چند نکته مهم پیرامون سیره سیاسی و ارزش الگوپذیری از «امام حسین (ع)»
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۶۹۰۲
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام حسین (ع)» در قیام عاشورا برخی شاخصههای رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند.
محمد هادی هدایت در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون بینش سیاسی «امام حسین (ع)» گفت: بینش دقیق اجتماعی و سیاسی «امام حسین (ع)» همچنین امکان تفکیک موضوعات از یکدیگر، شاخهای مهم در رفتار اجتماعی «اهل بیت (ع)» است، بر همین پایه بهرغم ناخرسندی از عملکرد خلیفهها خصوصا عثمان، اما تلاش برای نجات جان مخالفان، تنها به امر پدر و برای پاسداری از کیان برخی ارزشهای جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است که نمود آن در عملکرد «امام حسین (ع)» به خوبی خود مشخص بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
***اهمیت و ارزش الگوپذیری از «امام حسین (ع)»
وی به اهمیت الگوپذیری از «امام حسین (ع)» اشاره و تاکید کرد: «امام حسین (ع)» به عنوان یکی از «ائمه معصومین (ع)» بهترین فرد برای الگو قرار گرفتن محسوب میشوند چرا که ویژگیهای خاص اخلاقی ایشان، شیوه و سبک درست زندگی را ارائه میکند و این همان حلقه مفقوده جامعه و فرهنگ امروز ما است، متاسفانه در پیش گرفتن و ترویج فرهنگ اشتباه جامعه را به حرص و خودخواهی نزدیک کرده است.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید***سیره رفتاری «امام سوم(ع)»
هدایت پیرامون سیره رفتاری «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام حسین (ع)» در زمان حیات خود به عنوان یکی از کریمان عصر خود محسوب میشدند، افراد متعددی برای دریافت کمک به ایشان مراجعه میکردند. روزی مردی فقیر به در خانه «امام حسین (ع)» رفت و چون برای بیان خواسته خود خجالت میکشید با زبانی شعر گونه نیاز و احتیاجش به پول را بیان کرد، «امام حسین (ع)» برای برآورد کردن حاجت مرد فقیر به خانه رفتند هر آنچه داشتند را در پارچه قرار دادند و از تمام اعضای خانواده خواستند تا هر چه میتوانند به فقیری که به در خانه آنها آمده کمک کنند.
این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: اهالی خانه نیز هرچه داشتند و میتوانستند در پارچه قرار دادند، «امام حسین (ع)» پارچه را بستند این کمک را به نحوی به نیازمند دادند که چشم در چشم نشوند و مرد نیازمند خجالت زده نشود، مرد مستمند با دیدن این میزان کمک خجالتزده شد و بیان کرد من هرگز فکر نمیکردم که این میزان کمک به من شود بنابراین نتیجه میگیریم «امام حسین (ع)» فردی با کرامت و بخشش بودند همین امر ایشان را از سایر مردمان همعصر مجزا کرده بود، خیرخواهی و مردم داری از جمله رویکردهای «امام حسین (ع)» محسوب میشد، ایشان همواره به مستمندان و شیعیان کمک میکردند.
***عزت نفس یکی از ویژگیهای برتر سیدالشهداء
هدایت یکی از ارزشمندترین ویژگیهای شخصیت «امام حسین (ع)» را عزت نفس ایشان دانست و تاکید کرد: «امام حسین (ع)» عزت نفس بسیار بالایی داشتند و به هیچ وجه زیر بار ذلت نرفتند، رویکرد ایشان در زندگی همواره اینگونه بود و هنگامی که مورد ظلم حاکم عصر خود قرار گرفتند حاضر به سازش نشدند و از حقیقت دفاع کردند، یاران این امام بزرگوار نیز در کنار «امام حسین (ع)» با این ظلم مبارزه کردند حتی خاندان ایشان نیز در مقابل ظلم ایستادند، حضرت «زینب (س)» در مجلس یزید با اینکه اسیر و در بند بودند اما با سخنان کوبنده و شفاف خود چهره واقعی حاکم وقت را به مردم نشان دادند.
وی به ولایتمداری «امام حسین (ع)» اشاره و تصریح کرد: «امام حسین (ع)» همواره فردی ولایتمدار بودند ایشان در زمان ولایت «امیرالمومنین (ع)» و «امام حسن مجتبی (ع)» همواره پشت سر آنها حرکت میکردند و هرگز سخن از ولایت خودشان را به میان نیاوردند، این سیره «امام حسین (ع)» بیانگر توجه جامعه امروز به ولایت و ولایت مداری است، تطبیق ما با ولایت و توجه به بصیرت رویکردی ضروری و ارزشمند محسوب میشود.
***نقش «امام حسین (ع)» در واقعه عاشورا و بقای دین اسلام
هدایت پیرامون واقعه عاشورا و نقش «امام حسین (ع)» در دفاع از اسلام اظهار کرد: واقعه کربلا زمانی برای ظهور و بروز حقیقت اسلام همچنین ظلم، دورویی و پنهانکاری دشمنان «امام حسین (ع)» بود. ایشان در کربلا توانستند مظلومیت خودشان و ائمه معصومین را نشان دهند و ظلم و جور حاکم وقت را که از دید مردم پنهان مانده بود آشکارا کنند و در تاریخ ماندگار نمایند.
وی پیرامون چگونگی شرایط به امامت رسیدن «امام حسین (ع)» بیان کرد: با شهادت «امام حسن (ع)» و به امامت رسیدن «امام حسین (ع)»، هم مسئولیت امامت شیعیان به ایشان واگذار شد و هم پایبندی به عهد برادر بزرگوارشان با معاویه، لذا «امام سوم (ع)» به رغم نارضایتی از عملکردهای معاویه و نیز درخواستهای کوفیان برای مقابله با ستمکاریهای بنی امیه، هرگونه قیام و جهادی را به پس از مرگ معاویه موکول نمودند.
***ولایتمداری «امام سوم(ع)»
این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا اظهار کرد: «امام حسین (ع)» همواره به پایندی خود به عهد معاویه با بردار بزرگوارشان تاکید نمودند و این مهم را به گوش معاویه رساندند. ایشان عملکردهای معاویه، مروان و بنی امیه را زیر سئوال میبرند، پس از مرگ معاویه و به پایان رسیدن عهدهای پیشین و تداوم رفتار ستمکارانه بنی امیه برخی دیگر از ابعاد شخصیتی ویژه «امام حسین (ع)» مجال بروزی عینی یافت.
هدایت رویکرد «امام حسین (ع)» را در واقعه کربلا مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: «امام حسین (ع)» در قیام عاشورا برخی شاخصههای رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی امام حسین ع امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
خبرگزاری مهر - گروه استانها- علی ستاری؛ شجره طیبه تشیع با هدایتگریها، فداکاریها و ایثار ائمه هدی علیهم السلام در طول تاریخ توانسته است حیات خود را حفظ کند و روز به روز تنومندتر شود تا امروز به دست ما برسد، در تنومندی و قوام این آئین حقّه از وجود نازنین و مقدس رسول گرامی اسلام (ص) گرفته تا آخرین حجت الهی حضرت ولیعصر (عج) نقش داشتهاند و اگر نبود نبوغ این ذوات مقدسه که به منزله انسانی ۲۵۰ ساله این مذهب حقه را رشد دادهاند ممکن بود امروز تشیع نیز به سرنوشت دیگر ادیان و مذاهب دچار میشد اما از جوانترین امام شیعه تا پا به سن گذاشته ترین پیشوای الهی برای حفظ و اعتلای این مذهب تلاشهای بیدریغی کردهاند.
دوران امام صادق علیهالسلام قله رفیع تعلیم و تربیت اسلامی
اگر نگاهی گذرا به دوران پسا پیامبر (ص) داشته باشیم خواهیم دید که همه ائمه برای هدفی مشترک تلاش کردهاند هدفی که شاید بتوان به جرأت بیان کرد که یکی از قلل رفیع آن در دوره امام صادق علیهالسلام خود را به نمایش گذاشته است.
خانه نشینی ۲۵ ساله مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برای رساندن مردم جامعه به این درک که راهی جز تمسک به وجود امام ندارند، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ حیات شیعه و عیان کردن چهره کریه و عهدشکن بنیامیه و قیام حضرت سید الشهدا علیهالسلام برای جلوگیری از خاموش شدن آخرین نفسهای اسلام ناب محمدی (ص) آغازگر راه اصلاحگرانهای بود که قلههای آن در دوران امام صادق علیهالسلام خود را به منصه ظهور گذاشت و بقیه ائمه شیعه از میوههای شیرین تلاشهای تربیتی امام صادق علیهالسلام برای تبیین اسلام ناب محمدی (ص) استفاده کردند.
مثلث طلایی امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیهالسلام با در دست داشتن سند مظلومیت حضرت سید الشهدا علیهالسلام موفق شدند که گفتمان شیعه به عنوان دقیقترین تفسیر از اسلام نبوی در جای جای ممالک اسلامی گسترش دهند و ترویج این گفتمان تا به امروز ادامه داشته باشد؛ اینکه امروز در قلب ایالات متحده آمریکا شاهد دفاع از مظلومیت مردم فلسطین هستید محصول تلاشهای بیدریغ امام صادق علیهالسلام و پیروان مکتب با برکتشان است.
دانشگاه عظیم انسانسازی که توسط امام سجاد علیه السلام به طور مخفیانه و با خرید بردگان و تعلیم آنها شکل گرفت با تلاشهای امام باقر علیه السلام ساختارمند تر شد و در دوران امام صادق علیهالسلام به نقطهای رسید که بیش از ۴ هزار شاگرد که هر کدام از آنها زبانی برای ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام بودند تربیت شدند.
امام صادق علیهالسلام و جهانگشایی گفتمان تربیتی اسلام شیعی
این دوره را باید آغاز جهانگشایی گفتمان تربیتی و علمی اسلام شیعی بدانیم گفتمانی که در عصرهای بعدی نیز هر چند به صورت مخفی، ادامه پیدا کرد و جلوی تحریف اسلام و تشیع را گرفت و به برکت زنده بودن همین مکتب در دورههای بعد از فروپاشیِ خلافت اسلامی، علمای شیعه توانستند تشیع را به جایگاه رفیعی که باید باشد برسانند و تداوم این شجره طیبه منجر به انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران شد که امروز به الگویی برای تمام آزادگان جهان و حتی غیر مسلمانها تبدیل شده است بر همین اساس برای تبیین بیشتر نقش پیشوای ششم در بیداری جهان اسلام و به مناسبت ۲۵ شوال سالروز عروج ملکوتی و شهادت حضرت شیخ الائمه علیهالسلام به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفتیم تا بیشتر از خوان با برکت رئیس مذهب و مؤسس حوزههای علمیه شیعه متنعم شویم.
دو روی سکه در حاکمیت بنیامیه و نقش امام صادق (ع) در از بینبردن آن
حجتالاسلام والمسلمین حسن موسایی استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دوران ۳۴ ساله امامت امام صادق علیهالسلام با اواخر حاکمیت بنیامیه و اوایل حکومت عباسیان همراه بود، گفت: امام صادق علیهالسلام از تزلزل حکومتها در دوره امامت خود نهایت استفاده را برد چرا که در بخشی از این دوران درگیریها بین گروههای مختلف به اوج خود رسیده بود و از طرفی هم بنیعباس خود را ارادتمند خاندان رسول الله (ص) میدانست و همین وضعیت این فرصت را به دست امام صادق علیهالسلام داد تا بتواند نهضت علمی خود را به اوج شکوفایی برساند و شاگردان زیادی را تربیت کنند که گرچه این شاگردان را هم نمیتوان یار و یاور صد در صدی برای اهلبیت قلمداد کرد اما به هر صورت همین تربیت شدگان نیز میتوانند در حد تأثیری که قطره آب در بلند مدت روی سنگ دارد بر پیکرهی سنگ شده جامعه مؤثر واقع شوند.
وی افزود: دوره حاکمیت بنیامیه در جامعه اسلامی دارای دو روی وحشتناک است که تنها یک تصویر آن تبیین شده است؛ یزید و معاویه و جانشینانشان یک رویشان غرق در خون و خونریزی بود، اما روی دیگرشان ترویج تفکرات مسموم در جامعه بود، آنها از هرگونه تفکر انحرافی حمایت میکردند از این رو دورانِ بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام؛ دوران ظهور و بروز جریانهای فکریِ انحرافی است که در مقابل آنها با شمشیر نمیتوان ایستاد و باید با علم و عقل به جنگشان رفت از این روست که از دوران امام سجاد علیه السلام مصاف مکتب اهلبیت با بنی امیه و بنی مروان به سمت میادین علمی و فکری میرود.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنی عباس نیز همچنین بود، آنها نمیتوانستند از همان ابتدای کار بر علیه ائمه شمشیر بکشند از این رو مصاف خود را در میدان سیاست و علم وارد کردند و مرتباً با دعوت اندیشمندان و دانشمندان مطرح آن زمان و برگزاری کرسیهای علمی تلاش داشتند امامان شیعه را به چالش بکشند اما غافل بودند از اینکه علم امام متصل به خزائن علم الهی است و نمیتوان در آن خدشهای پیدا کرد.
مدیر امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان تاکیدکرد: جنگیدن با انحرافات فکری جامعه قطعاً بزرگترین خدمت امام صادق علیهالسلام به شجره طبیبه اسلامی است چرا که انحراف فکری و عقیدتی سمی مهلک برای جامعه اسلامی به شمار میآمد، بنی امیه با ترویج تفکر جبریه توانسته بود جلوی هرگونه اعتراض را بگیرد از طرفی هم ترویج تفکر غالیان بهانه به دست دشمنان اهلبیت میداد؛ دستگاه جعل حدیث هم از سویی دیگر تفکرات کفرآمیز را در جامعه تزریق میکرد بنابراین اینکه ما امروز دسترسی به منابع تحریف نشدهی اسلامی داریم را باید مدیون امام صادق علیهالسلام بدانیم.
امام صادق علیهالسلام تلاش کردند تحلیل جامعه را رشد دهند
حجتالاسلام والمسلمین موسایی عنوانکرد: امام صادق علیهالسلام موفق شدند ۴ هزار شاگرد تربیت کنند اما ایشان نیز مانند بقیه امامان شیعه به لحاظ یاری شدن توسط جامعه غربت هستند چنانچه حضرت در جایی میفرمایند که اگر به اندازه یاران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام یاور داشتند دست به قیام میزدند اما به هر صورت دورهی بعد از قیام حضرت سید الشهدا بیش از اینکه نیاز به شمشیرهای کشیده شده داشته باشد نیاز به تحلیلهای علمی و سیاسی دارد چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بخشی مصائبی که جامعه اسلامی در دوران امام حسن و امام حسین علیهالسلام به آن دچار شد حاصل نبود تحلیل سیاسی بود و امام صادق علیهالسلام تلاش کرد تا این تحلیل سیاسی را در جامعه تقویت کند تا ظلم پذیری و طاغوت پذیری به دست خود مردم جامعه ریشه کن شود چرا که تا مردم خودشان نمیخواستند تغییر در جامعه رخ نمیداد و چه زیاد قیامهای مسلحانهای که راه به جایی نبردند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشانکرد: قیام بزرگی مانند قیام ابومسلم خراسانی که بخشی از آن با هدف از غربت درآوردن خاندان آل الله بود به کجا رسید؟ چون تحلیل سیاسی دقیقی وجود نداشت فقط موجب شد که قدرت از طاغوتی به دست طاغوت دیگر بیافتد و بنیعباس نیز همان راه امویان را ادامه دهند.
دانایی و آگاهی میراث بزرگ مکتب اهلبیت علیهم السلام
نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان مکتب اسلام و مذهب جعفری را مذهب علم، آگاهی و بصیرت دانست و گفت: شیعیان و پیروان امام صادق و اهل بیت علیهم السلام باید نسبت به سایرین داناتر آگاهتر و با بصیرت تر باشند چرا که در مکتب انسانساز اسلام بزرگترین دشمن آدمی و جامعه بشری؛ جهل و نادانی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه فلسفه بعثت و وجود پیامبر و اهلبیت علیهم السلام سوق دادن انسانها به سوی علم، آگاهی، بصیرت و تعلیم و تربیت است، گفت: اگر امروز میبینیم که ایران اسلامی تمام قد در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستاده و پرچم آرمان خواهی و دفاع از مظلومین را بدون وارد شدن کوچکترین خدشهای به اقتدار و عزتش برافراشته نتیجه تلاشهای علمی و تحقیقی شاگردان خاص مکتب اهل بیت علیهم السلام است که به فرمان سلاله امام صادق علیه السلام و نایب امام زمان (عج) لبیک گفته و سپاه اسلام را در ایران به جدیدترین و قدرتمندترین سلاحهای روز دنیا مسلح کردند.
موسایی خاطرنشانکرد: امروز مکتب امام صادق علیهالسلام جهانگیر وجهان شمول شده است و این امر مبارک را باید حاصل تربیت ۴۰۰۰ شاگرد بدانیم که منجر به گسترش ۳۸ هزار روایت گهربار از این وجود قدسی شد و حرف حق را به گوش همه وجدانهای بیدار جهان رساند.
کد خبر 6096444