Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: در قرن ۱۴ میلادی به دعوت کاترین کبیر مهاجرینی از آلمان به روسیه مهاجرت کردند که بر اساس آمار حدود ۲.۵ ملیون نفر را بالغ می‌شدند. این جمعیت در راستای رود ولگا رحل اقامت افکندند و به همین دلیل به آنان آلمان‌های ولگا لقب دادند. آنان در طول قرن‌های بعد حتی زبان اصلی و دین خود را به زبان روسی و دین ارتودکس تغییر دادند و با اختلاط نژادی کامل، جزئی از جامعه روسی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در جریان انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و تسلط بلشویک‌ها اتحاد جماهیر شوروی پدید آمد و نگرش منفی رهبران کارگری شوروی بر حوادث درون انقلاب در نتیجه نارضایتی دهقانان و خورده تاجران از برخورد بلشویک‌ها از یک سو و بر آلمان‌های ولگا از سوی دیگر باعث نارضایتی این قشر از مردم شد. ستم فراوان استالین به اقلیت مذکور از طریق سکنا دادن آنان در کمپ‌های سیبری و گولاک رنج‌ها و فشارها را بیشتر کرد. تا اینکه جریان جنگ دوم جهانی و هجوم سپاه هیتلر باعث خوشحالی آنان شد. در حوادث بعد از استالین، برژنف و خروشچف هر یک اصلاحاتی در جهت رفاه حال مردم شوروی بعد از استالین به عمل آوردند. بعد از فرایند فروپاشی شوروی، اوکراین یکی از کشورهای تحت تسلط اکثریت این اقلیت سابق گشت.

نگاه به غرب به عنوان تضمین کننده امنیتی و رفاه اقتصادی و وابستگی نژادی برای اوکراینی‌ها در آینده و ناخشنودی کرملین از این برداشت همسایه خود یکی از دلایل مهم تاریخی این بحران به شمار می‌رود. نامیدن نازی‌ها و همکاران نازی به رهبران اکراین توسط پوتین به آنان در همین رابطه ارزیابی می‌شود.

تحلیل تاریخی دوم

پس از جنگ جهانی دوم در اندیشه رهبران فرانسوی برای عدم تکرار تاریخی جنگ سوم جهانی به علت وجود زمینه ناسیونالیزم در آلمان‌ها هوشمندانه ایجاد نوعی اتحاد با رقیب خود آلمان شکل گرفت که از اتحاد گمرکی گرفته تا ایجاد اتحاد اروپا طی قرن ۲۰ را شامل می‌شد.

از دوگل و آدنائر گرفته تا میتران و اشمیت و در تاریخ معاصر مرکل، نفرت فرانسویان از آلمان‌ها به علت صدمات وارده به کشورشان به همکاری‌های صمیمانه توسط سیاستمدان دو کشور بدل شد و انتقال آن به درون جوامع رونق دوستی و مودت از طریق همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را موجب شد، به نحوی که آلمان موتور اقتصاد فرانسه، به عنوان موتور سیاسی اتحاد اروپا، لقب گرفت.

تحلیل کوتاه سوم

جایگاه این دیدگاه‌های هوشمندانه و ژرف در میان رهبران روسیه بعد از فروپاشی و استقلال اوکراین خالی بود. چه آنان می‌توانستند با کمک هم از بوجود آمدن این بحران از سال‌ها قبل از وقوع جلوگیری کنند. ایجاد امنیت با توسل به روش سخت افزاری و فقدان یک راهبرد هوشمندانه باعث شد که جهان در پرتگاه جنگ ویرانگر دیگری قرار گیرد. به فرض در صورت تسلیم اوکراین که به تحقیر این کشور نیز خواهد انجامید این خاستگاه آنان با توجه به پشتوانه زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و معدنی منحصر به فرد در دنیا از یک سو و ایجاد نوعی ارتباط تاریخی و نژادی، توسط غرب همواره به عنوان تهدید امنیت جهانی و تضعیف روسیه بشمار خواهد آمد. رهبران کرملین ناچارند در راستای منافع ملی خودشان هم که شده راهبرد خود را بطریق هوشمندانه‌تری بکار گیرند.

حسین اسماعیلی ابهریان مترجم و کارشناس امور فرهنگ بین الملل

کد خبر 5438900 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: دیپلماسی فرهنگی اکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه حسین اسماعیلی معرفی کتاب تازه های نشر رونمایی کتاب رایزنی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کتاب فلسفه دیپلماسی فرهنگی مد و لباس محمد مهدی اسماعیلی پیامبر اکرم ص ابن سینا انتشارات ققنوس نقد کتاب آلمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود

هفته‌نامه «نیوزویک» امروز (یکشنبه) در مطلبی پیش‌بینی کرد که سال کنونی میلادی (۲۰۲۴)، برای اوکراین پس از ضد حمله ناامیدکننده ۲۰۲۳ که منابع [مالی و نظامی] زیادی برای آن هزینه شد، سخت باشد.

به گزارش مشرق، این نشریه آمریکایی نوشت: چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، دشوارترین وضعیت‌ها در ۲ سال جنگ اوکراین و روسیه را نشان داده است. نیروهای کی‌یف در تمام طول خط مقدم در موضع ضعف قرار دارند و با ارتش بازسازی‌شده روسیه روبرو هستند.

«نیوزویک» با پیش‌بینی وضعیتی سخت برای کی‌یف در سال جاری میلادی، خاطرنشان کرد: حامیان غربی اوکراین در ارائه تسلیحات به این کشور کند عمل کردند و در کشاندن این جنگ به جنگی گسترده‌تر با روسیه نیز مردد بوده‌اند.

کوستی سالم (Kusti Salm) دبیر دائمی وزارت دفاع استونی طی مصاحبه‌ای در ماه دسامبر (آذر/دی) به نیوزویک گفت: «۲۰۲۴ دشوار خواهد بود». وی در مورد نیروهای اوکراینی نیز گفت: «آنها باید حالت تدافعی به خود بگیرند.»

این هفته‌نامه آمریکایی افزود که پیشروی طاقت فرسا روسیه به سمت غرب در تمام طول جبهه شرقی جنگ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است امیدوار باشد که با پیروزی در دونتسک و لوهانسک، زمان کوتاهی را برای یک مکث [در جنگ] به دست آورد.»

پاول لوزین (Pavel Luzin) تحلیلگر نظامی روسی و محقق مدعو در دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» نیز به نیوزویک گفت که «به سختی» می‌توان گفت که آیا نیروهای مسکو می‌توانند تلاش فعلی خود را برای فشار تابستانی بزرگتری افزایش دهند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: «آنها [نیروهای روسیه] به استراحت نیاز دارند، اما قرار نیست جنگ را پایان دهند.»

نیوزویک در ادامه نوشت: از آنجایی که اوکراین منتظر تحویل ده‌ها جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا است، ممکن است در سال کنونی شاهد تغییر قابل توجهی در قدرت هوایی [کی‌یف] باشیم.

اوکراین گفته است که این جنگنده‌ها، قدرت دفاعی آن را در برابر موشک‌های کروز و پهپادها تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سفر اخیر خود به اوکراین در حالی که از متحدان ناتو خواست تا به تعهدات در زمینه کمک نظامی به کی‌یف عمل کنند، اعلام کرد: برای پیروزی اوکراین خیلی دیر نشده است.

روسیه به دنبال نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب، پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف، مسیر هرگونه دیپلماسی برای پایان دادن به آتش این جنگ را مسدود کردند.

دیگر خبرها

  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • آلمان سامانه پدافند هوایی اوکراین را تقویت می‌کند
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • زلنسکی در فهرست «مجرمان تحت تعقیب» روسیه قرار گرفت