Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@03:06:50 GMT

اوپن‌سی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۶۰۸۰

اوپن‌سی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرد

اوپن‌سی، بزرگ‌ترین بازار توکن غیرمثلی(NFT) جهان، کاربرانی را که کشورهای‌شان در لیست تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارد، مسدود می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، اوپن‌سی بزرگ‌ترین بازار توکن‌های غیرمثلی مستقر در ایالات متحده، فرآیند قطع دسترسی کاربران ایرانی از این پلتفرم را آغاز کرده است. این اقدام خشم فعالان این حوزه را برانگیخته و بحث‌های تازه‌ای در مورد تمرکززدایی از حوزه ارزها و دارایی‌های دیجیتال را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بامداد پنج‌شنبه، کاربران ایرانی اوپن‌سی در توییتر، خبر از غیرفعال یا حذف‌شدن اکانت‌های خود بدون هیچ هشدار قبلی دادند. بورنوسور(Bornosor) هنرمند ایرانی که در توییتر ۴۷۰۰ نفر دنبال‌کننده دارد، در توییتی که به سرعت مورد توجه قرار گرفته و در عرض چند ساعت ۳۷۸ بار ریتوییت و بیش از ۱۴۰۰ بار پسندیده شد، به ابراز ناامیدی از وضع موجود پرداخت.

بورنوسور در این زمینه اظهار کرد: از خواب بیدار شدم و متوجه شدم که حساب تجاری من در اوپن‌سی بدون اطلاع قبلی یا هیچ توضیحی غیرفعال/ حذف شده است. گزارش‌های این‌چنینی از دیگر ایرانیان هنرمند و مجموعه‌دار به‌گوش می‌رسد. معلومه که چه خبره؟ آیا اوپن‌سی کاربران را بر اساس کشورشان مسدود می‌کند؟ یکی از سخنگویان اوپن‌سی گفته‌ است که آنها حق مسدودسازی کاربران بر اساس تحریم‌ها را دارند. تحریم‌های فعلی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی مجاز به ارائه کالا یا خدمات به هیچ کاربری ساکن در کشورهای تحریمی، از جمله ایران، کره‌شمالی، سوریه و به‌تازگی روسیه را ندارند. اوپن‌سی یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک است. اقدام اخیر اوپن‌سی باعث از سرگیری بحث‌هایی پیرامون حد غیرمتمرکز بودن شرکت‌ها و سرویس‌دهندگان خدمات مبتنی بر بلاک‌چین شده است.

ساعاتی قبل گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه کیف‌ پول متامسک(MetaMask) نیز به بهانه این تحریم‌ها به سرکوب کاربرانش پرداخته است؛ اما چندی بعد مسئولان متامسک اعلام کردند که این مشکل مربوط به اشتباه یکی از ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با نودهای اتریوم بوده است. ظاهرا تحت‌تاثیر این اشتباه برای مدتی دسترسی برخی کاربران ونزوئلایی به متامسک مسدود شده بود.

حساب توییتری متامسک در این باره بیانه‌ای منتشر کرد و افزود که کاربران تصادفا از دسترسی به کیف‌پول متامسک خود منع شدند و در حال حاضر این مشکل رفع شده است. این اشتباه پس از آن رخ داد که شرکت توسعه خدمات بلاک‌چینی اینفیورا(Infura) به‌طور اتفاقی و به اشتباه دامنه‌ تحریم‌های خود را گسترش داد.  ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتالی مثل NFTها همچنان تحت نظارت فزاینده دولت ایالات متحده قرار دارند. با افزایش شدت تحریم‌ها علیه روسیه، این نظارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. اوپن‌سی بزرگ‌ترین بازار NFT جهان است و از زمان آغاز به‌کار تاکنون میزبان‌ NFTهایی بوده است که در مجموع بیش ‌از ۲۲ میلیارد دلار فروش رفته‌اند. این نخستین‌باری نیست که صنعت ارزهای دیجیتال با پیچیدگی‌های حاصل از تحریم‌های بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال متعددی درگیر بحث مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال مردم روسیه شده‌اند. البته بزرگ‌ترین صرافی جهان، بایننس، از مسدودسازی حساب‌های مردم روسیه خودداری کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده بزرگ ترین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!

شبکه رسانه‌ای دولت آلمان می‌گوید: تحریم‌ها علیه ایران و روسیه کارآمد نیستند اما غرب مجبور است تحریم کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دویچه‌وله در تحلیلی که به ارزیابی تحریم‌های غرب اختصاص داشت، نوشت: ایران ۴۰ سال است که با تحریم‌های غرب زندگی می‌کند اما هرگز سرعت تحریم‌ شدنش به اندازه روسیه نبوده است. ایران می‌داند، چین می‌داند و ظاهراً دولت آمریکا هم می‌داند مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌های موجود علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی، نفت ایران با حجم بی‌سابقه به چین ارسال می‌شود. خاویر بلاس، ستون‌نویسی که مباحث مرتبط با انرژی و کالاها را برای بلومبرگ پوشش می‌دهد، اخیراً توضیح داد که چگونه نفت ایران به چین می‌رسد. اگر دولت چین را باور دارید، این کشور هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ صفر. حتی یک بشکه. در عوض، مقدار زیادی نفت خام از مالزی وارد می‌کند. به حدی که طبق داده‌های رسمی گمرک چین، این کشور به نوعی بیش از دو برابر بیشتر از تولید واقعی مالزی از آن کشور نفت می‌خرد. با تغییر نام نفت ایران، مالزی در سال گذشته پس از عربستان، روسیه و عراق به چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت خارجی چین تبدیل شد. سال‌هاست که ایران از امارات به عنوان مرکز دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. دبی، یکی از هفت امارت امارات، دروازه ورود کالاهای ممنوعه غیر از نفت به ایران است. تهران مدت‌هاست که زنجیره‌های تامین خود را تغییر داده تا تقریبا همه چیزهایی که توسط آمریکا یا اتحادیه اروپا تحریم شده، به دست آید.

پس از تحریم‌های غرب، روسیه مجبور شد مسیرهای تجاری مشابهی ایجاد کند تا از تامین پایدار کالاهای حیاتی برای اقتصاد خود اطمینان حاصل کند. جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی برای دور زدن تحریم‌ها ایده‌آل بوده‌اند، زیرا کشورهایی مانند قزاقستان یا قرقیزستان بخشی از اتحادیه گمرکی با مسکو هستند. علاوه‌بر این، فواصل بسیار زیاد، کنترل تحریم‌ها را عملاً غیرممکن می‌کند؛ قزاقستان به تنهائی بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد.

به‌عنوان مثال، به‌دلیل استراتژی تحریم‌های روسیه، ارمنستان شاهد افزایش تقریباً ۱۰۰۰درصدی واردات خودروها و قطعات آلمانی در سال گذشته بود. بر اساس آخرین داده‌های ارائه‌شده توسط پایگاه داده جهانی ردیابی تحریم‌ها، روسیه تحریم‌شده‌ترین کشور جهان است. با این حال، اقتصاد روسیه سال گذشته رشد قابل‌توجهی معادل ۳.۶‌درصد را تجربه کرد و به گفته‌ وزیر دارایی، کرملین انتظار دارد که نرخ رشد در سال ۲۰۲۴ «در همان سطح» باقی بماند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های رشد روس‌ها را تایید می‌کند و نرخ رشد تولید ناخالص‌ داخلی را ۳.۲درصد تعیین می‌کند.

تحریم‌های مالی، دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی بین‌المللی را محدود و آنها را از سیستم بانکی مهم و حیاتیِ سوئیفت (SWIFT) که عامل انجام اکثر نقل‌وانتقالات بین‌المللی پول و اوراق بهادار است، خارج کرده‌اند. علاوه‌بر این، بانک مرکزی روسیه از دسترسی به ذخایر هنگفت خود که در کشورهای G۷ قرار دارد، محروم شده است. نکته قابل‌توجه این است که تنها تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت سازمان اعمال می‌شوند از نظر قانونی برای همه کشورهای جهان الزام‌آور هستند. در واقع چند کشور مانند هند، برزیل و چین وجود دارند که به این تحریم‌ها پایبند نبوده‌اند.

با وجود عدم‌قابلیت اجرای کامل تحریم‌ها توسط غرب، چرا این کشورها همچنان به اعمال آنها ادامه می‌دهند؟ به گفته کریستین فون سوست، کارشناس تحریم‌ها در مؤسسه آلمان برای مطالعات جهانی و منطقه‌ای، «اگر هیچ تحریمی اعمال نمی‌شد، تقریباً مانند حمایت ضمنی ‌بود، یا انگار کسی به حمله روسیه پاسخ نمی‌دهد.»

واشنگتن قصد دارد چند بانک چینی را هدف قرار دهد تا از اعمال تحریم‌های غرب اطمینان حاصل کند. دولت جو بایدن، می‌خواهد پکن را از سیستم مالی جهانی کنار بگذارد تا جریان تامین مالی ماشین‌آلات جنگی روسیه را متوقف کند.

در اتحادیه اروپا، ژانویه سال گذشته فردی به نام دیوید اوسالیوان، فرستاده ویژه تحریم‌ها از ایرلند، برای مشارکت در تلاش‌های دیپلماتیک به منظور اجرای رژیم تحریم‌های این اتحادیه، منصوب شد. وظیفه او همچنین این است که برای مثال به کشورهای همسایه روسیه سفر کند و دولت‌های آنجا را متقاعد کند که تحریم‌ها را با جدیت بیشتری اجرا کنند. مشکل کلی این است که هم روسیه و هم ایران، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها دارند.


دیگر خبرها

  • سامانه آموزشی ترید در بازار ارز دیجیتال مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شد
  • پرداخت‌ های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • چند ترفند ساده برای آن‌که هوش مصنوعی، اطلاعات شما را ندزدد
  • چطور از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات حساس جلوگیری کنیم؟
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!