Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر بهناز دربان عصرپنجشنبه با اعلام این خبر و ابراز نگرانی از چنته خوردگی در بین کودکان استان به ویژه در روزهای پایانی سال، اظهار داشت: این ماده شیمیایی عوارض بسیار خطرناکی داشته و افزایش آگاهی عمومی و بویژه اطلاعات والدین نقش زیادی در پیشگیری از این تهدید همگانی در بین کودکان دارد.

وی ابراز داشت: متاسفانه هر سال ما شاهد آسیب های غیرقابل جبران به کودکان عزیزمان در سطح استان و کشور بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم و هرمزگان یکی از استان هایی است که بالاترین آمار چنته خوردگی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به دلایل مصرف این ماده توسط کودکان، گفت: خانواده ها معمولا در ایام پایانی سال از چنته برای شستشوی کولرها استفاده می کنند  و دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان ،نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب و پارچ آب میباشد که کودک به اشتباه آن را به عنوان آب می خورد و یک دلیل دیگر برای خوردن  این مواد سوزاننده توسط کودکان این هست که  این مواد در مکان های نگهداری می شود که براحتی در دسترس کودک است .

این پزشک متخصص هشدار داد : مواد قلیایی بدون مزه و بو هستند و به طورمعمول مقدار بیشتری نسبت به مواد اسیدی که دارای بو و مزه هستند، مصرف شده و باعث آسیب شدید به مری و در ادامه معده می شود.

وی بیان داشت: باید بر این نکته بسیار مهم تاکید کرد که آسیب دستگاه گوارش به دنبال بلع این مواد سوزاننده غیر قابل جبران بوده و پس از آسیب شدید نه تنها کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید به طور منظم هر ۲ تا ۳ هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت اتساع مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت شانس بدخیمی های مری به یکهزار تا سه هزار برابر می رسد.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،بلع مواد سوزاننده اسیدی و قلیایی منجر به آسیب شدید به مری می گردد و بنابراین بسیار اهمیت دارد که اینگونه مواد دور از دسترس کودکان باشد. نمونه هایی از این مواد اسیدی شامل تمیزکننده های سرویس بهداشتی هستند که محتوی سولفوریک و هیدروکلریک اسید می باشند و نمونه هایی از مواد قلیایی سوزاننده شامل چنته یا همان لوله باز کن، گاز پاک کن، نرم کننده مو و برخی مواد دیگر.

براساس اعلام این دانشگاه ، اگر کودکی به طور سهی یا عمدی دچار بلع این مواد سوزاننده شود، باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل و چند نکته زیر باید از سوی اطرافیان رعایت شود:

۱-کودک را وادار به استفراغ نکنند.

۲-از مواد خنثی کننده ماده خورده شده استفاده نشود بعنوان مثال اگر کودک ماده اسیدی را خورده نباید یک ماده قلیایی به کودک بدهند.

۳-در برخی منابع ذکر می شود که در این شرایط، والدین مجاز هستند تنها حجم کمی آب یا شیر به کودک بدهند ولی در صورتیکه که این کار برای کودک حالت تهوع ایجاد کند و احتمال استفراغ وجود داشته باشد باید از انجام آن خودداری کنند چون برگشت این مواد سوزاننده منجر به سوزاندن بیشتر مری و حتی مجاری تنفسی می شود.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان بیماری > مسمومیت کودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری مسمومیت کودک بیماری مسمومیت کودک مواد سوزاننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه از سال ۷۰ که این موسسه ایجاد شد تاکنون ۴۲هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند، گفت:تا امروز ۱۶ هزار کودک سرطانی بهبودی پیدا کرده و به زندگی بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کنگره دوسالانه بین المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» برگزار شد.

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی در این نشست بیان داشت:۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرد و شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد. در محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استید این بیمارستان سابقه هیات علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در محک را دارند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در محک یک پلن درمانی یکپارچه در درمان بیماران سرطانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودکان سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند، خاطرنشان کرد:از ابتدای تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود: مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک تصریح کرد:این کنگره ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد.

وی متذکر شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

وی گفت:در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان سرطانی درمان می‌شوند

میترا قالیبافان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان خاطرنشان کرد:هدف اول این کنگره این است که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحو برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.

این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

وثوق جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه