Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از یک هفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرمان حمله به اوکراین را صادر کرده است و هر روز اخبار جدیدی اعم از سیاسی و میدانی به گوش می‌رسد. از یک سو مردم اوکراین در حال مقاومت مقابل روس‌ها هستند و از سوی دیگر تسلیحات غربی در حال سرازیر شدن به کی‌یف است. در این میان مذاکرات پنهان و آشکار مسکو با اروپایی‌ها ادامه دارد اما در آمریکا اوضاع به نوعی دیگر است و آنها مشغول اعمال فشار بیشتر بر کرملین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان بسیاری معتقدند که اقدام کاخ سفید در مورد پرونده اوکراین باعث کاهش محبوبیت او در داخل شده و می‌تواند بر انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ تاثیر بگذارد. البته نظرسنجی‌ها و سوالاتی که در آنها طرح شده به نوعی با هم متفاوت است ولی در کل عده‌ای نتایج نظرسنجی‌ها را علیه بایدن می‌دانند. برای پاسخ به برخی سوالات و روشن شدن ابهام‌های موجود به گفت‌وگو با کوروش احمدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که براساس آمارهای موجود، حمله روسیه به اوکراین و موضع دولت آمریکا باعث شده تا محبوبیت جو بایدن در آمریکا کاهش پیدا کند. به نظرتان این آمارها درست است یا بیشتر جنبه جنگ روانی و حزبی دارد؟

اطلاعات موجود چنین برداشتی را تایید نمی‌کند. یکی از آخرین نظرسنجی‌ها ، نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، حاکی از این است که تایید عملکرد بایدن در مورد حمله روسیه به اوکراین طی هفته گذشته رو به افزایش بوده و از ۳۴ به ۴۳ درصد افزایش یافته است. این شاید در واقع افزایش رضایتمندی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از میزان و شدت تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باشد، اما مطابق همین نظرسنجی تایید عملکرد کلی بایدن درباره کلیت کار او تغییر چندانی نکرده و همچنان در سطح ۴۳ درصد است و همزمان ۵۴ درصد عملکرد او را تایید نمی‌کنند. ۶۱ درصد هم می‌گویند که کشورشان در مسیر نادرستی قرار دارد.

مطابق نظرسنجی دیگری که توسط ای.بی.سی و واشنگتن پست انجام شده، رقم تایید عملکرد عمومی بایدن ۳۷ درصد گزارش شده است. البته همزمان مطابق برآورد سایت fivethirtyeight.com که معدلی از نظر‌سنجی‌ها را منتشر می‌کند، تایید عملکرد بایدن در قبل و بعد از حمله به اوکراین از ۴۲ به ۴۰.۷ درصد کاهش یافته است. شاید بتوان گفت که انتظار شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی فراتر از اقداماتی است که بایدن در مورد تجاوز به اوکراین انجام داده است. کما اینکه ۷۱ درصد از آنها خواستار کمک تسلیحاتی بیشتر به اوکراین شده‌اند و ۷۷ درصد خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر بوده‌اند. این نظرات فراحزبی بوده و همه اعم از دموکرات و جمهوریخواه و مستقل نظرات مشابهی ابراز کرده‌اند.

تا چه حد می‌توان گفت رویکردهای بایدن در قبال پرونده اوکراین موجب کاهش محبوبیت شده است؟

قطعا نمی‌توان گفت که عملکرد بایدن در ارتباط با بحران اوکراین موجب کاهش محبوبیت او شده است، بلکه می‌توان گفت که عملکرد بایدن در اعمال فشار به روسیه کمتر از حد انتظار شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها  است. همزمان باید توجه داشت که مطابق نظرسنجی‌های اخیر نیز روشن است که همچنان اولویت مردم آمریکا مسائل اقتصادی است و حدود ۷۵ درصد از آنها مسائل اقتصادی را دغدغه اصلی خود می‌دانند.

اخیراً میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا اعلام کرده که از تصمیمات بایدن حمایت می‌کند و شکایت آنها این است که چرا تحریم علیه روسیه تا این حد طول کشیده است. آیا حمایت جمهوری‌خواهان از بایدن مختص به یک طیف خاصی از این جریان است یا همگی بر حمایت از بایدن در پرونده اوکراین اتفاق نظر دارند؟

درست است. جمهوری‌خواهان گفته‌اند که از اقدامات بایدن علیه روسیه حمایت می‌کنند و تنها معتقدند که این اقدامات باید زودتر انجام می‌شد. رهبران جمهوری‌خواه هفته قبل از حمله به اوکراین خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه شده بودند. دولت بایدن یک کمک اقتصادی و دفاعی به مبلغ ۶.۴ میلیارد دلار برای اوکراین پیشنهاد کرده که جمهوری‌خواهان هم با آن موافق‌ هستند و تنها اختلاف بین دو حزب در مورد محل تامین این کمک است. لذا بعید می‌دانم که بتوان از اختلاف در بین جمهوری‌خواهان سخن گفت. سخن هفته گذشته ترامپ در مورد پوتین را که او را در ارتباط با اوکراین ماهر و نابغه توصیف کرده بود، در ادامه حماقت‌های شخصی ترامپ است.

میچ مک کانل بعداً گفت که با این تعبیرات در مورد پوتین موافق نیست و برعکس او را «یک لات بی‌رحم» می‌داند که «به یک کشور مستقل حمله کرده و مسبب کشتار هزاران شهروند بی‌گناه است». البته ترامپ هم بعداً در یک سخنرانی با انتقاد تند از حمله روسیه به اوکراین کوشید تا اظهارات قبلی خود را تصحیح کند. وی از جمله از کلماتی مانند «بی‌رحمانه، منزجر کننده و جنایتکارانه» برای توصیف حمله پوتین به اوکراین استفاده کرد. به‌طور کلی علاقه ترامپ به پوتین سابقه دیرینه دارد و با توجه به نژادپرست بودن ترامپ، بخش مهمی از این علاقه دارای جنبه نژادی و متوجه بور و چشم آبی بودن پوتین است. البته ترامپ همزمان از رهبران مشابه دیگری مانند رهبر کره شمالی و فیلیپین و ... هم تمجید کرده است.

عملاً پرونده اوکراین که به بحث منافع ملی ایالات متحده گره خورده است، تا چه حد می‌تواند به موضوع  منازعه حزبی تبدیل شود؟

همانطور که اشاره کردم اختلاف عمده‌ای بین دو حزب در مورد تجاوز روسیه به اوکراین وجود ندارد و اختلاف در مورد منبع تامین مالی برای کمک اقتصادی و دفاعی به اوکراین مشکل بزرگی نیست. مک کانل هم در مصاحبه اخیرش تاکید کرد که آمریکا در قضیه اوکراین متحد است و یکپارچه از اوکراین حمایت می‌کند. از این رو بعید است که این بحران بتواند به موضوعی مناقشه برانگیز در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره تبدیل شود. البته این مساله بستگی به این دارد که در روزها و هفته‌های آینده با چه تحولاتی مواجه شویم و اینکه آیا دو حزب بتوانند اتفاق نظرشان در مورد اوکراین را حفظ کنند یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روسیه ناتو ولادیمیر پوتین اوکراین جو بایدن دونالد ترامپ حزب جمهوریخواه آمریکا حزب دموکرات آمریکا ولودیمیر زلنسکی روسیه به اوکراین عملکرد بایدن پرونده اوکراین جمهوری خواهان تایید عملکرد نظرسنجی ها علیه روسیه دو حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران

به گزارش تابناک، لایحه جدیدی که به جو بایدن اختیار تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را می‌دهد، در آستانه تبدیل شدن به قانون است. با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا تمایلی به اعمال فوری این تحریم‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایط حساس بازار انرژی جهانی نداشته باشد.

تحریم‌های جدید در واکنش به تنش‌ها

این تحریم‌ها که اواخر هفته گذشته توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، در پاسخ به حمله موشکی ایران به اسرائیل اعمال شده است. طبق این مصوبه، دامنه تحریم‌ها علیه صادرات نفت خام ایران گسترش یافته و بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که در تجارت نفت ایران دخیل هستند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

اما آیا بایدن ماشه تحریم‌ها را می‌چکاند؟

با وجود لحن قاطعانه قانون جدید، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که بایدن تمایلی به اقدامی که منجر به افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود، ندارد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که او با اعطای معافیت‌هایی، اجرای کامل تحریم‌ها را به تعویق خواهد انداخت.

این رویکرد مشابه سیاستی است که دولت بایدن در قبال روسیه و تهاجم این کشور به اوکراین در پیش گرفته است. کاخ سفید با اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه، سعی در محدود کردن درآمدهای این کشور دارد، اما در عین حال برای جلوگیری از اختلال در عرضه جهانی نفت و تشدید تورم، اجازه داده است صادرات نفت روسیه ادامه یابد. این ملاحظات، به‌ویژه در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، آمریکا حتی با وجود تمدید تحریم‌ها، به ونزوئلا نیز اجازه داده است به صادرات نفت خود ادامه دهد. این اقدامات نشان می‌دهد که بسیاری از بازیگران بازار نفت، تحریم‌های جدید علیه ایران را چندان جدی نمی‌گیرند، چرا که انتظار دارند مشابه تحریم‌های روسیه، معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران نیز در نظر گرفته شود.

تأثیر نامشخص بر بازار

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد جزئیات اجرای این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی قانون جدید است، اما انتظار نمی‌رود تا پیش از پاییز، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت داشته باشد.

با این حال، بازار نفت در حال حاضر به شدت به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل به بالاترین سطح 6 ماه گذشته یعنی بیش از 92 دلار در هر بشکه رسید. این افزایش قیمت در شرایط تقاضای جهانی بالا و تداوم طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش رخ داده است.

دیگر خبرها

  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • پولیتیکو : آمریکا ماه گذشته موشک‌ های دوربرد به اوکراین ارسال کرده
  • پولیتیکو: آمریکا ماه گذشته موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال کرده است
  • رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین