Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@09:23:16 GMT

از تبدیل ایده به شغل تا صدور مجوز آنی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۴۶۰۳

از تبدیل ایده به شغل تا صدور مجوز آنی

15 ایده پرداز برتر اشتغالزایی و کارآفرینی هفته گذشته در نخستین جشنواره‌ای که با همین نام در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد به‌عنوان برنده انتخاب شدند.

روزنامه ایران:  15 ایده پرداز برتر اشتغالزایی و کارآفرینی هفته گذشته در نخستین جشنواره‌ای که با همین نام در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد به‌عنوان برنده انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعطای تسهیلات به صاحبان ایده‌های برتر، اتصال آنها به سرمایه‌گذاران برای اجرای ایده‌ها، پیشنهادهای داوران و متخصصان برای اجرای موفق از جوایز برنده‌ها بود و البته برای سایر شرکت‌کنندگان هم امکاناتی در نظر گرفته شد تا ایده‌های آنها به بازار اشتغال کشور کمک کند.


رحیم سرهنگی، دبیر جشنواره ایده‌های برتر اشتغالزا و کارآفرین در گفت‌و‌گو با «ایران» با تشریح جزئیات این جشنواره می‌گوید: در جشنواره انتخاب ایده‌های برتر اشتغالزا و کارآفرین 4 هزار و ۶۵۵ ایده از سراسر کشور در سامانه بارگذاری شد که در پایش اولیه ایده‌های ارسالی، تعداد 3 هزار و 131 طرح پس از عبور از مرحله اول و با قضاوت ۵۳۹ نفر در سراسر کشور مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند. هر ایده را دو داور استانی ارزیابی کرد.در مرحله بعد از بین 3 هزار و 131 ایده داوری شده، تعداد ۳۰۵ ایده دارای بالاترین امتیازها به مرحله بعد راه یافت که ارزیابی آنها بر عهده داوران ملی بود.


وی ادامه می‌دهد: در مرحله نهایی ۶۵ طرح برتر را داوران تخصصی بررسی کردند که به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، داوری‌ها به‌صورت مجازی انجام و درنهایت 15 ایده برتر منتخب در روز ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ در نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند. به گفته دبیر جشنواره، در بین ایده‌های منتخب برتر، چهار ایده در بخش صنعت، دو ایده در بخش خدمات، سه ایده در بخش کشاورزی و یک ایده در بخش فناوری اطلاعات هستند که با توجه به تعدد و تنوع زمینه‌ها و حوزه‌های ایده‌های ارائه شده، داوران ملی نیز از استادان و تخصص‌های مختلف حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات، فناوری و اطلاعات و حوزه عمومی و تخصصی کارآفرینی و نوآوری انتخاب شدند.
سرهنگی توضیح می‌دهد: در ارزیابی داوران، معیارهایی نظیر نوآورانه بودن ایده، میزان امکان‌پذیری اجرای ایده، تأثیر بر اشتغال کشور و تعداد اشتغال ایجادی، قابلیت دوام و پایدار بودن اشتغال و نیاز به منابع مالی کمتر جهت اجرا مدنظر قرار گرفته است.


وی درباره جوایز جشنواره ایده پردازان هم به مواردی همچون اعطای تسهیلات به صاحبان ایده‌های برتر برای اجرایی کردن ایده‌ها، اتصال صاحبان ایده‌های برتر به سرمایه‌گذاران برای اجرای ایده‌ها، ارائه پیشنهادهای ارزنده توسط داوران و متخصصان موضوع برای اجرای بهتر و موفق ایده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: ارائه ایده‌هایی که صاحبان آنها علاقه‌مند به اجرایی کردن ایده نیستند، در پلتفرم ایده بازار جهت فروش ایده به سرمایه‌گذاران، ارائه ایده‌هایی که حائز امتیاز برتر بودن نشده اما ایده خوبی تشخیص داده شده در کارگروه استانی برای اعطای تسهیلات از منابع مختلف از دیگر مواردی است که برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره در نظر گرفته شد.

عزم وزارت کار برای تسهیل در کارآفرینی

حسن غلامی، کارآفرین برتر در صنعت نوغانداری از استان گلستان  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهرماه امسال در راستای تسهیل در کارآفرینی و اشتغالزایی با وزیر جهاد کشاورزی تفاهمنامه همکاری امضا کرد. بر اساس این تفاهمنامه معرفی کارآفرینان و طرح‌های آنان صورت گرفت. در راستای این تفاهمنامه، طرح خود را معرفی کردم و اکنون منتظر حمایت‌های مسئولان در اجرای طرح هستم که امیدوارم به ثمر برسد. طرح ما ایجاد زنجیره صنعتی ارزش نوغانداری(پرورش کرم ابریشم) است، بر اساس این طرح اولین زنجیره صنعتی در کشور ایجاد می‌شود و نوغانداری را در همه استان‌های شمالی کشور توسعه می‌دهیم. نوغانداری سابقه قدیمی در کشورمان دارد اما به‌دلیل مباحث خصوصی سازی، 10 تا 15سال دچار رکود شدید شد. از سال 95 حاکمیت تصمیم گرفت نگاه حمایتی داشته باشد. اکنون واحدهای مختلف و حمایت‌های قیمتی صورت گرفته است تا سرمایه‌گذاران و بهره برداران به این صنعت بازگردند. اجرای طرح صنعتی نوغانداری نیاز به احیای توتستان‌ها دارد و اگر توتستان‌ها احیا نشوند نوغانداری احیا نمی‌شود. همچنین نوغانداری به توسعه و تشکیل تعاونی‌های روستایی کمک می‌کند تا بتوانیم شاهد بهبود این صنعت در کشور باشیم.

در گذشته نوغانداری به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما امروزه به سمت صنعتی شدن می‌رود از این‌رو زنجیره صنعتی را به صوت متمرکز یک سال مطالعه کردیم و سپس با مرکز توسعه نوغانداری ارتباط گرفتیم.  اکنون مجوزهای لازم را از نظام مهندسی کشاورزی دریافت کردیم، بزودی اولین توتستان فوق متراکم کشور را احداث می‌کنیم و بعد از آن هم نوغانداری صنعتی را اجرایی می‌کنیم تا از این طریق به همشهریان کمک کنیم. همچنین اولین واحد پرورش صنعتی ابریشم تأسیس شده که این واحد با ظرفیت 200 جعبه در دوره است که با ظرفیت‌های ایجاد شده به سه دوره در سال می‌رسد این در حالی است که هم اکنون تنها یک دوره در سال پرورش ابریشم داریم. در همین راستا ایجاد یک سایت را در دستور کار داریم تا الگویی برای بقیه بهره برداران باشد و این صنعت را به‌صورت گسترده در کشور ایجاد کنیم. نمایشگاه دستاوردهای 6ماهه وزارت کار راهکارهای مناسبی برای ایجاد تعاونی‌ها ارائه کرده است که می‌توان از این ظرفیت‌ها بهره برد.همچنین این نمایشگاه اطلاعات خوبی در خصوص تشکیل تعاونی‌های کوچک روستایی به نمایش گذاشته است که برای کارآفرینان بسیار مفید است.

نیازمند حمایت‌های وزارت کار از ایده‌های عرصه تولید هستیم

علی صادقی، ایده پرداز برتر حوزه مواد شیمیایی از کاشان - طرح و ایده ما تولید اکسید منیزیم سنتزی یکی از محصولات کشور است که در صنایع مادر کاربرد دارد و این محصول به‌عنوان مواد اولیه نسوزها در سیمان و فولاد قابل استفاده است. این محصول اکنون به کشور وارد می‌شود و سالانه 93 هزار تن واردات به مبلغ 45 میلیون دلار دارد که ما تولید این محصول را در فاز آزمایشی انجام داده‌ایم. درصدد تولید 40 تن اکسید منیزیم سنتزی هستیم. هدف ما این است که به تولید این محصول دست یابیم. برنامه‌ریزی ما پوشش دادن تا 15 درصد نیاز داخلی است و این فرایند به‌صورت بومی انجام می‌شود و در تلاش هستیم بخش صنعتی آن را گسترده‌تر ایجاد کنیم و پس از تولید و بازار داخلی، صادرات انجام دهیم. تا کنون برای اجرای طرح ما تأمین سرمایه انجام شده است اما برای تولید صنعتی نیازمند حمایت‌ها و تسهیلات هستیم. توقع ما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از ایده‌ها و تولیدات است تا به مرحله بومی‌سازی و صادرات برسند.

ایده‌ای برای تأمین نیاز بازار کشاورزی در تمام فصول

مصطفی شاطری، مدیرعامل شرکت پویا فناوران انرژی - با دو ایده در این جشنواره ایده‌های برتر اشتغالزایی و کارآفرینی شرکت کردم. در یکی از این موارد ایده راه‌اندازی اولین پلنت فکتوری را در ایران داریم که معادل فارسی ندارد، این پلنت فکتوری، کارخانه تولید گیاهی است و درتمام شرایط تولید انواع گیاه به‌صورت مصنوعی صورت می‌گیرد.بر اساس این ایده، فضای رشد و نمو گیاهان در فضای مصنوعی ایجاد می‌شود و ورود به این حوزه باعث می‌شود تا در تمام فصول نیازهای مردم برطرف شود ضمن اینکه قیمت‌های بازار را کنترل می‌کند. ایده دیگر، ساخت یک دستگاه مکانیکی است که بدون هیچ قطعه متحرکی هوای پرفشار محیط را به دمای بسیار پایین تا منفی 45 درجه سانتیگراد می‌رساند و کاربردهای بسیاری برای آن درنظر گرفته شده است. خوشبختانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاری سازمان‌ها برای ایجاد اشتغال را بخوبی جلب کرده است که شاهد اتفاق‌های خوب در کشور خواهیم بود. اطلاعات خوبی در نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون از حوزه‌های مختلف اشتغال، ایده‌پردازی و کارآفرینی و پایش اشتغال به نمایش گذاشته شد و امیدواریم هر چه سریعتر نتایج این دستاوردها و اقدامات وزارت کار در دولت سیزدهم را در کشور ببینیم.

شبکه‌سازی حلقه مفقوده کارآفرینی در کشور

سعید محمدپور، مدیر مرکز تخصصی کارآفرینی مهام طبرستان - جریان حمایت از کارآفرینی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راه افتاده است که باعث توسعه اشتغالزایی در کشور می‌شود. دستاوردهای خوبی در این مدت کوتاه دولت سیزدهم در این وزارتخانه به ثمر نشسته است که از همه افرادی که در ایجاد زیست بوم ملی اشتغال نقش‌آفرین بودند، قدردانی می‌کنیم.  وزارت کار در این دولت این ظرفیت را برای کارآفرینان فراهم کرده است که ایده‌ها و طرح‌های کاربردی را برای توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور ارائه کنند. کارآفرینی نیاز امروز کشور است و می‌تواند کشور را از گردنه‌های سخت اقتصادی نجات دهد. حلقه‌های مفقوده در توسعه کارآفرینی، شکل‌گیری شبکه‌هایی است که نقاط جزیره مانند اشتغال را به هم متصل کند، از این‌رو ما در طرح شبکه‌سازی کسب و کارهای موجود روی مشاغل خانگی با محوریت بانوان کار کردیم تا برای این فعالان اقتصادی، شبکه منسجم اقتصادی ایجاد کنیم. طرح شبکه‌سازی کسب و کارهای موجود، آموزش، مشاوره، استاندارد‌سازی و ارتباط بین مشاغل مرتبط را فراهم می‌کنیم. کشورمان ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد و اگر این ظرفیت کوچک اشتغال را متصل به جریان و زنجیره ارزش گردشگری کنیم نتایج خوبی به دست خواهد آمد.


اکنون طرحی را در حوزه محصولات غذایی و محلی و خیرین کارآفرین ارائه کرده‌ایم تا مانند خیرین مدرسه ساز و بیمارستان ساز، در تأمین منابع مالی برای کارآفرینان اقدام کنند. در این زمینه تولید محتوا، اتصال به بازار و شبکه‌سازی را انجام داده‌ایم که اگر این طرح در سطح کشور انجام شود، می‌تواند ظرفیت گسترده‌ای در مشاغل خرد را در بر گیرد.

صدور آنی مجوز مشاغل خانگی  دستاورد مهم وزارت کار

پونه پیل رام، مدیرعامل شرکت تعاونی مشاغل خانگی - صدور آنی مجوز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم یکی از دستاوردهای خوب وزارت کار است که نتایج آن برای سال های طولانی ملموس خواهد بود.
این صدور مجوزها بخصوص برای بانوان بسیار مفید است. پیش از این مشکلاتی به وجود آمده بود که بانوان نتوانند مشاغل خانگی را براحتی به اقتصاد ملی وصل کنند و توسعه دهند. صدور مجوز آنی را می‌توان از دستاوردهای مهم وزارت کار در حوزه زنان برشمرد.
ایده ما مربوط به طراحی اپلیکیشن و سایتی به نام پلتفرم چند رسانه‌ای حامی مشاغل خانگی، کسب وکارهای خرد در سه بخش شهری، روستایی و حاشیه‌ای است.
این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده که زنان تحصیلکرده یا بی‌سواد، مهارت آموخته یا بی‌مهارت می‌توانند با این اپلیکیشن ارتباط برقرار کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.
اگر بانوانی تولید کننده کسب و کار هستند، برای ارتقای شغل شان تلاش می‌کنیم در این فضای چند رسانه‌ای فروشگاه و باشگاه زنان ایجاد کنیم تا محصولات روستایی، شهری و حاشیه‌ای را به معرض تماشا بگذاریم. همچنین براساس مسئولیت‌های اجتماعی، یکسری آموزش‌های رایگان هم در این اپلیکیشن ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی سرمایه گذاران ایده های برتر وزارت تعاون مشاغل خانگی ایده در بخش ایجاد کنیم جشنواره ای برای اجرای وزارت کار شبکه سازی حمایت ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا/ از ۲۵ اردیبهشت، مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار می‌شود

تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز هشتم اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۶۷ هزار و ۹۱۹ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز است.

به گزارش ایسنا، در میان استان ها بیشترین تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا در استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی صورت گرفته است. در هر یک از استان‌های مذکور به ترتیب ۱۲.۹ درصد، ۱۲.۹ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۹ درصد از مجوزهای کاغذی صادره به شناسه یکتا تبدیل شده است.

در هر یک از این استان‌ها به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۵۱ مجوز، ۳۲ هزار و ۵۲۸ مجوز، ۱۰ هزار و ۳۳۵ مجوز و ۶ هزار ۹۴۸ مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی به ترتیب در استان‌های خوزستان، کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

طبق اعلام مرکز بهبود محیط کسب‌وکار، در میان دستگاه‌ها نیز سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی در صدر جدول کارزار تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند. هر یک از این دستگاه‌ها به ترتیب ۲۴.۵ درصد، ۱۸.۲ درصد، ۸.۵ درصد و ۳.۸ درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده‌اند.

لازم به ذکر است؛ از ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمی‌دهند. آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نامشان در qr.mojavez.ir نیست، می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به‌سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبدیل ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا/ از ۲۵ اردیبهشت، مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار می‌شود
  • (ویدئو) آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی قدیمی؛ ۱۷ روز دیگر
  • تبدیل ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • تبدیل ۳۲ درصد مجوزهای کاغذی به الکترونیکی در لرستان
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم