«کاغذپارهها»؛ انیمیشنی که ردپای هنرهای تجسمی را در دل دارد
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۴۶۶۰
مرتضی احمدوند در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره مستند انیمیشن کاغذپارهها به کارگردانی بهزاد نعلبندی که از یکم بهمن ماه در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است، عنوان کرد: من کم و بیش در جریان ساخت این اثر بودم تا اینکه فرصت تماشای آن برایم فراهم شد و این مستندانیمیشن را در سینما دیدم.
وی ادامه داد: کارگردان انتخاب خوبی را برای اکران اثر خود داشته است، چراکه موسسه هنروتجربه در این سالها به مکانی جذاب برای اکران آثار متفاوت تر از سینمای بدنه تبدیل شده است و از سوی دیگر این فیلم هم دارای هنر بود و هم پر از تجربههای جذاب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند_انیمیشن کاری سخت و زمان بر بوده است، گفت: اینکه بهزاد نعلبندی علاوه بر کارگردانی اثر، نویسندگی، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین و تهیه کنندگی را نیز برعهده داشت، ارزشمند و به نوعی یک رکورد محسوب میشود.
احمدوند افزود: اگرچه بدین شکل کار کردن سخت و کیفیت حاصل شده متفاوت از کار تیمی است اما باید بگویم ایده اولیه کار بسیار خوب است و همین که کارگردان پروژه را به سرانجام رسانده و پشت آن ایستاده است، جای تبریک دارد.
وی با اشاره به پرداختن به معضلات اجتماعی در کاغذپارهها گفت: افراد زیادی معتقدند آثار هنری باید به معضلات اجتماعی بپردازند تا جامعه بیدار شود ولی نظر من این است که آثار هنری تا به امروز بسیار کمتر شرایط رفع معضلی را فراهم کرده اند. همچنین بهتر است اثر هنری را فارغ از این مساله ببینیم چرا که هنرمند راه حلی برای مسایل اجتماعی ارایه نمیدهد و متخصص در این زمینه نیست.
این فعال عرصه تجسمی با اشاره به اینکه کاغذپارهها یک فیلم عمومی و برای سرگرمی نیست و سطح قابل قبولی از حساسیت هنری در آن مشاهده میشود، اظهار داشت: کاری خلاقانه در این اثر انجام شده است، به گونه ای که می توان ردپای هنرهای تجسمی را در آن مشاهده کرد. از سوی دیگر کاغذپارهها داستان دارد و اجماعی از آنچه که در سینما وجود دارد، در این اثر قابل مشاهده است.
احمدوند در پایان خاطرنشان کرد: شاید باید بگویم اخیرا با وجود آنکه سینمای اجتماعی و واقع گرا را دوست داشتم و دنبال می کردم و تماشای فیلمهای تلخ آزارم میدهد اما کاغذپارهها با وجود آنکه اثری تلخ است اما تماشای آن را به دیگران توصیه میکنم؛ چراکه یک هنرمند با نگاه هنری خود توانسته است مجموعه کاملی را در دل اثر هنری جمع آوری کند و این دستاورد مهمی است.
در خلاصه داستان کاغذپارهها آمده است: ایامی که تهران میزبان اجلاس مهم بینالمللی است، شهرداری تهران برای زیباسازی و بهبود جلوهی شهر اقدام به جمعآوری کارتنخوابها میکند. مردها بعد از چند روز آزاد میشوند اما زنها به قیمومیت بهزیستی درمیآیند و حق حضور در اجتماع از آنها سلب میشود و به مراکزی در حومه شهر منتقل میشوند. این مراکز دور از شهر و بصورت پنهانی فعالیت میکنند و هیچ اطلاعاتی از تعداد زنان و نحوه نگهداری از آنها در اختیار عموم قرار نمیگیرد. با کمک یکی از مددکاران در روزی که هیچ مسئولی در آنجا حضور نداشت وارد یکی از این مراکز شدم و با پنج تن از این زنان مصاحبه کردم و پای درد دل آنها نشستم. صداهای این فیلم مصاحبههایی است که از آنجا تهیه شده و تصاویر آن به صورت انیمیشن ساخته شده است.
عوامل کاغذپارهها عبارتند از نویسنده، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین، کارگردان و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، طراحی و صداگذاری: انسیه ملکی، آهنگساز: عطا ابتکار، با همکاری: باران کوثری، رزیتا علیزاده و آوا شریفی و مدیر روابطعمومی: نغمه دانش آشتیانی.
برچسبها پویا نمایی سینمای ایران شهرداری تهرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: پویا نمایی سینمای ایران شهرداری تهران پویا نمایی سینمای ایران شهرداری تهران کاغذپاره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
این اثر با عنوان آینههای نور، چیدمانی تعاملی از مریم صفایی و محمد امین اوجی، زوج بوشهری-شیرازی است که پیش از این در بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه و به عنوان نامزد کسب طوبای زرین شناخته شده بود و اکنون قرار است در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.
اثر تعاملی این دو هنرمند بر اساس هندسه نقوش معماری ایرانی و رجوع به سنت کهن آینهکاری، با بیان و زبانی جدید طراحی شده است که به واسطه بازتاب نور، فضایی کهکشانی و بهشتگونه را میآفریند.
اجرای این اثر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز مشابه اجرای آن در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود؛ با این تفاوت که چیدمان اثر متفاوت بوده و به جای تابش نور، آثار مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان (از هنرمندان پاویون ایران) به روی آن تابانده میشود که علاوه بر انعکاس نور، بازتابی از نقش و رنگ را به وجود میآورد.
در این چیدمان تعاملی، مخاطب در اجرا مشارکت میکند و با در دست داشتن چراغ قوه و تابش نور، کهکشان خاص خود را به وجود میآورد.
در پسزمینه این اجرای تعاملی، صدای موسیقی هم شنیده میشود. آهنگسازی این کار توسط بابک ربوخه، چهره شاخص هنر موسیقی کشورمان انجام شده است که همزمان با اجرای اثر در فضای پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، طنینانداز خواهد شد.