Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در سفر به استان هرمزگان، از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا به کشور بازدید کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،رئیس عدلیه در ابتدای این بازدید از طریق دریا به مشاهده وضعیت بنادر و گمرکات استان هرمزگان پرداخت و در جریان فرآیند عبور و مرور و پهلوگیری کشتی‌های باری در این بنادر و ساز و کار‌های نظارتی و کنترلی موجود در آن‌ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جریان این بازدید، گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور رصد و نظارت بر کشتی‌هایی که در لنگرگاه و اسکله‌های بنادر استان هرمزگان بویژه بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرند، به رئیس قوه قضائیه ارائه شد.
رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از بندر شهید رجایی، از نزدیک در جریان فرآیند امور در بزرگترین بندر تجاری و گمرک کشور و همچنین ساز و کار‌های مبارزه با قاچاق کالا در بنادر و گمرکات استان هرمزگان قرار گرفت.
در جریان این بازدید، مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، آخرین وضعیت فعالیت‌های عملیاتی بنادر استان و همچنین بندر شهید رجایی و اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از قاچاق کالا از طریق این بنادر را به رئیس قوه قضایه ارائه کردند.
قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات قضایی به منظور رصد و نظارت بر کشتی‌هایی که در لنگرگاه و اسکله‌های بنادر استان بویژه بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرند، ارائه کرد و بر اهتمام دادگستری و دادستانی مرکز استان نسبت به تعیین تکلیف اقلام وارداتی و همچنین اطمینان از سلامت و صحت کالا‌ها و محموله‌های وارداتی تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان بازدید از بنادر و گمرکات استان هرمزگان و بندر شهید رجایی، پس از کسب اطلاع از میزان واردات کالا به این بنادر و درصد کشف کالا‌های قاچاق، بر تشدید نظارت و کنترل‌ها تاکید کرد و با یادآوری صورت گرفتن سالیانه میلیارد‌ی قاچاق ارز و کالا و خسارات و آسیب‌هایی که از این ناحیه به اقتصاد کشور و تولید ملی وارد می‌شود، بر ضرورت همکاری همه‌جانبه بین‌دستگاهی برای مقابله سیستمی با قاچاق سازمان‌یافته تصریح کرد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ادارات «گمرک» و «بنادر و دریانوردی» استان هرمزگان در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای تشدید نظارت‌ها برای تسریع در ترخیص کالا‌ها و مقابله با قاچاق داشته‌اند، سوالاتی را از مسئولان مربوطه درخصوص علت معطلی چند ماهه برخی از کشتی‌های حامل کالا در این لنگرگاه‌ها مطرح کرد و بیان داشت: اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده، 4 الی 5 ماه در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضاً از نیاز‌های ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست و دستگاه‌هایی نظیر «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و تشریک مساعی بیشتری داشته باشند.
در جریان این بازدید، مسئولان مربوطه در مجتمع بندری شهید رجایی، جریمه تأخیر کشتی‌های متوقف شده در لنگرگاه این مجتمع بندری را روزانه 25 هزار دلار اعلام کردند که رئیس قوه قضائیه بر اتخاذ تدابیر ویژه نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از معطلی کشتی‌های حامل کالا‌های ثبت سفارش شده و تخلیه و ترخیص سریع محموله‌های آن‌ها تاکید کرد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، در یکی از انبار‌های این مجتمع که 4 هزار تن گچ فاسد شده از سال 98 در آن نگهداری می‌شود، حضور یافت و از مسئولین مربوطه در ادارات «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» استان هرمزگان درباره چرایی وقوع این اتفاق سوالاتی را مطرح کرد و اعلام کرد که تا پایان این بازدید، اسناد و مدارک هر یک از بخش‌های بنادر، گمرک و اموال تملیکی در خصوص این محموله و اقداماتی که روی آن‌ها صورت گرفته است، ارائه شود.
توسعه و گسترش گمرکات هوشمند، راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های الکترونیکی، رفع مشکلات سامانه‌های موجود، افزایش انگیزه مبارزه با قاچاق در بین مسئولان و مردم، همگرایی و همکاری بین دستگاهی در جهت تکمیل فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیگر تاکیدات رئیس قوه قضائیه در راستای مقابله پرثمرتر و ملموس‌تر با پدیده قاچاق کالا بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین بر عزم دستگاه قضایی برای پیگیری و پیاده‌سازی راهکار‌های عملیاتی امر خطیر مقابله با قاچاق کالا بنا بر وظایف ذاتی عدلیه در صیانت از حقوق عامه تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در جریان بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، به سراغ چندین کانتینر کالا‌های متروکه در یکی از انبار‌های این مجتمع بندری رفت و زمان ورود، علت عدم ترخیص، زمان دقیق اعلام متروکه بودن این کالا‌ها به گمرک و سازمان اموال تملیکی، تعلق کالا‌ها به بخش خصوصی یا دولتی و همچنین چرایی خالی بودن نیمی از ظرفیت برخی کانتینر‌ها را بررسی و تاکید کرد: چنانچه به صاحب کالای فاسد شده دسترسی وجود دارد، ضروری است او را بازخواست کرد و اگر قصور وی مشخص شد، باید هزینه امحاء کالای فاسد شده را از او گرفت.
رئیس قوه قضائیه با بررسی وضعیت موجود در برخی انبار‌های مجتمع بندری شهید رجایی که حاوی کالا‌های متروکه و فاسد شده هستند، این رویه را که با صرف هزینه‌های هنگفت، کالایی وارد کشور شود و به سبب ناهماهنگی‌ها یا تخلفات و جرائم رخ داده، ترخیص آن کالا محقق نشود و فساد و متروکه شدن آن پیش بیاید و سپس هزینه‌ای برای امحا، صرف شود، غیرمنطقی و نامعقول دانست و بر اتخاذ تدابیر و راهکار‌های ویژه برای جلوگیری از شکل‌گیری چنین رویه‌های زیانباری تاکید کرد.
بیشتر بخوانید:  بازدید رئیس دستگاه قضا از انبار اموال تملیکی استان هرمزگان
گفتنی است در جریان این بازدید، سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قوه قضائیه مجتمع بندری شهید رجایی جریان این بازدید مبارزه با قاچاق بندر شهید رجایی رئیس قوه قضائیه استان هرمزگان حجت الاسلام قاچاق کالا اموال تملیکی محسنی اژه ای بنادر استان فاسد شده کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد شکیبی نسب اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز در یک ماهه امسال با افزایش ۱۸.۵ درصدی به ۱۴ هزار و ۲۱۰ TEU افزایش یافت.

وی بیان کرد: در فروردین امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی نیز در بنادر استان بوشهر با افزایش یک درصدی به چهار میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۱۸ تن رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: در ماه گذشته میزان ترانزیت در بنادر استان بوشهر نیز با افزایش ۳۶ برابری به ۱۳۴ هزار و ۲۷۷ تن رسیده که بیشترین ترانزیت انجام شده به ترتیب شامل مواد نفتی، ماشین آلات، لوازم یدکی، چوب و تخته و مصنوعات فلزی است.

شکیبی نسب اظهار داشت: در فروردین ماه امسال میزان واردات در بنادر استان بوشهر نیز با افزایش ۱۷۱ درصدی به ۱۱۲ هزار و ۹۹۱ تن رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: آمار جابجایی مسافر در بنادر بوشهر، گناوه و خارگ نیز در مجموع افزایش ۲۰ درصدی داشته که در این بین بندر گناوه با افزایش ۵۸ درصدی و جابجایی هفت هزار و ۷۱۹ مسافر شاهد بیشترین افزایش بوده است.

شکیبی نسب افزود: در ماه گذشته آمار تردد شناورد‌های بالا یک هزار تن در بنادر استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی به ۱۹۲ فروند شناور رسید.

وی گفت: در ماه گذشته ۴۷۶ فروند شناور در بنادر استان تردد داشته که بیشترین تردد‌ها به ترتیب مربوط به شناور‌های بارج، لنج و سایر، تانکر، مسافری، جنرال کارگو و کانتینری بوده است.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • افزایش ۶۸ درصدی جابه‌جایی کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک پرویزخان
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه