Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@20:52:56 GMT

سرانه جنگل در ایران ۰/۲ هکتار است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۸۳۰۱

سرانه جنگل در ایران ۰/۲ هکتار است

ایسنا/بوشهر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه سرانه جنگل در جهان ۰/۸ هکتار است، گفت: سرانه جنگل در ایران و استان بوشهر ۲/۰ هکتار است.

درغلامرضا منتظری صبح امروز در نشست خبری هفته منابع طبیعی اظهار کرد: شعار امسال هفته منابع طبیعی «ایران سرسبز؛ ایران قوی، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ما در پیرامون خود با سه نوع منابع طبیعی مواجه هستیم که عبارتند از: منابع طبیعی پایدار، منابع طبیعی تجدیدناپذیر و منابع طبیعی تجدیدپذیر. ما متولی منابع طبیعی تجدیدپذیر هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی تجدیدپذیر سرمایه‌ای هستند که باید برای آیندگان حفظ شوند، افزود: منابع تجدیدپذیر هرچند منابعی هستند که تجدید می‌شوند اما در صورت هدررفت زمان طولانی می‌طلبد تا دوباره تشکیل شوند. برای مثال، خاک یکی از منابع طبیعی تجدیدپذیر است که در صورتی که با پدیده فرسایش خاک مواجه شویم، برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک، زمانی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ سال نیاز است.

به گفته وی، یکی از مشکلات جدی ما امروز محدودیت منابع آبی است که در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. دشت‌های استان دارای بیلان منفی است، آورد رودخانه‌ها به‌شکل نگران‌کننده‌ای هرساله رو به کاهش است. بهترین به‌صرفه‌ترین کار برای کنترل بحران آب، استفاده از روان‌آب‌های فصلی است که این کار هم نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد. در این میان، سخت‌ترین و گران‌ترین راه هم شیرین‌سازی آب است که برای هر مترمکعب، هزینه‌ای برابر با ۲۵ هزارتومان دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: طبق ماده ۲ قانون حفظ و حمایت از منابع طبعی و ذخایر جنگلی کشور، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی ملی شده متعلق به دولت است که این وظیفه برعهده سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری گذاشته شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع در محیط زیست توضیح داد: نهال‌کاری و درختکاری از جمله اموری است که از سوی بزرگان دین بسیار سفارش شده‌است. از نظر علم هم اثبات شده است که نابودی جنگل‌ها و مراتع برابر است با نابودی تمدن بشری. جنگل موجب جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع سیل‌های مهیب می‌شود و افزون بر این، ارزش اقتصادی بالایی دارد.

منتظری با بیان اینکه سرانه جنگل در جهان ۰/۸ هکتار است، تصریح کرد: سرانه جنگل در ایران و استان بوشهر ۰/۲ هکتار است. در این میان، هفت هزار و ۷۰۰ خانوار بهره‌بردار از مراتع در استان داریم و یک میلیون و ۲۰۰ واحد دامی از این مراتع تعلیف می‌کنند و ۸۰ کیلوگرم علوفه از هر هکتار برداشت می‌شود. این مراتع همچنین نقش زیادی در ایجاد هوای پاک و سالم و همچنین ثبات آب و خاک ایفا می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره عملکرد این دستگاه در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به اینکه استان ما در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است و با وجود اینکه متوسط بارندگی استان ۲۵۰ میلی‌متر است اما به‌دلیل پراکنش نامنظم بارش‌ها و تبخیر بالا (۲۸۰۰ میلی‌متر تبخیر متوسط سالانه که سه برابر نرم جهانی است) با پدیده‌های مثل سیل، فرسایش خاک، فقر پوشش گیاهی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و... مواجه هستیم که اقدامات آبخیزداری را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

منتظری با اشاره به اینکه در این راستا ۲۰ پروژه آبخیزداری در استان بوشهر در سال جاری اجرا شد، بیان کرد: همچنین ۴۷ سازه با اعتبار هزار و ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده که توان ذخیره‌سازی ۹ میلیون مترمکعب روان‌آب را دارد.

این مقام مسئول در خصوص مراتع استان هم یادآور شد: یکی از کارهای ضروری ما در این حوزه این بود که مراتع باید ممیزی می‌شدند. البته از یک میلیون و ۲۶۲ هزار هکتار مرتع که در استان وجود دارد، ۹۲ هزار هکتار از مراتع در این فاصله زمانی ممیزی شد.

منتظری با اشاره به اینکه در سال جاری در ۷۰۷ هکتار از اراضی ساحلی استان بوشهر ۷۸ پلاک مشخص و سند تک برگ صادر شد، تصریح کرد: توجه به تهدیدات منابع طبیعی مثل تصرف غیرمجاز، تخریب، آتش‌سوزی جنگل‌ها از کارهای اساسی بود که امسال با برنامه‌ریزی و تغییر شیوه حفاظتی محقق شد. در این راستا، از نظر ریسک آتش‌سوزی، ریسک تخریب و تصرف اقدام به بلوک‌بندی مناطق استان و تقسیم آن به سه منطقه بحرانی، منطقه نیمه‌بحرانی و منطقه عادی کردیم. ۱۳ بلوک در استان بوشهر در منطقه بحرانی، ۱۱ بلوک در منطقه نیمه‌بحرانی و ۱۰ بلوک در منطقه عادی قرار گرفتند.

وی به عملیات بیابان‌زدایی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: استان بوشهر جزء استان‌هایی است که دارای عرصه‌ها و پهنه‌های بیابانی است. این استان ۳۳۲ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد. در این میان برای جلوگیری از توسعه بیابان‌های استان و تثبیت مناطق بحرانی بایستی پروژه‌های خاصی را اجرا کرد که در سال‌های گذشته پروژه مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت، مدیریت هرزآب، نهال‌کاری و.... در استان اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر  با اشاره به تقسیم‌بندی رویشگاه‌های جنگلی استان گفت: استان بوشهر در دو منطقه رویشی قرار دارد؛ یکی منطقه زاگرس است که گونه‌هایی مثل بنک، بادام، انجیر کوهی و... را دارد و دیگری در منطقه رویشگاهی خلیجی- عمانی واقع شده که گونه‌های درختی مثل کهور، کنار، حرا و... است. در این رابطه، یکی از کارهای اولویت‌دار ما توسعه رویشگاه‌های حرا در مناطق ساحلی است که در دو سال اخیر ۶۰ هکتار به سطح رویشگاه‌های حرای استان اضافه شده است؛ اما در صورت تامین اعتبار برنامه وسیع‌تری در این زمینه داریم و تا کنون حدود هزار هکتار منطقه مستعد کاشت حرا شناسایی شده که در حال حاضر مشغول کارهای مطالعاتی این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه قطع درختان و قاچاق چوب یکی از چالش‌های بوده که در این سال‌ها با آن مواجه بوده‌ایم، افزود: خوشبختانه یگان حفاظت این اداره‌کل در سال جاری در حوزه قطع درختان در مناطق جنگلی دست کاشت برخوردهای جدی با متخلفان داشته است و در مجموع این یگان امسال ۲۵ فقره کشفیات چوب داشته است. البته برای حفاظت همه‌جانبه‌تر از منابع طبیعی نیاز به همیاری و همراهی مردم، جوامع محلی و سمن‌ها است.

منتظری در ادامه از کاهش  ۷۸ درصدی آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در استان بوشهر خبر داد و گفت: سال گذشته ۶۳ فقره آتش‌سوزی در سه هزار و ۴۴۸ هکتار مراتع و جنگل‌های استان رخ داد که امسال به هشت فقره کاهش یافته است. به هر حال ما تمام تلاش‌مان این است که عمده اقداماتمان در حوزه پیشگیری از آتش‌سوزی صورت بگیرد تا با آگاهی‌بخشی به مردم از بروز این عامل مخرب در مراتع و جنگل‌ها جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر دفاع از حقوق دولت در مراجع قضائی و جلوگیری از تصرف و تخلفات افراد سودجو و فرصت‌طلب را از دیگر وظایف این دستگاه برشمرد و افزود: استان بوشهر، استانی ساحلی است. متاسفانه در سال‌های اخیر ۲۲۴ مورد پرونده تصرف عدوانی داشتیم که پرونده آن‌ها تشکیل شده که از این شمار، ۵۵ مورد رای به نفع دولت صادر و همچنین ۸۳ مورد خلع ید و رفع تصرف شده است. 

 منتظری به آزادسازی حریم دریا در استان بر اساس دستور رئیس‌جمهور توضیح داد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی که حریم ۶۰ متری را رعایت نکرده بودند، با ورود دادستانی به قضیه و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، عقب‌نشینی کردند که تا این لحظه در مجموع ۷/۴۶ هکتار از اراضی ساحلی به طول هشت هزار و ۸۱۷ متر آزادسازی شده‌است و حدود ۴۴ هکتار به طول هفت هزار و ۳۹۰ متر باقی مانده است که آزادسازی که بخشی از آن به نهادهای نظامی و انتظامی و... تعلق دارد که مصوبه‌های خاصی دارند که این موارد از طریق استانداری به مرکز کشور اعلام شده تا با گرفتن استعلام‌های لازم در مورد آن‎‌ها تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منابع طبيعي مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر منابع طبیعی تجدیدپذیر سرانه جنگل هزار هکتار آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل و سرجنگلبانی سرخرود در راستای مقابله با قاچاق چوب، از کارگاه‌های چوب‌بری و مراکز دپو و خرید و فروش چوب بازدید کردند.

در جریان این بازدید سرزده، مأموران منابع طبیعی موفق به کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق شدند.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی