Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنایع سلولزی (چوب و کاغذ) در ایران به عنوان یکی از یازده صنعت استراتژیک شناخته می‌شود. این صنعت به دلیل محدودیت در تأمین مواد اولیه، نتوانسته به صورت مناسبی رشد کند که این امر به تأمین نیاز داخلی از طریق واردات منجر شده است.

روزنامه ایران: صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی این صنعت نشان می‌دهد، افزایش هزینه‌ها و کاهش نقدینگی به کاهش حاشیه سود خالص شرکت‌ها منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته ارزش سهام این صنعت در حدود 44 درصد کاهش داشته و از این نظر سهامداران با زیان بسیار زیادی مواجه شده‌اند. با کاهش ارزش قیمت سهام و خروج سرمایه از این صنعت، نسبت قیمت به سود (P/E) به کمترین مقدار خود در طول یک سال گذشته رسیده است. با این حال آمارها همچنان خروج سهامداران حقیقی از این صنعت را نشان می‌دهد. گزارش پیش رو به بررسی عملکرد صنعت در بازار سهام می‌پردازد.


صنایع سلولزی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

آمارها نشان می‌دهد، دوره وصول مطالبات برای صنعت به حدود 136 روز و دوره گردش موجودی کالا به 70 روز رسیده است. این موضوع باعث کمبود نقدینگی و افزایش ریسک‌های عملیاتی در این صنعت شده است. کمبود نقدینگی در این صنعت به‌طور کلی مربوط به دریافت مطالبات از مشتریان و افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه است. این موضوع که در چند سال اخیر به صورت قابل توجهی حاد شده، مستقیماً بر بازرگانی و تأمین و تولید و فروش صنعت تأثیر‌گذار است. با توجه به اینکه بخش مهمی از منابع مالی از طریق تسهیلات بانکی تأمین می‌شود این صنعت با ریسک نرخ بهره نیز مواجه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در 5 سال اخیر بدهی شرکت‌های فعال در این صنعت به سیستم بانکی افزایش یافته که این موضوع دسترسی به سرمایه درگردش و منابع مالی جدید برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای را محدود کرده است.


سرمایه‌گذاری ناکارآمد و رشد قیمت نهاده‌ها، بزرگ‌ترین مشکلات صنعت چوب و کاغذ در ایران است

در جهان، این صنعت تحت تسلط شرکت‌های امریکای شمالی ، شمال اروپا و شرق آسیا قرار دارد و البته امریکای‌لاتین و استرالیا نیز در این صنعت فعالیت قابل توجهی دارند. در چند سال آینده انتظار می‌رود که کشورهای پرجمعیت و دارای منابع کافی مانند هند و چین به عنوان بازیگر اصلی این صنعت به شمار روند. صنعت بسته‌بندی کاغذ، در حال حاضر بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده تولید جهانی کاغذ است که بیش از نیمی از مصرف را به خود اختصاص داده است. این صنعت سریع‌ترین بازار در حال رشد با نرخ رشد 7.5 درصد در بازه زمانی 2022-2016 بوده و ارزش صنعت بسته‌بندی کاغذ به بیش از 345 میلیارد دلار رسیده است.


کارخانه‌های محدودی در ایران به‌منظور فرآوری از ضایعات چوب و کاغذ و همچنین استفاده از نهاده‌های جایگزین مشغول به کار شده‌اند. یکی از نهاده‌های جایگزین برای تولید کاغذ، باگاس (تفاله گیاه نیشکر یا باقی‌مانده فیبری ساقه نیشکر) است که با توجه به تولید فراوان این محصول در کشت و صنعت‌های خوزستان، باگاس می‌تواند بهترین جایگزین جنگل‌ها باشد. بیشترین تولید کاغذ و مقوای کشور مربوط به کاغذ‌های لاینر و فلوتینگ بوده که حدود 50 درصد تولید کاغذ و مقوای کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید تیشو صورت پذیرفته به طوری که تولید این محصول در سال 1400 به حدود 800 تن در روز رسیده است. بحران آب و تغییر الگوی مصرف در کشورهای خاورمیانه باعث توجه بیشتر به این صنعت شده است. طبق آمار سندیکای تولید‌کنندگان مقوا و کاغذ در ایران، سرانه مصرف کاغذ 22 کیلوگرم بوده در حالی که متوسط مصرف سرانه جهانی 54 کیلوگرم است. ایران سالانه 380 هزارتن کاغذ تحریریه و روزنامه نیاز دارد در صورتی که کل ظرفیت تولید این محصول در کشور 180 هزار تن است. این صنعت در ایران با چالش‌هایی مانند عدم توازن در زنجیره تولید، حمل و نقل، انرژی، مسائل زیست‌محیطی، تکنولوژی، منابع انسانی، عدم توجه به مقیاس تولید و سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد و کوچک، رکود بازار مصرف، تأمین مالی و عدم ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی و قوانین مواجه است.


بررسی شاخص‌های عملکردی صنعت در بازار سهام

جدول روبه‌رو، برخی نسبت‌های مربوط به ارزندگی و سودآوری صنعت و شرکت‌های فعال در آن را نشان می‌دهد. طبق ارقام موجود در جدول، سهام شرکت‌های صنعت چوب و کاغذ در یک‌سال گذشته با بازدهی منفی 44 درصدی روبه‌رو شده و نسبت (P/E) به حدود 11 رسیده است. همچنین نمودارها نشان می‌دهد که در طول یک‌سال گذشته سهامداران حقیقی بیش از 35 میلیون برگ سهم را واگذار کرده و از این صنعت خارج شده‌اند. خروج سرمایه و کاهش تقاضا از این صنعت به کاهش شدید ارزش بازار و نسبت‌های ارزندگی منجرشده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نشان می دهد یک سال گذشته چوب و کاغذ شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۴۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از کاهش ۲۳ درصدی فوتی‌های حوادث کار کرمانشاه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن مرادی در نشست خبری امروز (دوازدهم اردیبهشت) یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه روابط کار انجام می‌شود را بازرسی از کارگاه‌ها با هدف اجرای صحیح قوانین و مقررات، صیانت از نیروی کار و کاهش حوادث اعلام کرد و افزود: سال گذشته بالغ بر هشت هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح استان صورت گرفت که شامل بازرسی‌های ادواری و موردی بوده است.

وی از وقوع ۲۸۲ حادثه کار در سطح کارگاه‌های استان در سال گذشته خبر داد که نسبت به سال قبل از آن با ۳۰۴ حادثه کار روندی کاهشی داشته و یادآور شد: در آمار فوتی‌های ناشی از حوادث کار که بسیار حائز اهمیت است، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۳ درصدی داشتیم و تعدادی فوتی‌ها از ۲۱ مورد به ۱۷ مورد رسید.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیشترین حوادث کار را مربوط به کارگاه‌های ساختمانی دانست و ادامه داد: با توجه به تعدد کارگاه‌های ساختمانی و تعداد کم بازرسین اداره کار که تنها ۲۰ نفر هستند این امکان را نداریم که در هر کارگاه یک بازرس مستقر کنیم و برای کاهش حوادث کار خصوصا در بخش ساخت و ساز نیازمند همکاری راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری و خصوصا خود کارگران و کارفرمایان هستیم.

رسیدگی به ۷۶۰۰ دادخواست کارگری در سال گذشته

وی یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه روابط کار در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه انجام می‌شود را کارهای شبه قضایی در هیات‌های حل اختلاف و هیات تشخیص اعلام کرد که به اختلافات بین کارگر و کارفرما رسیدگی می‌کند و خاطرنشان کرد: سال گذشته در این بخش ۷۶۰۰ دادخواست دریافت کردیم که منجر به صدور هفت هزار رای شده که از این تعداد ۳۰ درصد معادل بیش از دو هزار رای سازشی بوده است.

مرادی از کاهش میانگین زمان رسیدگی به این دادخواست‌ها نیز خبر داد که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۳ روز بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۴۹ روز و در سال گذشته به ۴۰ روز رسیده و  گفت: قرار است امسال این زمان به کمتر از ۳۰ روز کاهش یابد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه یکی از مواردی که منجر به بالا بودن زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سنوات گذشته می شد را تعداد کم شعب تشخیص اعلام کرد که در شهر کرمانشاه دو شعبه و در برخی شهرستان‌ها از جمله ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب شعبه نداشتیم، اما اکنون تعداد شعب در کرمانشاه به شش شعبه افزایش یافته و در تمامی شهرستان‌ها نیز شعبه داریم.

۳۰۰۰ نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری می‌گیرند

به گزارش ایسنا، مرادی از آخرین وضعیت بیمه بیکاری در استان کرمانشاه نیز یاد کرد که مربوط به افرادی است که خارج از خواست و اراده خود از کار بیکار شده اند و بسته به سابقه کار و همچنین متاهل و یا مجرد بودن می‌توانند از شش ماه تا ۵۰ ماه بیمه بیکاری دریافت کنند.

 مرادی با اعلام اینکه هم اکنون سه هزار نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری می‌گیرند، افزود: نمی‌توان گفت همه این افراد بیکار شدگان سال گذشته هستند و تعدادی از این افراد در سنوات گذشته بیکار شده و هنوز از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیشترین تعداد افرادی که در استان کرمانشاه در سنوات اخیر بیمه بیکاری دریافت کردند را مربوط به سال ۱۳۹۹ و ایام بیماری کرونا دانست که حدود ۸۶۰۰ نفر بود و گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد افرادی که بیمه بیکاری می‌گرفتند در استان ۴۲۰۰ نفر و سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶۰۰ نفر بود.

طبقه‌بندی مشاغل در ۸۵ درصد کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر

مرادی یکی دیگر از اقدامات خوبی که در حوزه روابط کار انجام شده ر ا طبقه‌بندی مشاغل اعلام کرد که صرفا در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر انجام می‌شود و هدف آن اجرای عدالت در پرداخت مزد است، بگونه‌ای که با اجرای این طرح دریافتی کارگری که تحصیلات و سابقه کار بیشتری دارد، با کارگران با تحصیلات و سابقه کار کمتر یکسان نیست.

وی با بیان اینکه ماده ۵۰ قانون کار ابزار قانونی است که برای اجرای این طرح در اختیار داریم، از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در ۸۵ درصد ۳۴۶ کارگاه بالای ۵۰ نفری که در استان داریم، خبر داد.

معاون اداره کار استان کرمانشاه از تعامل خوب تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز در استان یاد کرد و افزود: هم‌اکنون ۲۹۵ تشکل فعال در سطح استان داریم و شاهد کمترین میزان تنش بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان هستم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور