Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@05:07:25 GMT

تبعات قطعي گاز پتروشيمي‌ها در فصل سرد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۷۳۶۶

خبرگزاری آریا-در فصل سرد هر سال و بخاطر مصرف بی رویه در بخش خانگی و تجاری، اختصاص گاز به صنایع عمده و نیروگاه‌ها محدود می‌شود، محدودیتی که چند روز پیش پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری آریا،صنعت پتروشیمی ایران کمتر از 10 درصد گاز کشور را مصرف می کند، اما در ایام اوج مصرف گاز  معمولا سوخت برخی واحدهای تولیدکننده  که خوراک اصلی آنها گاز است و محصول متانول و اوره تولید میکنند، قطع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل توجه اینجاست که تولیدکنندگان متانول و اوره درآمد ارزی 4.7 میلیارد دلاری در سال برای کشور ایجاد می کنند.
مهدوی مدیرعامل یک واحد تولید کننده متانول با اشاره به اینکه ،در اواخر آبان تولید کنندگان صنعت پتروشیمی با محدودیت گازرسانی فصل سرد مواجه شدند،گفت: واحد را به اجبار به کاهش کمتر از 60 درصد ظرفیت تولید تقلیل دادیم، تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم اما متاسفانه در پایان دی ماه ابلاغیه قطع کامل گاز را دریافت کردیم و واحد را به اجبار از سرویس خارج کردیم
در سال 98 میانگین 19 تا 42 روز قطعی گاز در این صنعت ثبت شده که طبق برآوردهای به عمل آمده زیان ناشی از این قطعی گاز صرفا از محل کاهش فروش محصولات پتروشیمی، 320 میلیون دلار است ، در سال 99 ، 5 تا 35 روز قطعی گاز داشته که خسارتی 316 میلیون دلاری به این صنعت وارد شده و در سال جاری خسارت ناشی از کاهش فروش گاز به پتروشیمی ها در فصل سرد امسال، حدود 800 میلیون دلار تخمین زده شده است
 مهدوی ابهری دبیر انجمن رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از زیان ناشی قطعی گاز پتروشیمی میگوید : در سال جاری تقریبا 700 میلیون دلار به بخش صادرات فراورده های پتروشیمی خسارت وارد شده است
کاهش قابل توجه فروش ارز پتروشیمی در سامانه نیما به دلیل کاهش صادرات و به تبع آن احتمال التهاب دربازار ارز  و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی  از دیگر تبعات قطعی گاز صنایع پتروشیمی در فصل سرما است
نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات قطعی گاز صنایع پتروشیمی در فصل سرما گفت :کاهش درآمد پتروشیمی‌ها به خاطر کاهش تولید و فروش محصولات باعث کاهش ارزآوری و درآمد کشور می‌شود از این رو وضعیت اشتغال در بنگاه های پایین دستی به صورت غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد
زیان ناشی از کاهش درآمد پتروشیمی ها بر کاهش ارزش سهام شرکت های پتروشیمی در بورس  به صورت غیر مستقیم به مردم هم بر می گردد زیرا سهامداران اصلی این واحدها صندوق های بازنشستگی هستند.
حاجیوند کارشناسی بازار سرمایه با اشاره به زیان وارده به این بازار گفت : از یک سو به صورت روانی و  در کوتاه مدت جو منفی برای برخی از نمادها و صنایع آسیب پذیر از قطع گاز را شاهد هستیم ، از سوی دیگر در بلندمدت سودآوری، تولید و گزارش مالی این شرکت ها ، تحت تاثیر قرار می گیرد و نتیجه آن را می توان در قیمت سهام شرکت‌ها مشاهده کرد.
بر اساس ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ، در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و شرکتهای عرضه کننده برق، گاز و خدمات مخابرات موظفند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش بینی کنند. هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکتهای عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکتهای خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارتهای وارده به این شرکتها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند. آیین نامه اجرائی این ماده توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می شود و ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
اما برخلاف حکم ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، هیچ خسارتی به واحدهای پتروشیمی بابت قطعی گاز پرداخت نمی شود.
مهدوی مدیرعامل یک واحد تولید کننده متانول با اشاره به اجرایی نشدن ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در صنعت پتروشیمی ، افزود: وزارت نفت مکلف است در صورت کاهش و یا قطع گاز خوراک پتروشیمی ها ،نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند که تاکنوت هیچگاه این قانون اجرایی نشده است
محدودیت مصرف گاز در واحدهای پتروشیمی بخاطر مصرف بالای بخش خانگی و تجاری است و این موضوع هم ریشه در بی توجهی مشترکان پرمصرف دارد، مشترکان پردرآمدی که با گاز یارانه ای، تفریحات لاکچری می کنند. در حالی بخاطر قطعی گاز صنعت پتروشیمی، زیان چند میلیارد دلاری به اقتصاد کشور وارد می شود که دولت علی‌رغم الزام قانونی، تمایلی به قطع یارانه گاز پرمصرف‌ها ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پتروشیمی ها گاز یا خدمات مخابرات صنعت پتروشیمی برق یا گاز پتروشیمی ها قطعی گاز فصل سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام

ایسنا/ایلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام از تحقق ۱۰۳ درصدی تولید مجتمع پتروشیمی ایلام در فروردین سال ۱۴۰۳خبر داد.

«سیدغلام‌حسن گرشاسبی» با بیان اینکه بر اساس برنامه مصوب سال ۱۴۰۳ میزان تولید فروردین ۷۴ هزار و۲۹۰ تن بود که با همت همکاران این میزان به بیش از ۷۶ هزار و پانصد تن افزایش یافت.

وی افزود: در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام ۳۵ درصد رشد داشته است.
نایب رئیس هیات مدیره پتروشیمی ایلام با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»ادامه داد: در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۳ رکورد ۱۰۰ درصد تولید محقق شود.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز، CFO و DMDS CHAVAR65 تولید شده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!