل ائتلاف سعودی پیش نرفت و نبرد سه ماهه تبدیل به یک نبرد 7ساله شد که اکنون دیگر شهرهای عربستان و امارات هم از جنگ در امان نیستند. «فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی» در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری آلمان گفت: ما با شرکای خود برای کمک و محافظت از دولت یمن مداخله کردیم. امیدوار بودیم که این کار زیاد طول نکشد، اما متأسفانه بیش از آنچه انتظار داشتیم طول کشید.


اما به‌راستی چرا جنگ یمن طول کشید؟ برای پاسخ به این سؤال باید به سال 2015 برگشت. زمانی که ائتلاف سعودی برای بازگرداندن دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل داد و خود را وارد باتلاق یمن کرد. عربستان به همراه امارات از سال 2015 نبرد‌ها علیه مردم یمن و جنبش انصارالله را آغاز کردند و به دنبال تصرف مجدد صنعا بودند. در این نبرد عربستان و امارات از پشتیبانی کامل ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای اروپایی برخوردار بودند.


در این جنگ عربستان قراردادهای تسلیحاتی مختلفی را با ایالات متحده منعقد کردند. در سال 1396 عربستان قرارداد 110 میلیاردی خرید سلاح را با امریکا بست. در سویی دیگر صندوق بین‌المللی پول در گزارشی درباره اوضاع مالی عربستان اعلام کرده است که این کشور در زمان سلمان بن عبد العزیز پادشاه کنونی عربستان (از ۲۰۱۵) و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان ۲۳۳ میلیارد دلار (۸۷۳ میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر مالی خود را بدون آنکه مشخص باشد صرف چه چیز شده از دست داده است و یا به عبارت بهتر صرف تجاوز به کشور یمن کرده است.


هرچند این آمار از سوی منابع مطلع یمنی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در جنگ بیش از شش ساله یمن قید شده است. با وجود همه هزینه‌های نظامی اما عربستان سعودی و همپیمانان خود از حالت آفندی که در سال 2015 تا 2018 داشته‌اند، اکنون به حالت پدافندی روی آورده اند و شهرهای مهم و استراتژیک یمن به کنترل دولت نجات ملی درآمده است.


عواملی مختلفی را می‌توان برای طولانی شدن جنگ عنوان کرد که عبارتند از:

عوامل سیاسی: دولت نجات ملی یمن در طول سال‌های گذشته همواره چه از طریق قدرت‌های منطقه‌ای و چه از طریق کشورهای فرامنطقه‌ای و همچنین از طریق سازمان ملل، خواستار توقف جنگ و آتش‌بس شده است. در سال 2018 دولت نجات ملی در نامه خود به سازمان ملل خواستار آتش‌بس و آغاز گفت‌و‌گوهای یمنی- یمنی بود. سازمان ملل با فشار عربستان تا کنون هیچ جوابی به نامه درخواستی انصارالله نداده است.
در این نامه، شش اقدام سیاسی برای اتمام جنگ پیشنهاد شده بود:
تشکیل یک کارگروه برای آشتی ملی و مصالحه
اقدام برای برگزاری انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری با حضور تمام یمنی‎ها و احزاب سیاسی
تأمین ضمانت بین‎المللی در بازسازی یمن و جبران خسارت
تضمین و جلوگیری از هر حمله و دشمنی کشورهای اجنبی علیه یمن
اعلام عفو عمومی، بخشش و آزادی تمام زندانی‎ها از همه طرف‌ها
تشکیل جلسات رفع اختلاف در پرونده‎های اختلافی
عربستان سعودی با استفاده از دلار‌های خود و همچنین منافع ایالات متحده جهت فروش دلار مانع برقراری آتش‌بس در یمن شده است. از سوی دیگر عربستان سعودی خود را در باتلاقی می‌بیند که خروج از آن را به منزله شکست می‌داند. با صرف هزینه‌های میلیارد دلاری اکنون با انصاراللهی مواجه است که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند آنها را شکست دهد. به همین دلیل عربستان می‌خواهد با وجود اینکه بازنده اصلی جنگ یمن است، شروط خود را برای قبول آتش‌بس بر کرسی بنشاند.


عوامل میدانی و نظامی: از حدود سال 2018-2019 وضعیت میدانی در یمن تغییر کرده و ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند ضمن تثبیت وضعیت خود به سمت بازپسگیری شهرهای مختلف یمن که در دست مزدوران سعودی است حرکت کنند. عربستان و مزدوران خود اکنون تنها شهر مأرب را در کنترل خود دارند و این درحالی است که سایر شهرهای استان مأرب توسط ارتش و کمیته‌های مردمی از وجود مزدوران سعودی پاکسازی شده است. در شهرهای جنوبی هم عربستان هیچ کنترلی ندارد و ائتلاف جنوب تحت حمایت امارات کنترل شهرها را به دست گرفته است. ارتش و کمیته‌های مردمی به رغم جنگ نابرابر 7 ساله خود را به مرزهای عربستان سعودی رسانده و اکنون عربستان انصارالله را در همسایگی خود می‌بیند. همچنین انصارالله کنترل شهر‌ها و استان‌های مختلف همچون، الجوف و الحدیده و بخش‌هایی از مأرب را در دست دارد.


عوامل ژئوپلیتیکی: عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات انرژی خود را با گذر از دو تنگه هرمز و باب المندب به جهان صادر می‌کنند. در خلیج فارس ایران به عنوان بازیگر اصلی تنگه هرمز محسوب می‌شود. از سوی دیگر در خلیج عدن و دریای سرخ عربستان از گذرگاه باب المندب برای صادرات انرژی باید عبور کند.


عوامل منطقه‌ای: یکی از بازیگران تأثیر‌گذار در بحران یمن، رژیم صهیونیستی است. این رژیم همواره به عنوان یکی از بازیگرانی بود که نمی‌خواهد دولتی دریمن سرکار بیاید که حیات این رژیم را تهدید کند و حلقه محاصره این رژیم توسط ایران تکمیل شود. در طول سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی هم با استفاده از لابی خود در امریکا و هم بعد از عادی‌سازی روابط با رژیم کشورهای خلیج فارس، مانع برقراری آتش‌بس در یمن شده است. بازگشت مجدد امارات به جنگ یمن بعد از سال 2020 را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.


عوامل فرامنطقه‌ای: بسیاری از کشورهای اروپایی، انصارالله را به عنوان تهدید بزرگ برای حیات تجاری خود می‌بینند. کنترل گذرگاه باب المندب از سوی انصارالله باعث شده است که هرچند در سیاست‌های خود، به دنبال آتش بس در یمن هستند، اما در عمل با انحای مختلف به ائتلاف سعودی کمک می‌کنند. ایالات متحده هم با توجه به فروش سلاح و افزایش قدرت نفوذ ایران در منطقه به دنبال راه حلی است که بتواند ضمن نجات عربستان، از نفوذ منطقه‌ای ایران جلوگیری کند.


ژئوپلیتیک یمن: یمن کشوری در جنوب شبه جزیره عربستان و انتهای آسیای غربی است. این کشور با ۵۲۷٬۹۷۰ کیلومتر مربع دومین کشور مستقل عربی در شبه جزیره است. خط ساحلی آن حدود ۲٬۰۰۰ کیلومتر امتداد دارد.


بیشترین مرز زمینی یمن با عربستان سعودی است و در طول خلیج عدن و دریای سرخ قرار گرفته است. تنگه باب المندب به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین گذرگاه‌های جهان در این منطقه قرار دارد. همچنین یمن جمعیتی بالغ بر بیش از 20 میلیون نفر دارد. این عوامل به همراه منابع طبیعی باعث شده است که ژئوپلیتیک این کشور در برای بسیاری از کشورها مهم به حساب آید. در این میان کشورهای متجاوز و غربی نسبت به از دست دادن این ژئوپلیتیک حساس بیم دارند. با توجه به اینکه بخشی از انرژی دنیا از همین جغرافیا عبور می‌کند.
در نهایت باید گفت که عربستان خود را در باتلاقی فرو برده است که با گذشت بیش از 7 سال از جنگ یمن هیچ دستاوردی در این جنگ نداشته و با صرف هزینه‌های میلیاردی، نمی‌تواند از شهرهای خود محافظت کند. این درحالی است که در سال 2015 عربستان به همراه ائتلاف عربی قرار بود در طول مدت سه ماه انصارالله را شکست بدهد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی عربستان سعودی ایالات متحده باب المندب منطقه ای جنگ یمن آتش بس سال 2015

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد