Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@02:29:51 GMT

چرا ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۲۰۸۹

چرا ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی در اوایل سال ۲۰۲۰ خبر شیوع ویروسی کشنده باعث وحشت افراد شد و به دلیل مقابله با این ویروس مهلک مردم لوازم نظافتی و بهداشتی بسیاری خریداری کردند اما ۲ سال بعد دانشمندان دریافتند ویروس سارس کوو ۲ که باعث بیماری کووید می‌شود، عمدتا از طریق قطرات تنفسی در هوا منتشر می‌شود و نه سطوح.

به نقل از ساینس، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد مخاط باعث می‌شود ویروس‌های کرونایی که روی سطوح چسبیده‌اند، کمتر عفونی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نتایج تحقیقات قبلی حاکی از این بود که کروناویروس‌ها می‌تواند روزها یا هفته‌ها روی سطوح باقی بماند اما قوی‌ترین شواهد مربوط به انتقال از طریق قطرات هوای حامل ویروس است؛ بنابراین علت این نتایج متفاوت چیست؟

اکثر دانشمندان ویروس‌ها را در بافرها یا محیط‌های رشد بررسی کردند اما در واقع یک فرد آلوده به ویروس کرونا که روی میز عطسه می‌کند، ویروس سارس کوو ۲ پوشیده از مخاط را منتشر می‌کند؛ موکوس(مخاط) دارای مولکول‌های قندی است که توانایی ویروس کووید را برای آلوده کردن سلول‌ها مسدود می‌کند.

محققان این تحقیق به دنبال این بودند که دریابند چگونه مخاط ممکن است باعث توقف انتقال ویروس موجود روی سطوح شود.

علاوه بر آب، نمک‌ها، لیپیدها، DNA و سایر پروتئین‌ها موکوس دارای پروتئین‌هایی به نام موسین و مولکول‌های قندی به نام گلیکان است. گلیکان‌ها مهم است زیرا پروتئین‌های اسپایک سارس کوو ۲ این مولکول‌های قند را در انتهای سطح سلول هدف قرار می‌دهد تا سلول‌ها را آلوده کند. بنابراین اگر پروتئین‌های سنبله با مخاط پوشانده شود، ممکن است به پروتئین‌های موجود در سطوح سلولی متصل نشود.

این گروه با استفاده از یک نسخه ساختگی از ویروس کرونای انسانی به نام OC۴۳ قطرات ویروس را در یک بافر یا محیط رشد با ۰.۱ تا ۰.۵ درصد موسین موجود در مخاط بینی و بزاق موجود در سطح پلاستیکی قرار دادند. آنان باقیمانده و توانایی آن برای آلوده کردن سلول‌ها را اندازه‌گیری کردند.

محققان دریافتند ویروس‌های پوشیده از مخاط به‌ طور چشمگیری کمتر عفونی بود. آنان همچنین نتایج مشابهی هنگامی که موسین‌ها را از سطوح فولادی، شیشه‌ای و ماسک جراحی به دست آوردند، یافتند.

این گروه دریافت که ممکن است عفونت از حرکت موسین به لبه آن ناشی شود؛ به همین دلیل هنگامی که قطرات خشک می‌شود، یک اثر حلقه قهوه‌ای‌رنگ ایجاد می‌کند. این جنبش موسین‌ها و ویروس‌ها را به هم نزدیک می‌کند تا تعامل با یکدیگر را آسان‌تر کند.

نتایج این تحقیق در ACS Central Science قابل دسترس است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ویروس کرونا پیک ششم کرونا همه باهم علیه کرونا پروتئین ها ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره طرح لازم برای چگونگی انتقال مفاهیم علمی از سوی استادان به دانشجویان با عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور اظهار کرد: اصطلاحی در صنایع قدیم بود که می‌گفتند استاد فوت کوزه گری را به شاگرد خود یاد می‌دهد که مفهوم ساده و عوامانه‌ای دارد، اما مملو از حکمت است.

وی افزود: استادانی داریم که گاهی اوقات خود را روزآمد نمی‌کنند، مثلا دانشی در علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی کسب کرده‌اند و ۲۰ سال پیش فارغ‌التحصیل شده است، اما هنوز با جدیدترین نظریه‌ها و مباحث دانش روز آشنایی ندارند، طبیعی است که چنین استادانی نمی‌توانند شاگرد زمانه پرورش دهند.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: گاهی اوقات برخی از استادان به روز هستند، اما روش شناسی مهارت آموزی را نمی‌دانند و نمی‌توانند به خوبی شاگردی پرورش دهند.

وی گفت: بعضی اوقات استادان همه ویژگی‌ها را دارند، اما فوت کوزه گری را به دانشجویان منتقل نمی‌کنند و این دانشجو همیشه به استاد وابسته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد، روش و مهارت را بداند و دانش و روش را به دانشجوی خود بدون دریافت هزینه البته نه هزینه مادی منتقل کند.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • یک پیش بینی جدید درباره‌ی قیمت بیت کوین /پیشروی تا کجاست؟
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • اسب تروجان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • انتقاد شدید فرماندار رزن از نحوه استخدامهای جهاد کشاورزی
  • تعیین نتایج قبل از برگزاری مسابقات در سطوح پایه فوتبال!
  • بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد