Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدحسین میرمعزی عضو شورای عالی و رییس اندیشکده عدالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی نوشت:خداوند، جهان آفرینش را بر اساس حق و عدل به پا کرد. بر اساس این، از دیدگاه اسلام، عدالت، ارزش معیار است و نظام ارزش‌ها با معیار عدالت، سامان می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عنصر اساسی در مفهوم عدالت، حق است. منشأ حق در نگرش اسلامی، خداوند است. خداوند متعال، مالک حقیقی جهان هستی است و بر اساس حکمتش حقوق انسان‌ها را نسبت به خود و دیگر موجودات عالم هستی تعیین کرده است. مقام معظم رهبری -أدام الله ظله الشریف- دهه چهارم انقلاب اسلامی  را دهه پیشرفت و عدالت معرفی کرده و در بیانات متعددی تصریح فرموده‌اند که پیشرفت منهای عدالت، از نظر اسلام اصلاً پیشرفت نیست. از این رو، در مرکز الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، از بدو تأسیس، اندیشکده عدالت به منزله اندیشکده‌ای فرارشته‌ای و مهم تشکیل شد و تلاش کرد تا سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس جایگاه محوری عدالت نوشته شود. اکنون با سندی مواجهیم که در همه عناصر آن (مبانی، اصول، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر) عدالت، عنصری تعیین‌کننده است.
در مبانی به عدالت تکوینی، تشریعی و جزایی خداوند متعال، تصریح، و خداوند به عنوان حامی مظلومان و دشمن ظالمان، توصیف، و عدالت، سبب فراوانی نعمت، و ظلم، سبب تنگی معیشت در فرد و جامعه بیان شده است.
انسان، موجودی عدالت‌طلب و دارای حق برخورداری از عدالت توصیف شده و عدالت، مایه حیات جامعه و قوی‌ترین زیربنای نظام اجتماعی و ملاک سیاست‌ورزی و موجب نیکو ساختن مردم و فزونی نعمت و آبادانی کشور و پایداری و پایندگی و نگهداری حکومت و پیروی مردم از آن بیان شده و حرکت تاریخ به ‌سوی آینده‌ای با حاکمیت دین حق و عدل و رهبری امام معصوم -سلام الله علیه- ترسیم شده است. همچنین عدالت‌طلبی، یکی از ویژگی‌های تمدن ایرانی بیان شده است.
در اصول، عدالت، اساسی‌ترین ارزش اجتماعی و عدالت‌مداری، مبارزه با ظلم، فساد و تبعیض، وظیفه همگان به ویژه حاکمان شمرده شده و به اصل توأمانی معنویت، عقلانیت و عدالت در فرایند پیشرفت تصریح شده است.
دیگر اصول مرتبط با عدالت عبارت است از نیل به عدالت فضایی با ایجاد فرصت‌های رشد برای همه نواحی کشور، توجه عادلانه به هویت مکانیِ سازمندی های اجتماعی ایران شامل شهرها، روستاها و عشایر، حاکم کردن اصول، قواعد و عدالت اسلامی بر اهداف، سیاست‌گذاری ‌ها، ساختارها، نهادسازی‌ها و تصمیمات اقتصادی، اقتصاد مقاومتیِ مبتنی بر عدالت بنیانی، مردم بنیادی، درون زایی و برون‌گرایی و مدیریت جهادی، بهره‌برداری امانت‌دارانه و بهینه از منابع زیستی و طبیعی با تأمین عدالت بین نسلی و تاب‌آوری و رعایت آستانه‌های زیستی، نفی ربا، کنز، تکاثر و تداول ثروت در دست ثروتمندان و نفی شکاف طبقاتی، کفاف در معیشت آحاد جامعه، و رعایت مصرف مقتصدانه و به دور از اسراف و تبذیر.
در آرمان‌ها به عدالت همه‌جانبه، قانونمداری، ظلم‌ستیزی، بهره‌برداری عادلانه از طبیعت و کفاف همگانی تصریح شده است.
رسالت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی، حرکت به سوی ایجاد تمدن جدید اسلامی در چهارچوب آرمان‌های الهی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- ذکر شده است. می‌دانیم که عدالت، عنصر محوری در آرمان‌های الهی و جامعه مهدوی است.
در افق به اقتصاد مبتنی بر عدالت و عدالت فضایی، عدالت بین نسلی، ریشه‌کن شدن فقر و فساد و تبعیض، تکافل عمومی، تأمین اجتماعی فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه و صلح عادلانه جهانی تصریح شده است.
در تدابیر به مطالعه و تحقیق و نظریه‌پردازی درباره پیشرفت و عدالت، گسترش بهره‌مندی از فرصت‌های مجازی سالم و مفید و ایمن، بهره‌مندی عادلانه مردم از پول خلق‌شده بانکی، عدالت مالیاتی، گردش سالم ثروت در جامعه، تقویت نظام مواسات و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی فراگیر و استفاده از ظرفیت نهادهای وقف، قرض‌الحسنه و صدقه به منظور دستیابی به حد کفاف در بهره‌مندی و توانمندسازی همگان به‌ویژه محرومان و نیازمندان با پاسداشت کرامت انسانی آنان، آمایش عادلانه سرزمینی، ارتقای عادلانه سلامت فرد و جامعه و توزیع عادلانه منابع حوزه سلامت، فراهم‌سازی فرصت‌های عادلانه برای زنان، عدالت به عنوان شاخصی برای واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها، کفاف در معیشت، ایجاد فرایندهای عادلانه در تخصیص امکانات عادلانه، صلح عادلانه منطقه‌ای و بین المللی تصریح شده است.
انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عدالت سندالگوی اسلامی اسلامی اسلامی ایرانی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح شده آرمان ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟

اهداف و آرمان‌های جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برای‌شان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم می‌دهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتار‌های اجتماعی باید زمینه‌ساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.

حجاب یکی از آن عوامل و رفتار‌هایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.

 دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب  می‌گوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست. همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»

تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی

درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استاندارد‌های جنسی 

درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیاز‌ها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیاز‌های جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامد‌های ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیاز‌های جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

منبع: جام‌جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟