Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:46:42 GMT

اقتصاد مدرن را با هنر ارزشمند نیاکان پیوند دهیم

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۷۵۳۱

اقتصاد مدرن را با هنر ارزشمند نیاکان پیوند دهیم

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید تلاش کنیم تا اقتصاد مدرن را با هنر ارزشمند نیاکان پیوند دهیم، زیرا ناچاریم تا آثار ارزشمند هنرمندانمان را در بازار رقابتی امروز به خوبی عرضه کنیم.

علیرضا ایزدی، شامگاه (پنجشنبه،۱۲ اسفند) در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کاشان، اظهار کرد: هنرمندان، ادامه دهنده راه نیاکان خداجویمان در خلق آثار ارزشمند هنری هستند که به اشیا بی جان، روح خود را دمیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هنر در ایران سابقه طولانی و قدیمی دارد و باید بکوشیم تا امروز از هنرمندان‌مان که بر مدار بندگی خداوند متعال، روح خود را بر اشیا بی جان می‌دمند و خاک را بر افلاک گره زده و فرش را بر عرش می‌رسانند به خوبی تجلیل کرده و از تداوم هنرشان حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: امروز صنعت گردشگری با تکیه بر میراث فرهنگی و صنایع دستی شکل می‌گیرد و باید تلاش کنیم تا اقتصاد مدرن را با هنر ارزشمند نیاکان پیوند دهیم، زیرا ناچاریم تا آثار ارزشمند هنرمندانمان را در بازار رقابتی امروز به خوبی عرضه کنیم.

ایزدی گفت: بسیاری از کشورها با اینکه هنرشان به پای هنر و هنرمندان ایران نمی‌رسد، اما به واسطه آنکه علم تجارت و بازاریابی را شناخته ‌و سلیقه بازارهای جهانی را می‌شناسند از ما موفق‌تر عمل کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: ما باید نگرشی جدید به بازارهای جهانی داشته باشیم و نگاه‌های جدید جهانی را بشناسیم و هنرهای ارزشمندمان همچون فرش و یا زری بافی و نساجی کاشان را به جهان با خلاقیت و نو آوری معرفی کنیم.

ایزدی افزود: بدون شک بناهای تاریخی نماد بارزی از هویت اصیل فرهنگ ایرانی، اسلامی به شمار می‌روند، زیرا بسیاری از معماران سنتی، با وضو و با عشقی وصف ناپذیر و با خضوعی والا کار می‌کردند و امروز ما ساعت‌ها دراین فضا می‌توانیم حضور یافته بدون اینکه احساس خستگی و یا کلیشه بودن به ما دست دهد.

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: در ششمین دوره ملی مرغوبیت صنایع‌دستی کشور که در یزد برگزار شد، ۳۰ هنرمند آثار خود را ارائه کردند که ۲۱ نفر از هنرمندان کاشان موفق به کسب ۱۶ نشان شدند.

سرمدیان افزود: فتحعلی قشقایی‌فر با دریافت دو نشان ملی در رشته حریر نمد، محمد بینوا در رشته زری بافی، محمود تمتاجی در رشته زری بافی، سیدرضا یاالله در رشته زری بافی و جمشید خداداد نوش آبادی در رشته مخمل نقش برجسته موفق به کسب نشان شدند.

وی افزود: همچنین حسین زارعی در رشته ساز سفالی، سیدعلی همتی در رشته گلیم بافی، علیرضا غفاریان در رشته شعربافی، زینب سادات بابایی در رشته شعربافی، محمدحسین فدوی و عباس گلکار  در رشته زیلوبافی نشان ملی مرغوبیت را به دست آوردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار کرد: معصومه بینوا و سمیه محمدی، فاطمه خادم زاده فاطمه زارع، فائزه کریمی، زهره فرحناک، فاطمه فرمانیان، زهره نوروزی فهیمه غلامرضازاده و کبری خرمیان دررشته زری بافی نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی کشور را به دست آوردند.

سرمدیان گفت: همچنین در این آیین از استاد غفار سردابی، هنرمند برجسته کاشانی و دارنده نشان همای زرین تجلیل شد. ضمن آنکه یک اقاتگاه سنتی با زیربنای ۷۳۰ مترمربع با ۱۷ اتاق و ظرفیت ۳۷ نفر به بهره‌برداری رسید.

سرمدیان گفت: کاشان شهر ملی نساجی سنتی و نامزد شهر جهانی نساجی سنتی است. از مجموع یک هزار هنرمند صنایع دستی، ۵۰۰ نفر  از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز صنایع دستی دریافت کرده‌اند که این تعداد دارای ۶۰ نشان ملی، ۱۶ نشان بین‌المللی و یک نشان همای زرین هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها میراث فرهنگی رشته زری بافی میراث فرهنگی صنایع دستی نشان ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است