Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، زخم پا، جراحتی باز در پا است و اغلب به عنوان پینه ناشی از فشار و ساییدگی ایجاد می‌شوند ممکن است ناشی از آسیب یا ضربه به پا نیز باشد. معمولاً در قسمت کف پا ایجاد می‌شوند، زیرا قسمتی از پا است که با زمین تماس دارد. زخم پا در نتیجه باز شدن پوست و بافت پا ایجاد شده و منجر به ایجاد زخم باز می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است عفونی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چگونه علائم زخم دیابت در پا را تشخیص دهیم؟

مهمترین دلایلی که مبتلایان به دیابت زخم پا دارند عبارتند از:

ضربه یا آسیب به پا

کفش نامناسب

جریان خون نامناسب در پا

افزایش فشار در پا

آسیب عصبی که یعنی شما قادر به حس کردن پا به طور درستی نیستید.

برای اینکه بدانید در جستجوی چه چیزی باشید، در اینجا علائم زخم پای دیابتی گفته می‌شوند. توجه داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند و بسته به شدت زخم پای دیابتی ممکن است علائم شما تغییر کند.

التهاب یا قرمزی غیرطبیعی

در مراحل اولیه زخم پا، ممکن است متوجه تحریک یا التهاب پوست در اطراف زخم شوید. همچنین ممکن است احساس گرما در نزدیکی ناحیه آسیب دیده داشته باشید که می‌تواند به دلیل نوروپاتی / آسیب عصب محیطی باشد.

خارج شدن مایع در جوراب یا کفش

ممکن است ترشحاتی را مشاهده کنید که از زخم خارج می‌شود و کفش و جوراب شما را لکه دار می‌کند. همه انواع زخم‌های باز با نوعی تخلیه مایع همراه هستند که ترکیبی از چرک، خون و مایعات دیگر است و می‌تواند نشانه عفونت باشد، اما همیشه اینگونه نیست. اگر متوجه ترشحات زخم در پای خود شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. این ترشحات ممکن است همراه با بوی تندی باشند.

تغییر رنگ

یکی از شایع‌ترین علائم زخم پای دیابتی، بافت سیاه یا قهوه‌ای رنگ به نام اسکار / پوست زخم است که اغلب به دلیل عدم جریان خون در پاها در اطراف زخم ظاهر می‌شود. زخم‌هایی که تا مراحلی پیش رفته اند که توسط اسکار پوشانده شده اند، می‌توانند منجر به مشکلات شدیدی شوند. پوست باز روی زخم مسیر در دسترس و آسانی را برای باکتری‌ها به منظور ورود به بدن فراهم می‌کند، که ممکن است باعث عفونت پوستی به نام سلولیت یا سپسیس کشنده (واکنش شدید بدن به عفونت) شود.

تاول، میخچه و پینه

هرچند این موارد در افراد مبتلا به دیابت رایج است، اما اگر بعد از یک دوره طولانی بهبود نیافته باشند، اغلب با ایجاد زخم پای دیابتی مرتبط هستند.

تب و لرز بدن

مانند بسیاری از عفونت‌ها، زخم پا در حال پیشروی ممکن است باعث تب و لرز شود. این علامت مبارزه بدن با عفونت می‌باشد. تب شرایط را برای زنده ماندن باکتری‌ها دشوارتر کرده و سیستم ایمنی را فعال می‌کند. تب شدید نشان دهنده گسترده‌تر شدن عفونت می‌باشد.

درد مستمر در هنگام راه رفتن

ممکن است هنگام راه رفتن دائماً در پاها درد حس کنید و یا هنگام بلند کردن پاها احساس درد کنید.

بیماری قارچی انگشتان پا

این عفونت قارچی باعث خشکی و شکنندگی پوست می‌شود و باید سریعاً درمان شود. وگرنه ممکن است در برابر عوارض جدی مانند زخم پا آسیب پذیرتر شوید.

قانقاریای کلی یا جزئی

خطر قانقاریا، نوعی مرگ بافتی، در افراد مبتلا به دیابت بیشتر می‌باشد. علائم قانقاریا شامل التهاب، تاول، درد ناگهانی و شدید، پوست نازک و براق و تغییر رنگ پوست است. بسته به نوع قانقاریا، رنگ پوست ممکن است آبی، قرمز، بنفش، مشکی یا برنزه باشد.

عوارض عدم درمان زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی معمولاً با صدمه به پا، مانند پا گذاشتن روی ناخن یا ایجاد تاول با استفاده از کفش نامناسب، شروع می‌شود. در افرادی که دیابت ندارند، این نوع زخم معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد، اما واقعیت برای مبتلایان به اختلال متابولیک پیچیده‌تر است و باید با روش‌های مناسب سریعاً درمان شوند روش‌هایی نظیر درمان زخم پای دیابتی با لیزر از جمله روش‌هایی هستند که علاوه بر جلوگیری از پیش رفت زخم بهبود آن را نیز تسریع میبخشد.

زخم پای دیابتی عوارض شدید و بعضاً جبران ناپذیری خواهد داشت. هنگامی که زخم پا ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث التهاب، خارش و احساس سوزش شود. اما اگر درمان نشود، می‌تواند عمیق‌تر و بدتر شود و عوارض شدیدی ایجاد کند. از جمله آنها عبارتند از:

عفونت‌های پوستی

زخم‌های دیابتی در روی پا مستعد ابتلاء به عفونت‌های پوستی هستند و در نتیجه التهاب اطراف محل زخم، ترشحات بدبو، تب و لرز ایجاد می‌شود. اگر عفونت زخم به استخوان سرایت کند، احتمال قطع پای دیابتی افزایش می‌یابد.

تشکیل آبسه

زخم پای دیابتی عفونی ممکن است منجر به تشکیل آبسه شود که تجمع دردناک چرکی در زیر سطح پوست است.

سپسیس

اگر عفونت به اندازه کافی عمیق باشد، ممکن است وارد جریان خون شود و باعث سپسیس / مسمومیت شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و شروع به آسیب زدن به بافت‌ها و اندام‌ها می‌کند، وضعیتی کشنده ای ایجاد می‌شود. علائم شامل گیجی، لکه دار یا کبود شدن پوست و مشکل در تنفس می‌باشد.

تغییر حالت پا

دیابت کنترل نشده به مدت طولانی به همراه عفونت پای دیابتی می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات و استخوان‌های پا و در نتیجه تغییر شکل پا شود. حتی ممکن است باعث ایجاد بیماری شارکوی پا شوند که عارضه‌ای جدی در مفاصل، استخوان‌ها و بافت نرم مچ یا پا است. استخوان‌ها شکننده می‌شوند و در پاسخ به فشارهای جزئی، حتی راه رفتن، شروع به دررفتگی یا شکستن می‌کنند. اگر در مراحل اولیه به آنها رسیدگی نشود، مفاصل پا ممکن است متلاشی شوند. بیماری شارکوی پا حدوداً در یک درصد افراد مبتلا به نوروپاتی در دیابت رخ می‌دهد.

قانقاریا

قانقاریا بافت مرده‌ای است که در نتیجه عفونت باکتریایی یا عدم جریان خون ایجاد می‌شود. این بیماری با تغییر رنگ پوست، چرک یا ترشح غیر معمولی در ناحیه زخمی و از دست دادن حس در قسمت آسیب دیده بدن مشخص می‌شود. اگر زخم دیابتی در پا به موقع درمان نشود، بافت‌های پوستی اطراف زخم می‌توانند به دلیل توزیع ناکافی خون و اکسیژن بمیرند. این امر می‌تواند منجر به تشکیل بافتی سیاه رنگ به نام ایسکمی شود که یکی از اولین علائم قانقاریا می‌باشد.

قطع پا

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، مبتلا به بیماری عروق محیطی نیز هستند. این بیماری باعث کاهش جریان خون در پاها و نوروپاتی، وضعیتی که معمولاً درد دست‌ها و پاها را بی‌حس می‌کند، می‌شود. بیماری شریان محیطی و نوروپاتی با هم، ابتلاء به زخم‌ها و عفونت‌ها را آسان‌تر می‌کند. عفونت‌های شدیدی که با درمان از بین نمی‌روند، خطر انتشار در جریان خون را دارند. برای پیشگیری از این اتفاق، ممکن است پای آسیب دیده نیاز به قطع شدن داشته باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5439246

منبع: مهر

کلیدواژه: دیابت زخم پای دیابتی زخم دیابتی کسب و کار ساختمان سازی گروه صنعتی ایران خودرو تولید نرم افزار اپلیکیشن آشپزخانه کسب و کارهای اینترنتی شبکه های اجتماعی بانک پارسیان صنعت سنگ کنکور سئو سایت اپلیکیشن موبایل قهوه زخم پای دیابتی افراد مبتلا ایجاد می شود جریان خون عفونت ها زخم پا زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید

آفتاب‌‌نیوز :

رفلاکس اسید می‌تواند یکی از علائم بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد. علائم آن شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان تنگی نفس نیز شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری اغلب یک علت زمینه‌ای و گاهی ناشناخته آسم و سایر مشکلات تنفسی است.

زمانی که اسید معده از مری عبور می‌کند، می‌تواند وارد ریه‌ها و گلو شود. آن نواحی را تحریک کند و منجر به مشکلات تنفسی شود، از جمله:

التهاب ریه

اگر اسید در ریه‌ها تنفس شود، می‌تواند باعث التهاب یا تنگ شدن راه‌های هوایی شود و منجر به برونشیت یا ذات‌الریه شود.

تحریک دستگاه تنفسی فوقانی

اگر اسید سیستم تنفسی فوقانی از جمله گلو را تحریک کند، ممکن است ترشح خلط، احتقان قفسه سینه و سرفه را تجربه کنید.

علاوه بر این می‌تواند علائم آسم را برای افرادی که هر دو بیماری را دارند ایجاد کند. اگر رفلاکس اسید درمان نشود، می‌تواند عوارض زیادی ایجاد کند، به ویژه در افرادی که چندین بار در هفته آن را تجربه می‌کنند.

شرایط تنفسی

رفلاکس اسید درمان نشده یا رفلاکس اسید یکی از علل شروع آسم بزرگسالان است. همچنین می‌تواند باعث عفونت سینوسی، زخم و آسیب ریه ناشی از برگشت اسید به ریه‌ها شود.

مشکلات مری

رفلاکس اسید آسیب زیادی به مری می‌زند، لوله‌ای که غذا را از گلو به معده می‌برد. با گذشت زمان، عبور اسید معده به مری می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

تغییر در پوشش مری

سرطان مری

سختی یا درد در هنگام بلع

تنگی مری

رفلاکس اسید درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند موارد زیر شود:

پوسیدگی دندان

کم خوابی

گلودرد مزمن

چگونه رفلاکس اسید و تنگی نفس را مدیریت کنیم؟

صحبت با پزشک در مورد علائم تنفسی مهم است، به خصوص اگر آسم دارید یا مشکوک هستید که ممکن است به آن مبتلا شده باشید. مدیریت رفلاکس اسید می‌تواند به شما در کنترل و کاهش تنگی نفس کمک کند.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر افراد مبتلا به رفلاکس اسید دارد.

از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی (غذا‌های چرب، سرخ شده و تند، کافئین و نوشابه‌های گازدار) که باعث آن می‌شوند خودداری کنید.

دارو‌ها

دارو‌های بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به درمان رفلاکس اسید کمک کنند. اگر متوجه شدید که رفلاکس اسید یا تنفس شما به طور ناگهانی بدتر می‌شود، باید با پزشک تماس بگیرید. این امر به ویژه زمانی مهم است که متوجه علائم جدید می‌شوید یا زمانی که علائم موجود شما شروع به تداخل با توانایی شما در انجام فعالیت‌های عادی روزانه می‌کند.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو