Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از دریافت بخشی از اعتبارت تخصیصی سفر رئیس‌جمهور به منابع طبیعی این استان برای تکمیل پروژه‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی خبر داد.

جعفر مرادی حقیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با بیان اینکه این اداره کل در سفر اخیر رئیس‌جمهور دو مصوبه در دو حوزه آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی داشته اظهار کرد: در بخش آبخیزداری 100 میلیارد تومان اعتبار برای سه سال 1400، 401 و 402 به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اختصاص یافته که 25 میلیارد تومان آن تاکنون دریافت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به قرار گرفتن استان سمنان در حاشیه جنوبی سلسله جبال البرز خاطرنشان کرد: همین ویژگی سبب شده که این استان پهناور حوزه‌های آبخیز بسیاری داشته باشد. تخصیص اعتبارات به طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سفر اخیر رئیس دولت نیز با توجه به همین ظرفیت‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از آمادگی این اداره کل برای پوشش حوزه های آبخیز در گستره جغرافیایی این استان خبر داد و گفت: اجرای برنامه ها و پروژه های آبخیزداری در استان سبب شده که در یک دهه گذشته کمترین وقوع سیل را در این استان پهناور داشته باشیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار 300 میلیارد تومانی به طرح‌های بیابان‌زدایی این اداره کل ادامه داد: این اعتبارات نیز برای سه سال 1400 تا 1402 پیش‌بینی شده و تاکنون 10 میلیارد تومان آن دریافت و طرح‌های بیابان‌زدایی نیز در استان آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از سمنان به عنوان استانی کویری و بیابانی نام برد و تصریح کرد: اجرای طرح های بیابان‌زدایی در این استان و جلوگیری از پیشروی کویر و بیابان امری ضروری است .

وی با بیان اینکه امسال برای 10 هزار هکتار نهال‌کاری در این استان برنامه‌ریزی انجام شده افزود: طرح‌های مطالعاتی بیش از 400 هزار هکتار در استان انجام و تاکنون 10 درصد آن نیز عملیاتی شده است.

مرادی حقیقی با اشاره به ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت در مناطق جنوبی این استان اضافه کرد: تاکنون در همین راستا 330 هکتار تاغ‌کاری در شهرستان‌های مختلف استان اجرایی شده است.
 

برپایی جشن پایان کاداستر اراضی منابع طبیعی سمنان

وی از جشن پایان کاداستر اراضی منابع طبیعی این استان در فردا 15 اسفندماه خبر داد و گفت:  صدور سند برای همه این اراضی یکی از ماندگارترین فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است که با مشارکت و همرهی دستگاه هایی نظیر ثبت اسناد استان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از دریافت اسناد مالکیت دولت بر همه اراضی منابع طبیعی این استان خبر داد و عنوان کرد: در همین ارتباط فردا برنامه ای با حضور رئیس دستگاه قضا در تهران و به صورت ویدئوکنفرانسی در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت های این اداره کل هم به حفاظت از منابع آبی و هم منابع خاکی کمک می‌کند به کشت نهال در اقصی نقاط استان پرداخت و تصریح کرد: در آبیاری این طرح‌ها سعی شده از سیستم‌های نوین آبیاری و خصوصا سیستم تحت فشار استفاده شود تا با استفاده حداکثری از منابع آبی موجود به توسعه فضای سبز در استان کمک شود و هم کمترین پرتی و هدررفت آب را داشته باشیم.

زراعت چوب و یک وعده معطل مانده!
مرادی حقیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در ارتباط با وعده زراعت چوب با استفاده از پساب شهری در سه شهرستان این استان گفت: این طرح به دنبال ممنوعیت استیحصال چوب از جنگل های شمال مطرح و تلاش شده در شهرستان هایی که منابع آبی وجود دارد بستر برای توسعه زراعت چوب فراهم شود.

وی با بیان اینکه این طرح در شهرستان سمنان به دلیل تغییر مدیران شهری و شورا با تاخیر همراه بوده ادامه داد: منابع طبیعی استان در همین راستا، زمینی 200هکتاری در اختیار شهرداری سمنان قرار داده تا به زراعت چوب بپردازند.

وی همچنین با بیان اینکه پساب شهری دامغان نیز در اختیار آبفای استان قرار دارد افزود: یک عرصه 60 هکتاری در همین راستا به آب و فاضلاب اختصاص داده شده تا به اجرای طرح زراعت چوب در این شهرستان بپردازند.

اجرای 143برنامه به مناسبت هفته منابع طبیعی

مرادی افزود: همچنین در شهرستان مهدیشهر نیز بخش خصوصی از محل فروش پساب شهری به این بخش ورود کرده و طرحی در غرب درجزین از توابع شهرستان مهدیشهر را آغاز کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به در پیش بودن هفته منابع طبیعی از اجرای 143برنامه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در استان سمنان خبر داد و گفت: این برنامه‌ها فردا با حضور نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه سمنان ، و استاندار سمنان در استان آغاز می شود.

وی از راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اطفا حریق به عنوان یکی از نامه های هفته منابع طبیعی در استان نام برد و گفت: این پایگاه ها در بسیاری از روستاهای حاشیه جنگل در استان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این اداره کل با خریداری تجهیزات اطفا حریق، آنها را در اختیار دهیاری ها و شوراهای روستاها قرار داده تا در مواقع ضروری قبل از اعزام نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان، به خاموش کردن آتش سوزی های احتمالی بپردازند.

مرادی با بیان اینکه این اداره کل از آمادگی لازم برای اطفا حریق در کوتاه ترین زمان ممکن است افزود: فعالیت های آموزشی خوبی در این بخش در استان و خصوصا روستاهای مناطق حاشیه جنگل ها برگزار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منابع طبيعي هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری روز درختکاری استان سمنان زراعت چوب سفر رییسی به سمنان سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هفته منابع طبیعی بیابان زدایی اداره کل زراعت چوب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.

 
علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.


او  گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر   باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم