Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله لطف‌الله دژکام پنجشنبه در نخستین همایش خانواده متعالی اظهار کرد: ساختار اداری ما برای اینکه بخواهد تحول فرهنگی را در خود جا دهد دچار مشکلاتی است. البته کسی نمی‌خواهد با پیاده‌سازی نقشه مهندسی فرهنگی استان مقابله کند اما به طور کلی ساختار مناسبی در ادارات برای محقق کردن این سند وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: باید ساختارها متناسب با اهداف مشخص شده در این سند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران برای هماهنگ کردن هزینه ها و چگونگی اجرای این سند فرهنگی با مشکل روبه رو هستند و مسیری که باید برای فراهم آوردن امکانات فرهنگی برای تحقق این امر طی شود هنوز به درستی طراحی نشده است.

وی اضافه کرد: استاندار فارس که نگاه و رویکردی انقلابی دارد در سند فرهنگی فارس فرمانداران را موظف کرد که به منظور اجرای طرح خانواده متعالی اقدام کنند و این امر قطعا باعث ایجاد انگیزه برای اجرای این طرح خواهد بود.

آیت الله دژکام گفت: نیاز است که تغییر و تحولی در مجموعه‌های ما در کشور ایجاد شود. باید به خودمان فرصت فکر کردن بدهیم و فرهیختگان و استادان دانشگاه باید برای مناسب کردن سازو کارها به منظور اجرای این سند بیندیشند و به مدیران استان یاری برسانند.

وی بیان داشت: مسائلی که در ساختار مدیریتی بخش فرهنگ وجود دارد و مدیریت تحول فرهنگی از دیگر مسائلی است که در بحث مدیریت تحول با آن روبه رو هستیم.

امام جمعه شیراز گفت: در بسیاری از کشورها هنوز هم فرهنگ را کار آموزش و پرورش می‌دانند اما ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار هستیم که تشکیل این وزارتخانه نشان دهنده این است که دولت نسبت به مسایل فرهنگی یک وظیفه برای خود تشخیص داده است که این را می‌توان مدیریت دولتی فرهنگ نامید.

او اضافه کرد: مدیریت دولتی در بخش فرهنگ با مدیریت اقتصادی تفاوت بسیاری دارد. گرچه مدیریت در اقتصاد هم به صورت اقتصاد دولتی و مردمی تعریف می‌شود.

ژکام یادآوری کرد: با توجه به اینکه شیراز در قله فرهنگ است قاعدتا بایستی کار فرهنگی تر شهری مانند شیراز آغاز شود. خدا را شکر این حرکت فرهنگی شکل گرفته است و ما تقریبا دو سال است که این طرح خانواده متعالی را از مرحله طراحی و بحث‌های نظری شروه کردیم و در حال حاضر به دنبال اجرایی کردن این طرح هستیم.

وی عنوان کرد: بحث مدیریت فرهنگی و مدیریت تحول فرهنگی از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود. ما مشکلی با مبانی، تئوری‌ها و سیاست‌هایی که در سطح بین الملل پذیرفته شده است نداریم. همه مجموعه‌های بین المللی که شکل گرفته و امکاناتی که وجود دارد اجرای این نظریه‌ها را حمایت می‌کند. 

دژکام گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم انقلاب تنها یک کار سیاسی بوده است. این انقلاب جنبه فرهنگی دارد. اسم این انقلاب اسلامی است و یک دیدگاه دینی  فرهنگی عمیق در مقابل همه دیدگاهها است. لذا ما مدیریت یک تحول انقلابی را به عهده داریم.

دژکام گفت: در بخش مدیریت مردمی به صورت سنتی این مدیریت بر عهده روحانیت است. نمی‌توان گفت تحول و انقلاب ایجاد می کنیم اما باز اندیشی ایجاد نمی‌کنیم.

امام جمعه شیراز بیان کرد: باید تحول در بخش مدیریت مردمی را شکل بدهیم و نقش سازمان‌های مختلف و حتی جامعه روحانیت در این عرصه را هم بایستی تعیین کنیم. لذا هماهنگ کردن بخش مدیریت دولتی و مردمی که یک طرف آن دولت و یک طرف نهاد روحانیت در جامعه است کار سنگینی است که باید انجام گیرد.

وی عنوان داشت: می‌بایست نظریه‌پردازی متناسب با نیاز تحول شکل بگیرد و بتوانیم از به کارگیری این نظریه ها به صورت عملی جواب بگیریم.

آیت الله دژکام گفت: دانشگاهیان باید بیشتر برای تحقق طرح خانواده متعالی و همچنین آرمان‌های ملی و دینی تلاش کنند. اما مسائلی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها مطرح می شود مسائل مربوط به این تحول نیست.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: تغییر مسیر پژوهش به نفع اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی با اقدام فرهیختگان دانشگاهی  میسر می‌شود. لذا از همه دانشگاهیان خواهشمندیم که فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کنند.

وی با بیان اینکه شعار «دست در دست هم دهیم به مهر» کلید اول تحول اجتماعی است،گفت: اگر بخواهیم در مسیر تحولات اجتماعی قدم برداریم باید روحیه برابری و رابطه اخوت دینی و ایمان بیشتر به خدا را در جامعه رواج دهیم.

دژکام گفت: بایستی روحیه برابری را در جامعه تقویت کنیم و تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و مجموعه تشکل‌های مردمی باید برادرانه در این مسیر تلاش کنند.

وی در رابطه با طرح خانواده متعالی گفت: زحمات بسیاری برای تدوین این طرح کشیده شده است و اگر این طرح در جامعه اجرا شود آبرومندی برای استان فارس به‌دنبال دارد.

دژکام گفت: توقع رهبر معظم انقلاب این است که با اجرای طرح خانواده متعالی کار تأثیرگذاری دیده شود. این در حالیست که حرف‌های فرهنگی ما در مرحله حرف مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اعلام کرد: انشالله صاحب‌نظران و فرهیختگان برای تقویت اساس این طرح و همراهی با آن میدان داری کنند چرا که این قشر فرهیخته و صاحبان فکر هستند که با نظریه‌پردازی و تبیین‌ها از جمله جهاد تبیین می‌توانند به نتیجه رسیدن این طرح را تسریع کنند.

آیت الله دژکام گفت:بحث خانواده متعالی مبتنی بر یک سری نظریه‌ و تئوری است و این طرح قسمتی از تحول فرهنگی محسوب می‌شود که بایستی در جامعه ما رخ دهد.

تاهل و حمایت از خانواده  

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس هم در این همایش اظهار کرد: بنده بحث تأهل، تشکیل خانواده و حمایت از خانواده را در سال‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودم به شدت دنبال می‌کردم و در تلاش بودم تا تأهل در سطح و دوران دانشجویی اتفاق بیفتد چراکه بارها شاهد آثار و نتایج این اتفاق بودم.

وی بیان داشت: در ابتدا تصور می کردیم که اگر کسی متاهل شد از درس خواندن و ادامه تحصیل باز می ماند اما به تدریج متوجه شدیم دانشجویان متأهل حتی در درس خواندن نیز متعهدتر هستند و احساس مسئولیت بیشتری برای ادامه تحصیل و اجتناب از حواشی دوران جوانی دارند.

استاندار فارس عنوان کرد:تمام تلاش خود را برای حمایت از دانشجویان به کار گرفتیم. فراهم کردن شرایط سفر، هدایا و حق‌الزحمه و کار دانشجویی برای دانشجویان متأهل و حمایت از ایجاد خوابگاه متأهلی از تلاش هایی بود که به منظور حمایت از این قشر انجام دادیم.

ایمانیه ادامه داد: ما حتی دومین جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان را به موضوع حمایت از متاهلین دانشجویی و کارمندان و استادان دانشگاه اختصاص دادیم و قصد داریم این روش را به روش عملکردی در استان در ارتباط با دانشگاه‌ها تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه جهش ملی مسکن هم قرار است در وهله اول برای متاهلین اجرا شود. البته ما تلاش کردیم تا مجردها هم بتوانند در این طرح ثبت نام کنند اما تحویل واحد مسکونی را موکول به سند ازدواج کردیم.

استاندار فارس با بیان اینکه حمایت از تشکیل خانواده و حفظ خانوداه یکی از سیاست‌های اصلی استانداری فارس است، گفت: ما دو وظیفه داریم که به تشکیل خانواده و حفظ خانواده کمک کنیم. یکی از معیارهای ارزیابی فرمانداران استان فارس در سال ۱۴۰۱ کاهش طلاق و افزایش ازدواج در شهرستان‌ها خواهد بود.

دشمن و خانواده 

حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی مسئول کارگروه علمی پژوهشی طرح جامع خانواده متعالی فارس نیز اظهار کرد: کانون خانواده به عنوان یکی از کانون‌های مهم هجمه دشمن به شمار می‌رود و دشمن در حال برنامه ریزی برای آسیب زدن به این کانون و متلاشی کردن کیان خانواده در دنیا و کشورهای مستقل به ویژه کشور ایران است. این در حالیست که شاهد انحطاط جامعه به دنبال فروپاشی کانون خانواده خواهیم بود.

وی ادامه داد: ضمن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور دستیابی به اهداف سند مهندسی فرهنگی کشور توجه به کانون خانواده در اولویت قرار گرفته و نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس که برش نقشه مهندسی فرهنگی کشور است در سفر ریاست جمهوری رونمایی شد.

استوار میمندی اضافه کرد: پیش از آن ده‌ها جلسه در شورای فرهنگ عمومی استان و هیأت اندیشه ورز شورای فرهنگ عمومی در رابطه با سند فرهنگی برگزار شد و ۱۵۰۰ نفر از نخبگان استان درگیر این سند شدند.

وی بیان داشت: مسئله نهاد خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی در نهاد خانواده یکی از اولویت‌های این سند است که بر همین اساس طرح خانواده متعالی در سال ۱۳۹۹ به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسید و مراحل ده گانه طرح در حال اجراست. طرحی که نیاز به اراده همگانی و تلاش دستگاه‌های مختلف استان و نهادهای مردمی دارد.

مسئول کارگروه علمی پژوهشی طرح جامع خانواده متعالی گفت: برای اجرای این طرح کارگروه‌های شش گانه تشکیل شد و کارگروه علمی پژوهشی وظیفه نظارت، تامین محتوا را بر عهده گرفت و تلاش شده تا نخبگان و استادان دانشگاه و فعالان فرهنگی استان برای پیشبرد این طرح توجیه شوند.

وی با اعتقاد به اینکه فرهنگ تا مردمی نشود نهادینه نمی شود، گفت: طرح خانواده متعالی طرحی فرهنگی، اجتماعی، فراسیاسی و فراجناحی است که امیدواریم با پشتوانه های کارشناسی و محتوایی به غنای خود برسد و در مقام عمل هم بتواند اهداف را تأمین کند.

برچسب‌ها معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده لطف الله دژکام شیراز محمدهادی ایمانیه فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده لطف الله دژکام شیراز معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده لطف الله دژکام شیراز فارس طرح خانواده متعالی امام جمعه شیراز استاندار فارس مهندسی فرهنگی تحول فرهنگی الله دژکام استان فارس دژکام گفت آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ سعیدی در دیدار با ماموستا احمدی امام جمعه بوکان ضمن تقدیر از زحمات وی گفت: کار و رسالت علماو ائمە رسالتی بسیار سنگین ارزنده و پرافتخار است و ما قدردان خدمات و تلاش‌های ارزنده شما در بسط و توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی هستیم.   ماموستا احمدی امام جمعه بوکان نیز در این دیدار ضمن تبریک پیروزی غرورآفرین سپاه پاسداران و وعده صادق و تنبیه رژیم اشغالگر قدس گفت وجود سپاه و بسیج در کشور موجب آرامش و ایجاد امنیت در جامعه شده و باید قدردان این نعمت اللهی باشیم.   در ادامه فرمانده سپاه بوکان به همراه جمعی از فرماندهان نظامی با حضور در منزل امام جمعه سابق بوکان با ماموستا خلیفه زاده دیدار کردند.   ماموستا خلیفه زاده امام جمعه سابق بوکان در این دیدار ضمن قدردانی از حضور فرماندهان نظامی و سپاهی تصریح کرد: وحدت مسلمانان اهل تسنن و تشیع در کشور در سایه جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس و صمیمیت اقوام و مذاهب در همه عرصه ها، جلوه‌های زیبایی در همدلی مسلمانان را در ایران اسلامی خلق کرده است.   فرمانده سپاه بوکان نیز در این دیدار گفت: امامان جمعه در حفظ دوام و بقای آرمان‌های انقلاب اسلامی و صیانت از حقوق شهروندی نقش و مسئولیت دوچندان دارند.   در پایان از زحمات خدمات و تلاش‌های ارزنده و همچنین سوابق مبارزاتی و فعالیت‌های علمی و حوزوی ماموستا خلیفه زاده امام جمعه سابق بوکان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی