Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@22:18:44 GMT

آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۳۹۷۰

آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و آذربایجان

به گزارش جام جم آنلاین، علی علیزاده درباره آخرین وضعیت اجرای تفاهم نامه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: همان طور که مستحضر هستید این تفاهم‌نامه در عشق آباد به امضا رسید و اولین تفاهم نامه جدیدی است که ما با دولت جدید ایران امضا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه ژانویه امسال این پروژه شروع شده و همکاری‌ها در جهت مثبت در قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور رییس جمهور کشورمان و رییس جمهور آذربایجان در عشق آباد ترکمنستان به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این قرارداد قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

پیش از این نیز وزیر نیرو کشورمان بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرده و گفته بود که مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه درباره برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری درخصوص سنکرون شبکه‌های برق این کشور‌ها وجود دارد.

در همین راستا اخیرا وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز در دوحه با یکدیگر دیدار داشته و یکی از محور‌های اصلی گفتگو میان این مقامات اتصال شبکه برق سه کشور مذکور بود.

سفیر آذربایجان در تهران نیز درباره گفتگو‌ها مبنی بر اتصال شبکه برق میان ایران، روسیه و آذربایجان اظهار داشت: وزرای انرژی و نیرو هر سه کشور در ملاقاتی که در دوحه داشتند در این زمینه گفتگو کردند البته پیش از این نیز درباره پروژه برق مذاکرات و تبادل نظر صورت گرفته بود. حال تداوم است.

علیزاده تاکید کرد: در راستای ایجاد کریدور انرژی ایران، آذربایجان و روسیه امور در حال پی گیری و انجام است، در واقع هر سه کشور از لایحه‌ای در این مورد حمایت می‌کنند و باور داریم که در روز‌های آتی این لایحه اجرایی خواهد شد.

این دیپلمات آذربایجانی همچنین درباره برنامه‌های کشورش برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران هم اظهار داشت: خوشبختانه در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی در تجارت بودیم، همچنین مستحضر هستید که ۱۳۲ کیلومتر از اراضی هم مرز ایران و آذربایجان از اشغال آزاد شد و این سرزمین‌ها برای همکاری با ایران چشم انداز و فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که احداث گذرگاه‌های مرزی جدید در این مناطق در نظر گرفته شده است، گفت: از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد شده دعوت به عمل آمده است، همچنین مذاکرات برای ۱۵ لایحه بزرگ در حال انجام است. ضمن این که این اقدامات نیازمند افزایش گردش مالی و تحکیم روابط اقتصادی - مالی بین دو کشور است.   منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ایران آذربایجان همکاری جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، افزود: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که دو هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با جمهوری خودمختار نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 748507

دیگر خبرها

  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس