Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران قرارداد بزرگترین مجتمع کشت و صنعت شلتوک برنج محصولات جانبی کشور در بابلسر به منظور افزایش اشتغالزایی و ممانعت از خروج ارز از کشور در هلدینگ واستریوش به امضا رسید.

به گفته پرفسور رضا اسماعیل‌زاده کناری رئیس هیئت مدیره هلدینگ واستریوش، این مجتمع بالغ بر ٢٠٠٠ میلیارد ریال با ١٢ خط تولید محصولاتی همچون سبوس تخمیر شده، تولید کاغذ، مقوا، کارتن از کاه و کلش و پوسته شلتوک، نوشیدنی، شکلات، روغن و ایزوله پروتئین سبوس، برنج فرآوری شده، نان رژیمی سبوس، آرد مخلوط برنج و سبوس، کرم دست و صورت از سبوس، سرکه و الکل از سبوس در شهرستان بابلسر راه اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به این نکته نیز اشاره کرده که، بیش از ١٠٠٠ پرسنل مستقیم و غیر مستقیم در مجتمعی با زیربنای بالغ بر ٢٠٠٠٠ مترمربع راه اندازی خواهد شد که تمامی دستگاه های مرتبط با این پروژه توسط هلدینگ صنایع غذایی واستریوش طراحی و ساخته می‌شود و در جهت خروج ارز و اشتغالزایی در کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اسماعیل‌زاده کناری در حاشیه آیین انعقاد قرارداد احداث اولین مجتمع کشت و صنعت شلتوک برنج و محصولات جانبی کشور در بابلسر به ایسنا گفت: برنج یکی از محصولات استراتژیک کشور ایران و به ویژه استان‌های شمالی است و مازندران نیز بیشترین ظرفیت تولید این محصول را دارد.

وی افزود: با وجود اینکه محصولات جانبی برنج دارای ارزش افزوده بسیاری بالایی است اما در عمل عمده این محصولات در کشورهای دیگر فرآوری شده و در کشور به فروش می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ واستریوش با بیان اینکه به دنبال آن بودیم تا از ماده اولیه ای که در مازندران وجود دارد و این استان در تولید آن در کشور پیشرو است، استفاده بهینه کنیم، خاطرنشان کرد: در این مجتمع از سوله‌های طبقاتی استفاده خواهد شد تا انتقال مناسب و روان جریان مواد صورت بگیرد و این امر هزینه‌های انتقال را کاهش می‌دهد.

مهندس ابوالفضل گلی سرمایه‌گذار مجتمع کشت و صنعت شلتوک برنج نیز به ایسنا گفت: محصولات این مجتمع برای اولین بار در کشور تولید خواهد شد، از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند و به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه و ورود به عرصه تولید جامه عمل خواهد پوشید.

وی تاکید کرد: در راستای سخنان رهبری، مسئولان استان نیز باید در عملی شدن این پروژه نقش مستقیمی داشته باشند چرا که کار بزرگی برای اولین بار در کشور در مازندران انجام می‌شود و تحقق این امر، نیازمند ورود و حمایت جدی مسئولان است.

به گزارش ایسنا، این مجتمع با سرمایه گذاری فی ما بین مهندس ابوالفضل گلی به عنوان سرمایه‌گذار مجتمع کشت و صنعت شلتوک برنج و شرکت مهندسین مشاور اشن زاینده رود، از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ واستریوش به امضا رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی محصولات جانبی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • احداث سردخانه ۲ هزار تنی در استان خراسان جنوبی
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال