Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@01:37:59 GMT

مذاکرات سوریه و عراق برای احداث خط ریلی «القائم-طرطوس»

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۶۳۳۱

مذاکرات سوریه و عراق برای احداث خط ریلی «القائم-طرطوس»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، طالب الحسینی مدیرکل راه آهن سراسری عراق امروز پنجشنبه با همتای سوری خود، راههای افزایش همکاری مشترک و امکان فعال‌سازی خط ریلی بین دو کشور بررسی کرد.

پایگاه خبری ناس نیوز به نقل از بیانیه منتشر شده از سوی راه آهن عراق گزارش داد، الحسینی و هیأت همراه وی با «نجیب الفارس» مدیر کل راه آهن سوریه در حلب دیدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفین سوری و عراقی در این دیدار، همکاری مشترک در زمینه ریلی را بررسی کردند.

الحسینی تأکید کرد، این دیدار بنا به دستور ناصر حسین بندر الشبلی وزیر حمل و نقل برگزار شد. در این نشست که در حلب برگزار شد، مهمترین راههای همکاری مشترک بین دو کشور بررسی شد.

به گفته این مسئول عراقی، طرفین در این دیدار، تبادل تجارب، آموزش و توسعه، فعال‌سازی خط ریلی بین عراق و سوریه و تامین ابزارهای فنی و لجستیکی لازم را از طریق هماهنگی مشترک بررسی کردند.

 افراد حاضر در این دیدار، پیشنهاد سوریه برای احداث خط ریلی از القائم عراق به منطقه البوکمال در داخل خاک سوریه و از آنجا به حمص بررسی کردند. مسافت این مسیر ریلی به حمص می‌رسد و از آنجا به بندر طرطوس که مشرف به دریای مدیترانه است، وصل می‌شود.

الحسینی در پایان خاطر نشان کرد، مذاکرات برای مدت مقرر و به منظور تسویه حساب و پرداخت صورتحسابهای مالی بین راه‌آهن عراق و راه‌آهن سوریه ادامه خواهد داشت تا در این زمینه راهکارهای مناسبی پیدا شود.

این در حلی است که شرکت راه‌آهن عراق اواخر اسفند ۱۳۹۹ از آغاز طرحی بزرگ برای بازسازی و راه‌اندازی دوباره مسیر ریلی راهبردی بغداد ـ القائم ـ عکاشات خبر داد.

الحسینی در این زمینه تأکید کرد، در پی دستور وزیر حمل‌ونقل، نیروهای فنی و مهندسی در منطقه القائم در مرز عراق و سوریه ساخت سدهای خاکی با استانداردهای جهانی با هدف بازسازی و راه‌اندازی خط آهن «بغداد ـ القائم ـ عکاشات» را آغاز کرده است.

وی افزود: هدف از این کار ازسرگیری حرکت قطار در این مسیر برای مسافران و کالاهاست. این خط آهن از دل صحرای غربی انبار می‌گذرد و می‌تواند حیات را به مناطق دوردست غربی عراق برگرداند.

1۹ نوامبر ۲۰۲۰ با حضور مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق و مدیرکل سازمان راه‌آهن سوریه یک توافق‌نامه بین دو طرف با هدف همکاری در عرصه نوسازی خطوط ریلی و تبادل تجارب و آموزش کادرهای فنی و انتقال فناوری ریلی و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه و کاهش هزینه‌ها با هدف تسهیل حرکت ریلی میان عراق و سوریه امضاء شد. در ۲۱ نوامبر نیز مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق، آغاز پروژه بازسازی خطوط ریلی بین عراق و سوریه را اعلام کرد.

در صورت بازسازی این خطوط ریلی، ایران تنها می‌تواند با ساخت حدود ۳۰ کیلومتر راه‌آهن شلمچه به بصره به خط آهن فوق متصل شده و از آن طریق به مدیترانه وصل شود که می‌تواند علاوه بر اتصال محور مقاومت، اقتصاد ایران را به بازارهای مدیترانه متصل نماید که قدمی مهم برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

در همین ارتباط، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران هم تأکید کرد: «همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود. تفاهمات کلی صورت گرفته که این خطوط ریلی بازسازی بشود و به یکدیگر متصل شوند، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بوده که محقق نشده است(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق خط ریلی عراق و سوریه راه آهن عراق خطوط ریلی خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال

آفتاب‌‌نیوز :

دیدار دو تیم روز جمعه، ۷ اردیبهشت، در تایلند برگزار شد.

نیمه نخست این دیدار ملی‌پوشان افغانستان موفق شدند که چهار بار دروازه حریف‌شان را باز کنند و در سوی دیگر بازیکنان عراق تنها دو گل خورده را جبران کردند

در این نیمه، اکبر کاظمی و فرزاد محمودی هرکدام یک بار و مهران غلامی دوبار برای افغانستان گل‌زنی کردند.

در نیمه دوم بازی، عراق هرچند یک گل خورده دیگر را نیز جبران کرد، اما جواد صفری برای پنجمین بار دروازه این تیم را باز کرد و نتیجه بازی پنج بر سه به نفع ملی‌پوشان کشور شد.

با این نتیجه افغانستان فرصت دارد تا با پیروزی در برابر برنده دیدار قرقیزستان و ویتنام، به جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ صعود کند.

دیدار تیم‌های ویتنام و قرقیزستان قرار است امروز برگزار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان