Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان و بلوچستان با اینکه در محصولاتی مانند موز در کشور حرف اول را می‌زند، اما نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله معضلاتی هستند که مانع بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان، مهد کشت میوه‌های ناب گرمسیری و سردسیری شناخته می‌شود؛ در جنوب این خطه از کشور توانمندی و پتانسیل های زیادی در تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری خارج از فصل همچون موز، انبه، پاپایا، گواوا، مرکبات، انجیر وجود دارد یا در مرکز سیستان وبلوچستان میوه های سردسیری و در شمال آن غلات و حبوبات و میوه هایی چون هندوانه، انگور زودرس یاقوتی و خربزه تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این خطه از کشور به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات دارد که اگر به ظرفیت های بکر کشاورزی تنها در جنوب این استان توجه کنیم، درمی یابیم که موز به علت مرغوبیت و خوشمره بودن سرآمد میوه های گرمسیری بوده، و سیستان وبلوچستان در این عرصه بزرگ ترین تولید کننده موز در کشور است که در هر هکتار از باغات آن حدود ۳۰ تن موز برداشت می شود.

اما در این بین عدم سرمایه گذاری در راه اندازی شرکت های فرآوری شده و صنایع تبدیلی و تکمیلی از یک سو و پشتیبانی نشدن کشاورزان از سوی دیگر، مشکلاتی را به دنبال داشته که در صورت توجه به آنها می توانستیم در امر تولید موز با ورود بخش دولتی و خصوصی سرمایه عظیمی را ایجاد و از هدر رفت این محصول جلوگیری کنیم، تا علاوه بر افزایش اشتغالزایی در جوانترین استان کشور، به خودکفایی در تولید این محصول برسیم.

انتقاد از عدم ورود سرمایه گذاران به فرآوری از موز

اردشیر شهرکی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در اینباره در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود پنج هزار هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که چهار هزار و ۸۷ هکتار آن بارور و ۹۳۵ هکتار غیر بارور است.
 


  وی با بیان اینکه میزان موزهای کشت شده در استان مصرف داخلی هستند، افزود: شهرستان‌های زرآباد، چابهار، کنارک، دشتیاری و سرباز بیشترین سطح زیر کشت موز این استان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
این مسئول در ادامه به اشتغالزایی ۱۵ هزار نفره به صورت مستقیم در عرصه کشت و برداشت موز اشاره کرد و گفت: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به عدم استقبال سرمایه گذاری مبنی بر ایجاد صنایع تبدیلی محصول موز که به میزان قابل توجهی در سیستان وبلوچستان برداشت می شود، اذغان کرد: متاسفانه تاکنون هیچگونه سرمایه گذاری در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی موز و مشتقات آن ورود نکرده که امید می رود در این حوزه نیز شاهد ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشیم، و دولت هم حمایت های لازم را از افراد در این زمینه خواهد کرد.
 
  به گفته شهرکی؛ امسال برای نخستین بار تولید کشت بافت پاجوش موز در جنوب سیستان و بلوچستان به منظور تأمین نهال مورد نیاز باغات منطقه در حال انجام است.

نگاه وزارت جهادکشاورزی به سیستان وبلوچستان به عنوان یک پشتیبانی کننده است

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در نشست قرارگاه امنیت غذایی کشور با بیان اینکه نگاه ما به سیستان و بلوچستان، یک نگاه پشتیبانی کننده است، گفت: ظرفیت ها وتوانمندی های خاص استان در شیلات، تولید گوشت قرمز و تولید موز و میوه های گرمسیری قابلیت آن را دارد که به عنوان یک پشتیبان قوی برای تنظیم بازار کشور وارد عمل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان وبلوچستان صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کشت موز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، علیمرادی گفت: براثر بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.
وی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.
علیمرادی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

دیگر خبرها

  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود