Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:۷۰۰ ‌ ۸۰۰سال پیش یکی از بانوان دربار قاجار به نام «ملک خاتون» در زمین‌های بکر و خوش آب‌وهوای محله هلال‌احمر فعلی، باغ و ویلایی بنا کرد که ۸در و ۴۰پنجره داشت. ملک خاتون گاهی به باغش سر می‌زد و چند روزی را در آنجا به سر می‌برد.

روبه‌روی باغ تا چشم کار می‌کرد، زمین‌های کشاورزی بود و خانه‌های ویلایی چند در و حوض و هشتی‌دار که در زیرزمین آنها گله‌های گاو و گوسفند نگهداری می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامداران هر خروس‌خوان گوسفندان را به چرا می‌بردند یا دسته‌های علوفه‌ای را که از باغ می‌چیدند روی چرخ‌دستی می‌گذاشتند و از سینه کش تپه‌های خاکی محله بالا می‌کشاندند تا آنها را به دام و احشام‌شان برسانند. باغ ملک خاتون شهره و معروف شده بود و افراد زیادی این محله را به نشان باغ ملک می‌شناختند.


نانی که از کوره‌پزخانه درمی‌آمد


در نزدیکی گورستانی که ابتدای کوچه شهید معینی فعلی قرار داشت، کوره‌پزخانه‌ای بنا شده بود که به سفره بسیاری از خانواده‌های محله هلال‌احمر نانی پرزحمت می‌رساند. در این کوره‌ پزخانه محوطه حوض‌ مانند وسیع و مسقفی وجود داشت که یخدان کارگرهای کوره‌پزخانه به حساب می‌آمد. در این یخدان آب روان آب ‌انبار منجمد می‌شد و همانجا باقی می‌ماند تا در چله تابستان استفاده شود.

کوره‌ پزخانه ۳کوره داشت که سفالینه‌هایی مانند کوزه و گلدان را که از خاک رس می‌ساختند، می‌پختند و روانه بازار بزرگ ری می‌کردند. آن زمان در نهر باریکی که حالا از مقابل ساختمان۱۳۱ دو شاخه شده و آبی بدبو در آن جریان دارد، آب قنات روان بود. هر روز آفتاب نزده زنان محله تشت‌های پر از رخت را روی سر می‌گذاشتند و پای نهر می‌آمدند تا بشویند.


هر خانه آب‌انبار داشت
در آنجا زنان همان‌طور که رخت‌ها را کف مال می‌کردند و با ضربات چوب روی لباس‌ها چرکاب‌شان را خارج می‌کردند، به اختلاط و نقل اتفاقات محله می‌پرداختند. گاهی که آب قنات بالا می‌آمد در این نهر سیل به راه می‌افتاد و حتی تا دکان‌های انگشت‌شمار محله می‌رسید. بعدها چند رختشویخانه در شهرری بنا شد که یکی از آنها در خیابان هلال‌احمر قرار داشت و تا زمانی که آب لوله‌کشی به خانه‌ها نیامده بود، خانواده‌های محله از رختشویخانه استفاده می‌کردند. لوله‌کشی آب محله هلال‌احمر حدود ۱۵۰سال پیش انجام شده است. پیش از آن خانه‌های محله را گودتر از سطح زمین بنا می‌کردند و در زیرزمین، سرداب و آب‌انبار می‌ساختند. بلدیه‌ها هم عده‌ای را به‌عنوان میراب استخدام کرده بودند تا شب‌ها آب پاکیزه قنات را به سمت آب‌انبار خانه‌ها و نهرهای محله هدایت کنند.


نصب آب فشاری در کوچه‌ها


حکمت و دلیل گود و پله‌دار بودن خانه‌ها هم همین بوده که آب قنات به خوبی در آب‌انبارها جریان پیدا کند. وقتی آب تصفیه شد و در لوله‌کشی شهری جریان پیدا کرد، دولت چند شیر آب را که با فشار دست روی پره‌های چرخ مانند سر آن باز می‌شد و به «فشاری» معروف بود، ابتدای کوچه‌های شهید فدایی و شهید معینی فعلی نصب کرد. بعد از آن وقت و بی‌وقت مردم با سطل و دیگ و دیگچه کنار فشاری‌ها صف می‌بستند و آب تصفیه شده را برای خورد و خوراک‌شان به خانه می‌بردند. کم‌کم خانه‌ها هم لوله‌کشی و آب‌انبارها با خاک پر شدند. پس از آن دیگر نه از نهر آب وسط خیابان صدای قل‌قل آبی شنیده می‌شد و نه از بچه‌های خردسالی که در گرمای تابستان در داخل نهر، آبتنی می‌کردند خبری بود.

کد خبر 660768 برچسب‌ها محله هویت شهری منطقه ۲۰

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله هویت شهری منطقه ۲۰ ملک خاتون هلال احمر آب انبار لوله کشی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه ویژه برای ستاره ناراضی رئال: بمانم یا بروم

به گزارش "ورزش سه"، سبایوس در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته تصمیم گرفت به حضورش در رئال مادرید ادامه دهد و قرارداد جدیدی را با این باشگاه تا تابستان سال 2027 به امضا رساند و امیدوار بود که بتواند جایش را در ترکیب این تیم باز کند. 

اما شرایط مطابق انتظار این بازیکن پیش نرفت و او در این فصل حتی نتوانست به اندازه فصل قبل فرصت برای بازی پیدا کند و این موضوع به هیچ وجه به مذاقش خوش نیامده و شرایط را برایش دشوار کرده است. رسانه‌های اسپانیایی در روزهای اخیر بارها اخباری را درباره نارضایتی او منتشر کرده بودند. 

حالا نشریه رلوو خبر داده است که سبایوس به زودی جلسه مهمی را با مدیران رئال مادرید برگزار خواهد کرد تا شرایط را برای آینده مشخص کند. قرار است در این جلسه به صورت مفصل درباره این که این بازیکن باید به حضور در سانتیاگو برنابئو ادامه دهد یا خیر بحث شود. 

پیش از این گفته شده بود که باشگاه اتلتیکو مادرید علاقه بسیار زیادی به جذب سبایوس دارد و این احتمال وجود دارد که برای به خدمت گرفتنش در پنجره تابستانی پیش رو اقدام کند اما باید دید که تصمیم نهایی او چه خواهد بود و مذاکراتش با مدیران رئال چه سرانجامی خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول
  • جلسه ویژه برای ستاره ناراضی رئال: بمانم یا بروم
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • ماجرای تلخ حبس طاقت‌فرسا زن زباله‌گـرد در میان دیوارهای ساختمان متروک | تصاویر
  • ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟/ ببینید وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟ (فیلم)
  • ۲۵۰۰ یادواره محله و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • ۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • ۲۵۰۰ یادواره محله‌محور و خانه‌محور در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود