Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@21:33:51 GMT

توافق در اتاق VAR!

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۶۶۹۲

توافق در اتاق VAR!

با مشاهده صفر و صدی رسانه‌های جریان غرب مشخص می‌شود که تنها گزاره قطعی درمورد نتایج مذاکرات این است که هیچ چیز قطعی وجود ندارد یا به تعبیر دیگر تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیزی توافق نشده است.

از زمان آغاز مذاکرات تاکنون بارها گزاره‌های مطلقی از شکست یا نهایی شدن توافق در رسانه‌های غربی بازنشر یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک‌ترین مثال برای نشان دادن نگاه صفر و صدی جریان رسانه‌ای غرب به روند پیشرفت مذاکرات را می‌توان در اخبار بازنشریافته چند روز اخیر مشاهده کرد. چند روزی که طی آن جهت اخبار مذاکرت به یکباره ۱۸۰ درجه تغییر یافته و نهایی شدن توافق به خبر اصلی تبدیل شد. با مشاهده صفر و صدی رسانه‌های جریان غرب مشخص می‌شود که تنها گزاره قطعی درمورد نتایج مذاکرات این است که هیچ چیز قطعی وجود ندارد یا به تعبیر دیگر تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیزی توافق نشده است. در ادامه اهداف رویکرد الاکلنگی رسانه‌ها و نیز چرایی مواضع زودهنگام طرفین غربی حاضر در مذاکرات مبنی‌بر حصول توافق نهایی مورد بررسی قرار گرفته و به برخی از مهم‌ترین موانع باقی‌مانده بر سر راه مذاکرات پرداخته می‌شود.

  هنوز برای گفتن خسته نباشید زود است!

تمام مواردی که در میز مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرند در یک پیوستگی برای رسیدن به توافق نهایی عمل می‌کنند. طبعا تا زمان حل تمام موارد اختلافی رسیدن به توافق نهایی معنی پیدا نمی‌کند. برخی از طرف‌های غربی اما با نادیده گرفتن این امر بدیهی سعی در غالب کردن روایت خود از روند مذاکرات دارند. در همین راستا «فیلیپه اره‌را»، نماینده فرانسه در وین هفته گذشته در توئیترش از اتمام مذاکرات خبر داد و از سایر مذاکره‌کنندگان تشکر کرد: «به خاطر تلاش بی‌وقفه در ۱۱ ماه اخیر از شما تشکر می‌کنم.» نماینده فرانسه در مذاکرات وین درحالی ادعای پایان مذاکرات را مطرح می‌کند که برخی اخبار حکایت از مانع‌تراشی این کشور بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس دارد.  اما در نقطه مقابل سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این قبیل اظهارات و از ادامه گفت‌وگوها خبر داد. خطیب‌زاده در صفحه‌ توئیتر خود نوشت: «اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌مانده حل‌وفصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.» باقی‌ماندن برخی اختلافات و نهایی نشدن توافق گزاره‌ای است که علاوه‌بر خطیب‌زاده انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز آن را در صفحه شخصی خود در توئیتر تأیید کرده است.

  پرونده مذاکرات بعد از پرونده‌های ادعایی بسته می‌شود

یکی ازمهم‌ترین خطوط قرمز حل‌نشده ایران در مذاکرات وین مربوط می‌شود به مسائل پادمانی، ریشه این مسائل به ادعای مضحک سه سال قبل نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مبنی‌بر فعالیت محرمانه هسته‌ای ایران بازمی‌گردد. بعد از این ادعای نتانیاهو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با استناد به سخنان وی در گزارش‌های خود ایران را متهم به عدم شفافیت در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای در دو سایت تورقوزآباد و ورامین کرد. این اتهام درحالی از سوی آژانس مطرح می‌شود که پیش از این در جریان توافق هسته‌ای برجام در دولت روحانی پرونده پی‌ام‌دی با تدوین یک نقشه راه میان علی‌اکبر صالحی و آمانو، مدیرکل سابق آژانس تا شروع اجرایی شدن معاهده برجام حل‌وفصل شده بود. اما با این وجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک سیاسی‌کاری آشکار بار دیگر ایران را در این رابطه متهم به عدم شفافیت کرد. باز بودن پرونده ایران ذیل پی‌ام‌دی همان‌طور که پیش از این نیز در گزارش هشتم اسفندماه «فرهیختگان» به آن پرداختیم می‌تواند در آینده منافع برجامی ایران را کاملا تحت‌تاثیر خود قرار دهد. زیرا مفتوح ماندن این پرونده فرصت را برای ایجاد فشار علیه ایران به طرق دیگر فراهم می‌آورد. بنابراین تا زمانی که مساله پی‌ام‌دی حل نشود، دستیابی به توافق نیز بعید خواهد بود.

  تقابل رژیم‌صهیونیستی با توافق تا آخرین لحظه

ناکامی رژیم‌صهیونیستی در برهم زدن مذاکرات وین باعث نشده تا تل‌آویو دست از اقدامات خصمانه خود بردارد. اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مانع‌تراشی در حل‌وفصل موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس مسیر جدیدی است که مقامات رژیم‌صهیونیستی برای تقابل با توافق در پیش گرفته‌اند. تماس نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با مدیرکل آژانس آن هم در آستانه سفر رافائل گروسی به ایران نیز در همین پازل اعمال فشار قابل ارزیابی است. پیش از این نیز هیات اعزامی این رژیم به وین با همین هدف دیدارهایی را با مقامات آژانس داشته است.

  تلاش برای حفظ تحریم

یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا در توئیتی لغو یک فرمان اجرایی و به تبع آن خروج تعداد زیادی از اسامی چهره‌های نظامی ایران و نهادها از فهرست تحریم‌ها را محتمل دانسته است. این خبر درحالی انتشار یافته که طبیعتا درصورت دستیابی به توافق لغو تحریم‌های گستره‌ای به مراتب بیشتر از لغو یک فرمان اجرایی دارد و لغو این فرمان نیز اتفاقی جدا از لغو تحریم‌های برجامی نیست.  انتشار اخباری مبنی‌بر رفع تحریم‌های برخی افراد و نهادها آن هم با این تفسیر غلط که این فرمان ربطی به برجام ندارد نه‌تنها کمکی به پیشرفت مذاکرات نمی‌کند بلکه تنها می‌تواند موجب تحریک برخی سیاستمداران تندرو جمهوری‌خواه آمریکایی شود تا این چهره‌های تندرو با ایجاد فشار بر دولت بایدن مذاکرات وین را به بن‌بست بکشانند.

  مقصرنمایی ایران

اعلام خبر رسیدن به توافق نهایی از جانب برخی طرف‌های اروپایی آن هم درحالی‌که هنوز موانع مهمی روی میز مذاکرات باقی‌مانده است از یک‌سو مذاکره‌کنندگان کشورمان را برای صرف‌نظر کردن از خواسته‌های خود تحت فشار قرار می‌دهد و از سوی دیگر بستر ایجاد فضای تبلیغاتی علیه ایران را فراهم می‌کند تا درصورت شکست مذاکرات در اثر زیاده‌خواهی طرف غربی ایران به‌عنوان مقصر شکست معرفی شود. طرح این ادعا که موارد اختلافی در لحظات پایانی و با هدف کسب امتیاز از جانب ایران روی میز مذاکرات قرار گرفته نیز در جهت تکمیل پازل مقصرنمایی ایران عمل می‌کند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که از ابتدای مذاکرات تاکنون خطوط قرمز ایران کاملا مشخص بوده و بارها نیز به‌طور رسمی و غیررسمی مورد تاکید مقامات ایرانی نیز قرار گرفته است.

منبع: فرهیختگان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سرنوشت مذاکرات رژیم صهیونیستی توافق نهایی مذاکرات وین تا زمانی باقی مانده حل وفصل هیچ چیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند

معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: در مدت ۵ روز نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران از ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی دعوت به عمل آمده است و پذیرای ۲۲ هیئت تجاری از کشورهای مختلف هستیم. - اخبار اقتصادی -

علی چاغروند معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق بازرگانی ایران و در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در قانون اتاق ایران به صراحت اشاره شده که اتاق باید در راستای توسعه تجارت خارجی همانند برگزاری نمایشگاه‌های صادراتی نقش‌آفرینی کند. بر این اساس، حضور منسجم و گسترده اتاق ایران در نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 در راستای تکالیف قانونی است که تاکنون انجام نگرفته بود.

وی افزود: 20 اتاق استانی و 18 اتاق مشترک بازرگانی با سایر کشورها، چند تشکل ملی و اعضای اتاق بازرگانی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور دارند.

رئیس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: کمیسیون های اتاق بازرگانی 5 همایش بین المللی در حوزه های انرژی، صنعت، گردشگری و احداث برگزار و سعی می کنند تا توانمندی های صادراتی ایران را به سایر کشور ها معرفی کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس تقسیم کاری که با ستاد ملی اکسپو انجام شد، مقرر شد دعوت از بخش های خصوصی در سطح بین المللی را ما انجام دهیم به طوری که از 30 رئیس اتاق بازرگانی دعوت به عمل آمد و پذیرای 22 هیئت تجاری از کشورهای مختلف در مدت 5 روز نمایشگاه هستیم.

چاغروند  گفت: در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران هیئت های تجاری از کشور های اروپایی آسیایی و آفریقایی حضور دارند  دارند به طوری که در تنها در روز اول نشست های رو در رو با برخی از کشوری های آفریقایی روسیه و چین را داشتیم.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارها تا به امروز نسبت به سال قبل رشد خوبی را شاهد هستیم. به عنوان مثال در سال قبل حدود 1300 تاجر خارجی در نمایشگاه حاضر شدند که امسال این رقم به حدود 2500 بازرگان رسیده است.

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید در حوزه بازاریابی به آن توجه کنیم این است که تجمع این تعداد تاجر و بازرگان خارجی در یک برنامه چند روزه فرصت خوبی برای تجار ایرانی محسوب می‌شود.

چاغروند  افزود: به عنوان اتاق ایران نیز سعی کردیم با تمام توان خود در این نمایشگاه حاضر شویم. از سوی دیگر، دولت هم سعی کرده از مقامات عالی‌رتبه سایر کشورها دعوت کند. همچنین بالغ‌بر 15 اتاق بازرگانی از دیگر کشورها در سطح روسا و مقامات عالی‌رتبه در این نمایشگاه حاضر هستند که بسیار امیدوارکننده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • توافق نهایی کونته با ناپولی