Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@22:57:15 GMT

قرارهای قابل اعتراض از سوی شاکی کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۰۶۵۷

در قانون آیین دادرسی کیفری به قرارهای قابل اعتراض از سوی شاکی که موضوعی حقوقی و قانونی هستند اشاره شده استو

خبرگزاری میزان-  در آیین دادرسی کیفری درباره قرارهای قابل اعتراض از سوی شاکی صحبت شده اما درباره قرار باید گفت در قانون، تعریفی از واژه قرار ارائه نشده بلکه قانونگذار در ماده ۲۹۹ قانون آیین دادرسی مدنی، در تعریف حکم گفته است چنانچه رای دادگاه، راجع به ماهیت دعوا و قاطع آن به طور جزیی یا کلی باشد ، حکم و در غیر این صورت ، قرار نامیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین باید گفت قرار دادگاه به رایی گفته می شود که یک یا دو شرط مزبور را همزمان نداشته باشد.

اما همانطور که گفته شد در آیین دادرسی کیفری به قرارهایی که شاکی می تواند به آنها اعتراض کند اشاره شده است؛ بر اساس بند الف و تبصره ماده ۲۷۰ ظرف مدت ۱۰ روز یا یک ماه از تاریخ ابلاغ می توان به قرار منع تعقیب اعتراض کرد. 

قرار دیگری که می‌توان به آن اعتراض کرد قرار موقوفی تعقیب است که در همان بند الف و تبصره ماده ۲۷۰ گفته شده به این قرار نیز می‌توان ظرف مدت ۱۰ روز یا یک ماه از تاریخ ابلاغ اعتراض کرد همچنین در ماده مذکور به قرار اناطه نیز اشاره شده و در رابطه با این قرار هم همان مهلت جهت اعتراض در نظر گرفته شده است. 

اما در ماده ۸۰ قرار بایگانی کردن پرونده ها آمده است و مطابق با این ماده، شاکی می‌تواند ظرف مهلت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به این قرار اعتراض کند. 

همچنین موضوع دیگری که در ماده ۸۱ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای قرارهای قابل اعتراض مورد توجه قرار گرفته قرار تعلیق تعقیب است مطابق با قانون می توان ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ به این قرار اعتراض کرد. 

علاوه بر این شاکی می تواند مطابق با ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به قرار توقف تحقیقات اعتراض کند یا با استناد به ماده ۱۰۹ قانون پس از سه روزه از ابلاغ حضوری به قرار رد درخواست مطالعه یا دسترسی به اوراق پرونده اعتراض داشته باشد. 

آخرین قراری که مطابق با آن شاکی می تواند به آن اعتراض داشته باشد قرار موقوفی تعقیب صادر شده از دادگاه و قابل تجدید نظر است که بر اساس مواد ۳۹۰ و ۴۳۱ آیین دادرسی کیفری شاکی می‌تواند ظرف مدت ۲۰ روز یا دو ماه از تاریخ ابلاغ به این قرار اعتراض کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی های حقوقی قرارهای تامین

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دانستنی های حقوقی قرارهای تامین آیین دادرسی کیفری قانون آیین دادرسی تاریخ ابلاغ ظرف مدت ۱۰ روز شاکی می تواند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی دادرس: استقلال نمی تواند به محرومیت حسینی اعتراض کند!

عضو کمیته استیناف گفت: محرومیت های یک جلسه ای تعلیقی که قطعی شده دیگر در کمیته استیناف قابلیت بررسی ندارد.

طرفداری | مهدی دادرس در خصوص اینکه گفته می شود درخواست باشگاه استقلال برای بخشش محرومیت یک جلسه ای سید حسین حسینی رد شده است، صحبت هایی را انجام داد.

مهدی دادرس به آنا گفت:

برخی از سر بی اطلاعی خبرسازی هایی می کنند اما اصل قضیه این است که اصلا باشگاه استقلال نمی تواند برای بخشش محرومیت یک جلسه ای حسینی اقدامی کند. وقتی کمیته انضباطی محرومیت تعلیقی را قطعی می کند دیگر قابل تجدید رای نیست. در حکم کمیته انضباطی هم آمده فقط بخش جریمه مالی قابل اعتراض است که در این زمینه هم من هنوز درخواستی از سوی استقلال ندیدم.

وی در خصوص اینکه در مورد درخواست باشگاه پرسپولیس برای بخشش محرومیت دانیال اسماعیلی فر هم چنین شرایطی برقرار است، تاکید کرد:

رای کمیته انضباطی دانیال اسماعیلی فر هم همین طور است و چون یک جلسه محرومیت قطعی است قابل بررسی مجدد نیست. هرگاه محرومیت بیش از یک جلسه باشد و اگر رای قطعی نباشد می توانند به کمیته استیناف درخواست بررسی مجدد بدهند در غیر این صورای محرومیت یک جلسه ای که از تعلیقی به قطعی رسیده باشد دیگر قابلیت بررسی در استیناف را ندارد.

عضو کمیته استیناف همچنین در مورد اینکه آیا درخواستی از باشگاه پرسپولیس برای اعتراض به رای کمیته لانضباطی در مورد اتفاقات بازی با ذوب آهن رسیده یا خیر گفت:

چنین اعتراضی هنوز به دست ما نرسیده است.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • محرومیت ستاره‌های استقلال و پرسپولیس قطعی است
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • قالیباف ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد
  • مهدی دادرس: استقلال نمی تواند به محرومیت حسینی اعتراض کند!
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • محرومیت دو ستاره استقلال و پرسپولیس قطعی است