Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ یکصد و پنجاه و نهمین جلسه از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

در این جلسه سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: برای موضوع سهمیه‌بندی کنکور ۸ جلسه مطالعاتی فشرده برگزارشده است اما با توجه به مواردی که در این جلسه تبیین شد باید مطلب به کمیسیون ارجاع داده شود تا مجموعه مطالبات اعضای حاضر در جلسه توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاملی افزود: ما ۲۶ نوع سهمیه داریم و شاید بیش از ۲۰ مصوبه مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای سهمیه‌ها داشتیم. مصوبات ناظر بر اقتضائات زمان خود بود و قاعدتاً برای یک دوره زمانی خاص باید باشد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی بابیان اینکه امروز نیازمند ساماندهی سهمیه‌ها و بدون کنکوری‌ها هستیم، تصریح کرد: آموزش عالی کشور از شرایط اضطرار به شرایط عادی منتقل شده است. امروز دانشگاه‌ها نسبت به قبل از انقلاب در شرایط بهتری قرار دارند و تنها بحث بر روی تعدادی کد رشته تحصیلی پر متقاضای است.

عاملی در ادامه اشاره‌ای به‌ضرورت جذب دانشجویان بین‌المللی داشت و گفت: ۵۰۰ هزار ظرفیت برای حضور در دانشگاه‌های کشور از کشور عراق و افغانستان داریم، لذا باید بتوانیم ظرفیت دانشجویان بین‌المللی را افزایش دهیم و الزامات و اقتضائاتی فراهم کنیم. در مبحث بومی گزینی باید گفت چرخش علمی در نقاط محروم صورت نمی‌گیرد. استان سیستان و بلوچستان ۹۱ درصد از دانشجویان را از استان خود می‌گیرد و تقاضا دارند که دانشجو از سایر مناطق وارد این استان شوند تا حرکت علمی صورت بگیرد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی معتقد است در مقوله ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید جراحی صورت گیرد متأسفانه تصمیم‌گیری تااندازه‌ای محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد که اصلاً تصمیمی محقق نمی‌شود. قطعاً حاضران در جلسه از ایثارگران هستند و متوجه هستند سرمایه مهم انقلاب اسلامی از نسل جنگ هستند و اگر همچنان ظرفیت‌های ایثارگران وجود دارد باید سهمیه متناسبی اختصاص داده شود.

عاملی در پایان اظهار کرد: امروز تقاضا در برخی از سهمیه‌ها کاهش پیداکرده است و باید متناسب‌سازی با شرایط کنونی نسبت به زمانی که در شرایط بعد از جنگ تحمیلی قرار داشتیم صورت بگیرد. به‌هرحال خیلی زمان برای تصمیم‌گیری نداریم ولی باید تصمیم‌گیری‌ها بر اساس پختگی، دقت و رعایت حقوق مردم و نسل ارزشمند ایثار گران صورت گیرد.

در این جلسه دکتر رجبعلی برزویی، معاون خط‌مشی گذاری ستاد علم و فناوری ضمن اشاره به بحث ساماندهی سهمیه‌های آزمون سراسری عنوان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات متعدد بحث پیشرفت علمی و رسیدن به قله‌های علم بحث عدالت آموزشی را در مقاطع مختلف گوش زد کردند. ایشان در مورد ضرورت تخصیص سهمیه ایثارگران هم تأکید ویژه‌ای داشتند.

به گفته دکتر برزویی بحث هماهنگی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در دوره‌های آموزش رسمی راهبرد جدیدی است که سبب افزایش دسترسی همگانی به آموزش عالی می‌شود لذا این موارد اسناد بالادستی هست که به آن وارد شدیم. در سال ۹۸ بنا بر پیشنهاد دولت تقاضا شد تا لایحه ساماندهی سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود لذا بر همین اساس در بحث ساماندهی سهمیه‌ها ورود کردیم.

وی در ادامه مروری بر سهمیه‌های موجود در کنکور سراسری داشت و اظهار کرد: نزدیک به ۲۶ سهمیه وجود دارد که ۴ سهمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و جامعه هدف بزرگ‌تری دارند. یکی از سهمیه‌ها سهمیه مناطق است که اولین بار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۶۳ و سپس کمیته مطالعه برنامه‌ریزی در سال ۶۸ و مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۶۹ بحث بومی پذیری را مصوب می‌کند.

برزویی بابیان اینکه مبحث اختصاص سهمیه‌ها عمدتاً در شورای عالی آغازشده است، افزود: در سال ۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به مبحث سهمیه خانواده شهدا ورود پیدا می‌کند و بحث سهمیه رزمندگان اولین بار شورای عالی در سال ۶۳ و سپس در سال ۶۴ برای اسرا و در سال ۶۵ مجدد افزایش شانس قبولی رزمندگان در شورای مطرح می‌شود و درنهایت از سال ۶۷ مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود می‌کند.

به عقیده دکتر برزویی تقریباً ۸۰ درصد تصویب مصوبات سهمیه‌ها برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مجلس شورای اسلامی فقط سهم ۲۰ درصدی از تصویب مصوبات سهمیه‌ها آن‌هم در بحث عدالت آموزشی و ایثارگران داشته است.

کد خبر 5437634 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سعید رضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اوکراین دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه تهران دانشجویان ایرانی خارج از کشور سازمان سنجش آزمون دستیاری آموزش مهارتی مرکز سنجش آموزش پزشکی دوره های فراگیر ارشد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه پیام نور سازمان امور دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی سهمیه ها تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد

به گزارش گروه آنوزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به فقدان ساختار فرابخشی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت ها و امور مربوط به دوره نوجوانی؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال گذشته مصوب کرد که امور مربوط به دوره نوجوانی به وظایف شورای عالی جوانان الحاق و اضافه و در این راستا اساسنامه شورای عالی جوانان تکمیل شود.

وی افزود: لذا اساسنامه اصلاحی شورای عالی نوجوانان و جوانان در جلسه 472 شورای معین طرح و بررسی شد و در بخش اهداف، وظایف و ترکیب این شورا؛ برنامه ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت برای دوره نوجوانی نیز لحاظ شد. همچنین با توجه به ضرورت چابک سازی ساختار و به منظور تسهیل در فرایند تصمیم گیری و پیشبرد امور مهم در دوره نوجوانی و جوانی؛ ترکیب شورای عالی نوجوانان و جوانان با رویکرد کارآمدسازی و اثربخشی به سمت تعدیل و تغییر سوق داده شد و مقرر شد در ترکیب آن با توجه به ضرورت حاکمیت یک نگاه جامع و تخصصی نسبت به امور و مسائل مهم نوجوانان و جوانان؛ از حضور و مشارکت متخصصان حوزه های مختلف و دستگاهها ذی ربط حسب مورد نیز استفاده شود.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه 473 این شورا؛ به استقبال چشمگیر از آیین مذهبی اعتکاف و افزایش تعداد معتکفین به ویزه نوجوانان و جوانان نسبت به سنوات قبل اشاره شد و در ادامه اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف طرح و بررسی شد و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد که امید است با تشکیل این ستاد؛ شرایط و بستر مناسب برای رشد و گسترش فرهنگ و آئین متعالی اعتکاف در سطح ملی و بین‌المللی فراهم آید.

بصیرنیا در خاتمه؛ ضمن ارائه گزارشی از سفر کاری اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت همراه به دو استان زنجان و قزوین؛ به تشریح رویکرد دبیرخانه شورای عالی عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای مفاد سند تحول شورای عالی به منظور تقویت ارتباط فعال و دوسویه شورای عالی و جامعه نخبگانی و جبهه های مردمی و بهره گیری هر چه بیشتر از توانمندی های آنها پرداخت و چنین اقداماتی را موجب  بازشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبیین بیشتر جایگاه و نقش ویژه و مؤثر آن در حوزه سیاست گذاری کلان در سطوح ملی و سیاست گذاری ناظر به حل مسائل و ایفای نقش قرارگاهی این شورا دانست. در جلسه مذکور همچنین از عوامل تهیه مجموعه تلویزیونی رستگاری نیز به عنوان یک حرکت ابتکاری و ارزشمند تقدیر به عمل آمد و اعضای حاضر ساخت چنین مجموعه هایی را موجب اعتلای فرهنگی و  تقویت معنویت گرایی در جامعه دانستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • درخواست رستمی برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود