Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای پایانی سال، بازار پوشاک در کنار سایر اقلام، با ازدحام جمعیت روبروست، اما به دلیل گرانی های غیرمعقول این محصولات در کنار خسارت های کرونا خرید چندانی صورت نمی گیرد و فروشندگان با فروش اجناس حتی به زیر قیمت بازار، باز هم روال منطقی فروش پایان سال را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز، بازار رنگ و بوی بهاری به خود می گیرد و شلوغی های روزهای پایانی سال و تلاش مردم برای خرید های نوروزی حال و هوای خاصی را به همراه دارد، این در حالی است که دو سال از شیوع بیماری کرونا می گذرد و آسیبی که این ویروس در کنار شرایط ناخوشایند اقتصادی بر صنعت پوشاک وارد کرده، در وضعیت فروشگاه های سطح شهر به خوبی مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها بازار پوشاک شهر با ازدحام روبه‌روست اما ازدحامی که در آن خرید چندانی انجام نمی‌گیرد، تا جایی که عده‌ای برای جذب مشتری اجناس خود را با قیمت کمتر و حتی زیر قیمت هم به عرضه می‌کنند ولی باز هم با این وجود حال و هوای این بازار در هفته‌های پایانی سال روال منطقی که انتظار می‌رفت را ندارد.

در این بین خریداران نیز از قیمت‌های بالای اجناس ناراضی هستند و از سیر صعودی قیمت‌ها سخن می‌گویند که البته چنین شرایط به نرخ ارز و افت ارزش پول ملی ما باز می‌گردد.

گذشته از گرانی اجناس و تأثیر شرایط ارزی بر قیمت‌ها، ویروس کرونا نیز در این دو سال اخیر عاملی برای کاهش خریدهای مردمی شده است، به طوری که عده‌ای به دلیل ترس قرارگیری در اماکن شلوغ و عمومی از خرید صرف نظر کرده و تعطیلی های پی در پی محدودیت های کرونایی نیز بازار را به سمت رکود کامل پیش برد، تا جایی که بخش زیادی ورشکست و تعطیل شدند.

کاهش 60 درصدی تقاضا برای خرید پوشاک

به هر حال، به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و البته نگرانی از شیوع کرونا، کاهش تقاضا در این صنف مشاهده شد که و براساس بررسی های صورت گرفته در سراسر کشور، فروش پوشاک بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش و صادرات تقریبا به صفر رسیده است.

اسکندری یکی از فروشندگان پوشاک بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: قیمت اجناس در مقایسه با سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و همین قضیه باعث شده تا محصولات با قیمت بالاتری عرضه شود که قطعا کاهش تعداد مشتری را در برداشته است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اصناف استیجاری هستند، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و خرید، باعث تعطیلی بسیاری از مغازه ها در این صنف شد، از طرفی نیز هیچ گونه تسهیلات با سود پایین برای سرپا ماندن این اصناف صورت نگرفت و خسارت های جبران ناپذیر زیادی به آنها وارد شد.

مردم توان خرید ندارند

این فروشنده پوشاک بجنورد بیان داشت: حضور مردم طبق سال های گذشته در ایام نزدیک به نوروز نیست، اما همین حضور محدود هم معمولا توان خرید را ندارند و  تنها به سوال قیمت ها اکتفا دارند و با دست خالی از مغازه ها خارج می شوند.

محمدزاده، یکی دیگر از فروشندگانی که مجبور به تعطیلی مغازه و ابطال پروانه فروش پوشاک در بجنورد شده بود، گفت: از اسفند 98 که مغازه داران، فروش های نوروزی را انجام داده بودند و انتظار می رفت طبق روال فروش هر ساله، بخش زیادی از سود سالانه را در این ایام داشته باشند، با محدودیت های کرونایی لحاظ شده، تمامی مغازه ها تعطیل و بخش زیادی از اصناف ورشکست شدند.

 

 

ورشکستگی مغازه‌دارن پوشاک در ایام کرونا

وی با اشاره به اینکه مغازه داران در خریدهای نوروزی معمولا به صورت چکی خرید می کنند، گفت: براین اساس، با تعطیلی مغازه ها و ماندن اجناس در پشت درهای تعطیل، چک ها پاس نشدند و مغازه دار خسارت های زیادی را متحمل و مجبور به باطل کردن پروانه هایشان شدند.

رستمی یکی از همشهریان بجنوردی خاطرنشان کرد: قیمت پوشاک در کنار تمام محصولات دیگر به شدت گران شده است و مردم به جز در موارد ضرورت آن هم نه در حد اعلا و کیفیت عالی توان خرید ندارند.

وی گفت: پیش از کرونا وضعیت قیمت ها به این میزان بالا نرفته بود و مردم در ایام نوروز شور و شوق خاصی را برای خرید های عیدانه داشتند، اما اکنون هیچ گونه تکاپویی در بازار به چشم نمی خورد و مردم توان خرید ندارند و شرمنده فرزندانشان می شوند.

تشدید بازرسی ها در طرح نوروزی

علی وفاه خواه، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با نظارت های ایام نوروز در حوزه پوشاک اظهار داشت: در حال حاضر 12 تیم نظارتی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، که با آغاز طرح نظارت نوروزی که از ابتدای اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردین سال جاری ادامه دارد، نظارت ها در گروه کالاهای مرتبط با این طرح که شامل آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه و تره بار، کیف و کفش، پوشاک هستند، تشدید شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه تلفنی 124 آماده پاسخگویی به شکایت ها و نظرت های مردم در حوزه بازار در سراسر استان است، گفت: براین اساس تخلفات شامل گران فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، قاچاق که به سامانه اعلام شده است، بازرسان در محل حضور پیدا می کنند و بعد از بررسی موارد، در صورت تایید تخلف، صورت جلسه و به تعزیرات حکومتی استان ارسال می شود تا برای آنها پرونده اقتصادی تشکیل شود.

عدم درج قیمت و فاکتورهای صوری بیشترین تخلفات صنف پوشاک

وفاه خواه بیشترین تخلفات ثبت شده در طرح نوروزی را در گروه کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: لازم به ذکر است که دو ماه اخیر نظارت کالاهای اساسی به سازمان جهاد کشاورزی استان محول شده که در زمان اعلام شکایت از طرف مردم در سامانه 124 باتوجه به نوع کالاها، تلفن به سامانه سازمان جهاد متصل می شود و شکایت در آن ثبت و رسیدگی ها صورت می گیرد.

وی بیشترین تخلفات حوزه بازار را شامل درج قیمت، گران فروشی و فاکتورهای صوری و ساختگی خواند و افزود: بازرسان بعد از حضور در محل های شکایت شده و چک کردن فاکتورهای موجود در مغازه از طریق ارتباط با سازمان صمت استان خریدار جهت تایید یا عدم آن، صوری بودن آنها آشکارو مغازه مرتکب تخلف شده بود.

 

 

ثبت 4200 تخلف در بازار خراسان شمالی طی سال 1400

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در تمام حوزه های بازار در استان خراسان شمالی، تعداد کل تخلفات کشف شده شامل چهار هزار و 227 مورد بوده است، ادامه داد: لازم به ذکر است که این تخلفات در سه هزار و 627 پرونده به ثبت رسیده و ارزش ریالی کل این پرونده ها 62 میلیارد و 390 میلیون و 879 هزار و 457 ریال است.

وی بیان داشت: در حال حاضر در بخش تعداد بازرسان، نیروها محدود است و بعد از اجرای طرح انتزاع بازار، 9 نفر از نیروها به سازمان جهاد کشاورزی انتقال داده شدند که باعث کمبود شدید نیرو در این بخش شده ایم.

کمبود شدید نیروی نظارتی در سازمان صمت

این مقام مسئول گفت: با کم شدن تعداد نیروهای سازمان صمت، از نیروهای بسیج اصناف، در نظارت ها بهره گرفته شده که تعداد آنها در استان خراسان شمالی 30 نفر هستند، علاوه بر این سایر ادارات مرتبط نیروها به صورت ناظر افتخاری و بازرسی های مشترک بازدیدها صورت می گیرد.

وی گفت: توصیه  می شود که مردم ضمن مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی، بالخصوص در حوزه پوشاک که استان تولید کننده نیست و بخش زیادی از آنها وارد استان می شود، به سامانه 1254 انعکاس داده شود تا در کمترین زمان نسبت به آن رسیدگی ها انجام شود.

کرونا 15 درصد پروانه های پوشاک بجنورد را باطل کرد

علی صادقی، نائب رئیس اتحادیه پوشاک بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار این اتحادیه، 712 پرونده عادی و معتبر ثبت شده، اظهار داشت: گفتنی است که از این تعداد 60 پرونده منقضی شده که تعدادی تمدیدشان تمام شده و باید روال کار صورت گیرد و عده ای نیز اعلام ابطال پروانه را داده اند.

وی ادامه داد: وضعیت پوشاک مرکز استان خراسان شمالی پیش از شیوع بیماری کرونا، با وجود تمام مشکلات خوب بود، اما در این دو سال گذشته، علاوه بر مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرده، افزایش قیمت تولیدی ها در استان های تولید کننده دردی بر دردهای این فروشندگان شده است.

تعطیلی 108 مغازه استیجاری فروش پوشاک در مرکز خراسان شمالی

صادقی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر افزایش قیمت در حوزه پوشاک به شدت بالا بوده است، گفت: براین اساس در حال حاضر وضعیت اصناف حوزه پوشاک اسفناک است و با افزایش قیمت، تقاضا کننده کاهش پیدا می کند و حداقل 15 درصد مغازه داران برای ابطال پروانه ها اقدام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از 712 پروانه حوزه پوشاک در بجنورد، 50 درصد واحد صنفی استیجاری هستند، گفت: بیشترین خسارت ها در ایام بیماری کرونا به مستاجران وارد شد که حدود 108 مغازه در این مدت به دلیل رکود بازار تعطیل شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال جاری با افزایش قیمت محصولات خریداری شده، کسبه ها نهایت توانایی پاس کردن چک های خرید را داشته باشند زیرا کارشان به شدت دشوار شده است.

 

 

افزایش 25 درصدی قیمت پوشاک در بازار

صادقی ادامه داد: به طور نمونه پیراهن جعبه ای که سال گذشته 150 فروش بوده است، در سال جاری 167 هزار تومان به صورت نقدی خریداری شده، در حالی که در صورت خرید با چک 10 درصد به قیمت آن افزوده می شود، طبق قانون 25 درصد به قیمت کالا اضافه می شود و قیمت برای مصرف کننده بالا و رکود بازار برای تولید کننده را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها به شدت بر بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: براساس محاسبات صورت گرفته و بررسی وضعیت بازار قیمت پوشاک طی دو سال گذشته 25 درصد قیمت ها افزایش پیدا کرده است.

عدم حمایت از تولیدکنندگان پوشاک در بجنورد، تمامی تولیدی های مجوز دار را تعطیل کرد

این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز استان خراسان شمالی از تولید کنندگان داخلی حمایت نمی کند، گفت: حدود 8 سال گذشته، تعدادی از کارآفرینان با دریافت تسهیلات، تولیدی های داخلی را گسترش دادند، اما به دلیل حمایت نشدن، تعطیل شدند و در حال حاضر تعداد محدودی تولیدی زیر نظر اتحادیه خیاطان مشغول به کار هستند.

صادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرکز استان تولیدکننده پوشاک دارای مجوز وجود ندارد، گفت: تولیدی هایی که کار می کنند به صورت زیرزمینی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اشتغال زایی از سمت دستگاه های خدماتی به متقاضیان ارائه می شود، این در حالی است که از صنف پوشاک حمایت خاصی انجام نمی شود و وام های با کارمزد بالا برای فروشندگان صرفه اقتصادی ندارد.

کرونا، بیشترین خسارت بازار را به صنف پوشاک وارد کرد

این مقام مسئول اظهار داشت: در موضوع پوشاک، طی دو سال اخیر، شدیدترین خسارت به صنف پوشاک وارد شد، تعطیلی ها در مقاطع مختلف برای محدودیت های کرونایی، اجناس خریداری شده در پشت درهای تعطیل ماند، اما هیچ حمایتی از این صنف انجام نشد که به سرپا شدن آنها کمک کند.

صادقی با اشاره به اینکه هیچ گونه تسهیلات کرونایی پرداخت نشده است، گفت: لازم به ذکر است که پیگیر شدیم تا تسهیلات تنها به اصناف مستاجر پرداخت شود، اما هیچ گونه حمایتی صورت نگرفت.

وی در رابطه با کیفیت تولیدات پوشاک گفت: کیفیت ها مطلوب است و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما شکایت هایی در این حوزه از سمت مردم انجام می شود، بیشتر در موضوع افزایش قیمت است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با اختلاف قیمت هایی که در حوزه پوشاک وجود دارد، گفت: واحد صنفی در زمان های مختلف خرید را انجام می دهد و اختلاف قیمت خرید در فاکتورها، در واقع گران فروشی محسوب نمی شود، بلکه نبود ثبات قیمت در عمده فروشان استان های تولید کننده، باعث مشکل و اختلاف قیمت ها در اصناف شده است.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان خراسان شمالی مقام مسئول حوزه پوشاک پوشاک بجنورد بخش زیادی تولید کننده افزایش قیمت حال حاضر سال گذشته تولیدی ها صنف پوشاک توان خرید خسارت ها سال جاری مغازه ها هیچ گونه قیمت ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۱۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 388 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 37 میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 40 میلیون و 400 هزار تومان است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 23 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 14 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 500 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 14  میلیون و 680 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2341 دلار است.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار کاهشی شد

 

در معاملات امروز (دوشنبه10 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 423 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 279 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با کاهش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!