Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@10:45:52 GMT

درخواست ورود حوزه‌های علمیه به تحولات فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۱۴۷۹

درخواست ورود حوزه‌های علمیه به تحولات فضای مجازی

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در کارگاه فضای مجازی مدرسه فقاهت با تأکید بر اهمیت نقش فقه در تولید موضوعات و پرداختن به مسائل فضای مجازی از منظر فقه، گفت: فضای مجازی تحول عصری در همه شئون زندگی انسانی را در پی داشته و اگر فقه را احکام شرعی با ادله تفضیلی از منابع چهارگانه بدانیم که در چارچوب‌های حرمت، وجوب، کراهت و استحباب صادر می‌شود، باید با توجه به ورود به تمدن عصری جدید، در تعریف فقه و ابواب فقه برای ایجاد باب‌های جدید بازنگری جدی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که فقه عصر پیامبر صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم‌السلام با فقه امروز متفاوت است، افزود: در دوره مدرنیته احکام تخصصی همچون فقه پزشکی، فقه کسب‌وکار، فقه مهندسی، فقه نظام و در کل نوعی فقه‌های مضاف شکل گرفتند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فقه حکومتی است.

دکتر فیروزآبادی تأکید کرد: پیچیدگی حکومت‌ها در عصر جدید باعث مطرح‌شدن مباحث احکام عرفی در کنار احکام شرعی شدند که چگونه بتوانند این‌ها هم‌زیستی داشته و در مجموع بتوانیم حکومت اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به فاصله زمانی انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی در 1357 و اقدامات ارجمند و باارزش حوزه فقه در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز ما در توسعه تحولات عصر فضای مجازی شاهد ظهور و بروز نه‌تنها علوم تخصصی بلکه علوم چند رشته‌ای هستیم بنابراین در این عصر در حوزه فقه، نیاز به فقه چندرشته‌ای در کنار فقه تخصصی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در فضای مجازی هم‌زمان مباحث اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در همه حوزه‌ها دیده می‌شود و حتی در حوزه علوم تجربی نوعی سبقه اجتماعی شکل گرفته و همان‌طور که در قرن بیستم شاهد اقتصادی شدن حوزه علم بودیم، امروز و در قرن بیست و یکم شاهد ورود شاخص‌های اجتماعی به دیگر حوزه‌های علمی هستیم که این متأثر از فضای مجازی است. ظهور شبکه‌های اجتماعی و حضور فعال مردم در صحنه اقتصاد، سیاست و فرهنگ در سطح جهانی از این طریق، نمونه‌ای از آن است.

وی با بیان این‌که مداخلات سازنده در فضای فرهنگی، اقتصادی، رسانه‌ای و اجتماعی کشور نه‌تنها در چارچوب مرزها، زبان و مذهب بلکه در چارچوب جهانی شکل می‌گیرد، افزود: با توجه به شکل‌گیری فناوری‌های نوظهور با گرایش اجتماعی مانند محاسبات کوانتومی، حوزه هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، دستگاه‌های پردازش ابری و نسل پنجم موبایل و نرم‌افزارها، باید فقه چندرشته‌ای و تأثیر عامل اجتماعی بر آن در نظر گرفته‌شده و چنا‌نکه در مباحث سنتی فقه بحث‌هایی از قبیل حقیقت متشرعه در کنار حقیقت شرعیه مطرح بود، امروز نیز معیارهایی مانند عرف، در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و یک نوع تمام‌شماری از عرف جامعه در بعضی از حوزه‌های مباحث لفظی و مباحث عقلی صورت گیرد.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به اینکه عصر صنعتی مبتنی بر تفکیک قوا و نمایندگی مردم و ایجاد نهادهای قانون‌گذاری و تشریع است، اعلام کرد: در عصر پر از تحول فضای مجازی ساختارها دائم در حال تغییر است، بنابراین تغییری که در حکمرانی و به‌تبع آن فقه حکمرانی مطرح می‌شود بسیار پیچیده، تخصصی، چندرشته‌ای و متحول درگذر زمان خواهد بود و نمی‌توانیم یک الگوی حکمرانی به‌عنوان پاسخ به تمام مسائل و برای مدت طولانی ارائه کنیم؛ بلکه الگوها اقتضائی و مدل‌ها در حال تحول است.

وی تأکید کرد: نیاز به تلاش جدی طلاب و علما در حوزه‌ها است تا تئوری و مدل حکومت ولایت‌فقیه، پاسخگوی تحولات عصری باشد و برای کشورهایی همچون ما که هنوز درگذر ورود به مدرنیته و بومی‌سازی آن هستیم، ورود به عصر پرآشوبی است که جَهد و جُهد بزرگی از سوی طلاب و علما را می‌طلبد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در ورود به مدرنیته، متفکران و اندیشمندانی در کشور پایه‌گذاران تحول بودند و دیدگاه‌های انقلابی را ترویج کرده و پایه‌های عقلانیت را در حوزه‌های دینی برای حرکت فقه سنتی به سمت فقه تخصصی ایجاد کردند، در این عصر نیز باید با کسب تجربه از دوره پیشین و شهدای بزرگی که در جامعه علمی و دینی حوزه‌ها تقدیم اسلام و ملت شریف شده، همت کرد تا در این عصری که مبتنی بر اطلاعات و دانش در یک نظام جهانی و با پیوند همه نیروهای فکری است، بتوانیم پیشرو باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان از حوزه‌های علمیه دعوت کرد تا با آگاهی از تحولات در عرصه اقتصادی و اجتماعی دنیا متأثر از تحولات فناورانه، به ویژه فضای مجازی، به‌صورت چند رشته‌ای ابواب جدید در حوزه فقه را دنبال کرده تا راه‌حل‌های مبتنی بر منابع وحی راهگشای بشر باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور شورای عالی فضای مجازی حوزه های علمیه فقه فضای مجازی مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور دبیر شورای عالی فضای مجازی حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز دوشنبه در دیدار با استاندار لرستان با بیان اینکه در حوزه سرقت در طول سه سال گذشته شاهد کاهش وقوع جرایم در همه زمینه‌ها بودیم و در کشف جرم با تلاش مجموعه انتظامی استان شاهد افزایش کشف در سه سال متوالی بودیم، اظهار داشت: در حوزه کاهش سرقت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۲ شاهد کاهش ۱۳ درصدی و کسب رتبه چهارم در بین استان‌های کشور شدیم.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد سرقت‌های استان سرقت‌های خرد است، گفت: نسبت به نرخ وقوع سرقت نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم و در حوزه سرقت‌های خشن، خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه‌ها و تلاش مجموعه انتظامی کاهش چشمگیری در این سه سال داشتیم.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اینکه در حوزه سرقت‌های خرد نسبت به سال گذشته ۲۶ در کاهش سرقت داشتیم، گفت: بیش از ۵۰ درصد سرقت‌های خرد استان توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود و آمادگی داریم در صورت تأمین اعتبار برای ترک و بازپروری معتادان در مدت بسیار کوتاهی کمتر از ۱۰ روز همهٔ معتادان جمع‌آوری شوند و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شود.

سردار الهی، تصریح کرد: در حوزه سلاح و مهمات باتوجه‌به فرهنگ استان و قرابت و دوستی مردم با سلاح و همسایگی با سه استان مرزی مقداری سلاح در دست مردم وجود دارد که خوشبختانه در این حوزه عملکرد خوبی در استان داشتیم همین امر باعث کاهش تیراندازی و سرقت‌های مسلحانه در استان در سه سال گذشته شده است؛ ولی بااین‌حال در این حوزه نیاز به کار فرهنگی است.

وی بیان کرد: در حوزه مواد مخدر و خرده‌فروشان در سال اول حضور بنده میانگین کشف مواد مخدر استان بین ۵ تا ۶ تن بود که در سال گذشته بیش از ۱۰ تن و ۶۰۰ کشف مواد مخدر داشتیم که از این حدود مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوی آن از خرده‌فروشان کشف شده است و از ابتدای سال جدید تا کنون یک تن ۷۱۰ کیلو کشف مواد مخدر داشتیم؛ یعنی نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش کشف داشتیم.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اینکه در حوزه تصادفات که یک دغدغه است در ۲ سال گذشته باتوجه‌به وضعیت کشور و کاهش کرونا و افزایش سفرها در همه آیتم‌های تصادفات روند کاهشی داشتیم، گفت: کاهش ۴۷ درصدی تصادفات فوتی و کاهش ۶ درصدی تصادفات جرحی و در مجموع کاهش ۳۳ درصدی تصادفات حاصل تلاش و حضور پلیس در سطح شهر و محورهای مواصلاتی بوده است.

سردار الهی، گفت: در حوزه قتل در دو سال اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ کاهش قتل در استان داشتیم؛ ولی بااین‌حال در حوزه قتل و نزاع و در گیری‌ها نیاز به کار فرهنگی است.

وی گفت: باتوجه‌به گسترش روزافزون فناوری‌ها و پیچیدگی جرایم خوشبختانه در حوزه جرائم فضای مجازی توسط پلیس فتا استان و سایر پلیس‌های تخصصی بیش از ۹۰ درصد جرایم کشف شده است.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به‌منظور افزایش تولید و رونق اقتصادی کشور در کنار سایر دستگاه‌ها و مردم با تمام توان آماده‌ایم تا این اتفاق مهم بیفتد.

کد خبر 6092514

دیگر خبرها

  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد