Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@04:25:17 GMT

اپرای جدید ارسلان کامکار درباره یک عشق تراژیک

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۷۵۴۸

اپرای جدید ارسلان کامکار درباره یک عشق تراژیک

ارسلان کامکار از اثر جدید خود و مراحل ساخت آن گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اثر، ارسلان کامکار نوازنده و آهنگساز درباره اثر جدید خود گفت: متاسفانه در موقعیتی قرار داریم که غم نان مردم از یک طرف و از طرف دیگر حمله روسیه به اوکراین و ترس از شروع جنگ تمام عیار جهانی وجود دارد و شاید حرف زدن درباره هنر سخت باشد ولی به هر حال چون هنر نباید در هر شرایطی متوقف شود باید این راه را ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اپرای رابعه بر اساس نمایشنامه منظوم «رابعه رباب عشق» نوشته مسعود یحیوی ساخته شده است که این اثر نگاهی به زندگی شگفت رابعه بلخی شاعر قرن چهارم هجری است. 

این هنرمند افزود: او هم دوره با رودکی می‌زیسته و پدر و برادرش فرمانروایان بلخ و سیستان و قندهار، پاره ای از ایران آن روزگار بودند. عطار نیشابوری داستان عشق ناکام رابعه را در منظومه الهی‌نامه آورده و ابوسعید ابوالخیر و عبدالرحمن جامی رابعه را شاعری عارف و صوفی دانسته‌اند. 

او ادامه داد: اگرچه از رابعه اشعار کمی به جا مانده و باقی توسط برادرش یا همچون بسیاری از آثار رودکی در گذر زمان نابود شده اما او را مادر شعر پارسی خوانده‌اند و عشق پرشور او به افسانه تبدیل شده است. رابعه بنت کعب نذر داشت تا با پای پیاده به کعبه برسد و رسیده بود. حسادت و بی کمالی برادرش سبب شد نه تنها به حریم عشق او حمله کرد بلکه جانش را نیز گرفت و فاجعه بارترین اتفاق این بود که برادرش تمامی اشعارش را سوزاند و از بین برد و ما این روزها فقط چند غزل و قصیده از رابعه داریم. 

این آهنگساز خاطرنشان کرد: اپرای رابعه در پنج پرده عشق تراژیک رابعه بلخی را تصویر می‌کند و موسیقی این اپرا را طی دو سال  ساختم. این اثر دوساعته ترکیبی از موسیقی کلاسیک و نواهای موسیقی ایرانی است. 

این هنرمند تاکید کرد: دوست هنرمند من مسعود یحیوی روی متن این اثر کار کرده است و شعرهای رابعه در این اثر وجود دارد. شش سال پیش مسعود یحیوی متن را برای من به آموزشگاه آورد تا مطالعه کنم در نتیجه با اینکه کار سختی بود قبول کردم که روی این اثر اپرا بسازم. در نظر دارم اگر شرایط فراهم شود به زودی این اثر موسیقایی را ضبط کنم البته چون دو ساعت موسیقی است واقعا هزینه بر است، خیلی از همکاران باید با من دوستانه همکاری کنند تا بتوانیم این اثر را ضبط کنیم. 

وی در پایان گفت: همچنین می‌خواستم که این اثر را روی صحنه اجرا کنم در نتیجه با مسوولان تالار وحدت صحبت کردم. نظر بر این است نقش رابعه و مادرش را باید دو تک خوان خانم اجرا کنند در نتیجه در حال فکر کردن درباره این موضوع هستم تا بتوانم به نتیجه درستی برسم. من دوست دارم این اثر را در ایران اجرا کنم و پیشنهادهایی برای اجرا در آذربایجان و اوکراین قبل از حمله روسیه، داشتم. 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم عیسی قلی‌پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت.

در متن پیام محمود سالاری آمده است:

«إنا لله و إنا الیه راجعون

بزرگان موسیقی مقامی در این خاک پهناور هر کدام سرمایه ای سترگ اند که مانندشان یافت نمی شود و باید آنان را کیمیاهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواند.

درگذشت استاد عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی که از ناموران موسیقی خراسان شمالی بود و به گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی مسلط و سالیانی را خنیاگر نغمات مذهبی و آیینی بود از همین سنخ است.

درگذشت این استاد نامی را به همه هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

رفتن او سنگین و ثلمه ای است بر پیکر موسیقی خراسان شمالی.

روح مطهرش غرق در رحمت الهی باد.»

کد خبر 6096174 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • ببینید | اعتراف جالب رابعه اسکویی: شماره تلفن طارمی را دارم! / افشاگری جالب خانم بازیگر از یک ویژگی جالب مهدی!
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • جدیدترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام + عکس
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • دو گل اینیاکی ویلیامز مقابل ختافه روی دو پاس گل برادرش نیکو ویلیامز (ختافه 0-2 اتلتیک بیلبائو)
  • کنسرت سامان احتشامی دو شب دیگر تمدید شد/ پنج شب اجرا در تالار رودکی