Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین –یکتا فراهانی : با وجود اینکه اُمیکرون به نسبت سویه‌های قبلی خصوصا دلتا، بیماری خفیف‌تری ایجاد ‌می‌کند، ولی همچنان می‌تواند موجب فوت و بستری افراد در جامعه شود؛ چراکه اُمیکرون هم نوعی از ویروس کروناست که همچنان نیازمند دقت و توجه زیادی برای مقابله با آن وجود دارد.

مبتلایان باید هوشیار و آگاه باشند

دکترسیدمحمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو، عضو کمیته علمی کرونای کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره چگونگی مقابله با اُمیکرون می‌گوید با توجه  به شرایط واکسیناسیون افراد، سن و بیماری‌های زمینه‌ای و علایمی که افراد هنگام ابتلا به اُمیکرون دارند، شرایط و نوع ابتلای آنها هم متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مردم باید نسبت به شرایط خود هوشیار باشند. اگر فردی دچار تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن شد، حتماً باید به بیمارستان یا پزشک متخصص مراجعه  کند.

افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون، دیابت یا مشکلات قلبی دارند، نیز هنگام ابتلا نباید داروهای قبلی خود را قطع کنند و حتما باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند. ضمن آنکه باید با پزشک در خصوص ابتلا به کرونا و شرایط جدید خود مشورت کنند.

خطر بستری برای واکسینه‌نشده‌ها

هاشمیان می‌گوید شرایط بستری بیمارستان‌ها نشان می‌دهند تعداد بستری افرادی که واکسینه نشده‌اند، بسیار بیشتر از افرادی است که ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین افرادی که واکسیناسیون آنها کامل نشده است، نیز تعدادشان بیشتر از افراد واکسینه  شده کامل است.

گروه‌های نیازمند دریافت دوز چهارم واکسن

به عقیده او، سه گروه از افراد جامعه نیازمند تزریق دوز چهارم هستند؛ اولین گروه که مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند؛ افراد بالای ۶۰ سال هستند که سه دوز واکسن ویروس غیرفعال‌شده مثل سینوفارم را دریافت کرده‌اند.

این افراد می توانند دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند. چون در مجموعه افرادی که بستری شده‌اند، افراد سنین بالایی که سه دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند، هم مشاهده می‌شود. به نظرمی‌رسد تزریق دوز چهارم از یک پلت‌فرم متفاوت می‌تواند میزان بستری‌ها در این گروه سنی را به کمترین میزان  برساند.

واکسینه نشده‌ها؛ ۴۸ برابر بیشتردر معرض خطر فوت!

مطالعات انجام‌شده در سطح دنیا نشان می‌دهد جوامعی که میزان واکسیناسیون در آنها بالاست مشکلات و بستری‌های  بسیار کمتری را تجربه کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به چین و کوبا اشاره کرد که در کنترل پاندمی بسیار موفق عمل کردند.

بررسی‌های انجام شده ثابت کرده اند تعداد فوتی های واکسینه‌شده‌های کامل بسیار کمتر از افرادی است که واکسن دریافت نکرده‌اند.  مطالعاتی در سوئیس نشان داده تعداد فوت افرادی که در برابر ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، ۴۸ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده است.

نقش مهم دوزسوم  

هاشمیان می‌گوید گرچه تعداد جهش‌های اُمیکرون بیشتر از سویه‌های قبلی است؛ ولی پژوهش‌های انجام شده ثابت می‌کند تزریق دوز سوم در برابر اُمیکرون بسیار موثر است که مطالعات نسبتاً زیادی هم در ارتباط با نوع دوز بوستر در سطح دنیا انجام شده است.

به گفته این استاد دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، در کشور ما بیشترین واکسنی که مورد استفاده قرار گرفته واکسن سینوفارم بوده که از نوع واکسن‌های ساخته شده از ویروس غیرفعال‌شده است.

دوز سوم؛ متفاوت با دوزهای قبلی

هاشمیان می‌گوید مطالعاتی که در ارتباط با دوز سوم واکسن‌ها انجام شده نشان داده بهتر است تزریق دوز بوستر یا یادآور از یک پلتفرم متفاوت باشد چون به نفع جامعه نیزخواهد بود.

به گفته او، بهتر است این دوز بوستر یا یاداور واکسن از نوع واکسن‌های mRNA، وکتوری(ناقل ویروسی) یا پروتئینی باشد. با توجه به اینکه  در کشور ما واکسن‌های وکتوری و پروتئینی هم وجود دارند پیشنهاد می‌شود، برای دوز  بوستر یا یادآور به ویژه برای افرادی که واکسن‌هایی مثل سینوفارم دریافت کرده‌اند، از این دو نوع پلتفرم  استفاده شود.

در همین زمینه:

آشنایی با رویکردهای متفاوت برای ساختن واکسن کرونا ارتباط کاهش آمار فوتی‌ها با افزایش واکسیناسیون

به گفته عضو کمیته علمی کرونای تعداد فوتی‌های ناشی از اُمیکرون نسبت به فوتی‌های دلتا بسیار کمتر است.  این کاهش نیز هم به خاطر شدت بیماری این سویه است و هم اینکه افزایش واکسیناسیون جامعه نیز توانسته تا حدود به کاهش فوتی‌ها کمک کرده است.

اگر میزان واکسیناسیون کشور به ۸۰ درصد برسد تعداد فوتی‌ها و ابتلا بسیار کمتر خواهد شد. همان گونه که در  چین هم با وجود تعداد بالای مبتلایان به اُمیکرون هیچ فوتی وجود نداشته است. کوبا و امارات هم تعداد فوتی بسیار کمتری در دوران اُمیکرون گزارش کرده‌اند. می توان گفت این کشورها از جمله کشورهای موفق در زمینه واکسیناسیون به ‌شمار می‌آیند.

جداسازی افراد مبتلا و ناقل در فضاهای آموزشی

به گفته دکتر هاشیمیان به نظر می‌رسد مراجعه به بیمارستان‌ها در روزهای اخیر کمتر شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد، یعنی  پیک ششم را پشت سر گذاشتیم. البته هنوز  زود است به نتیجه قطعی در این خصوص برسیم. چون روند کاهشی چند روز باید ادامه داشته باشد.

به گفته این عضو کمیته علمی کرونای کشوری، به احتمال زیاد بعد از تعطیلات نوروزی، دانشگاه‌ها حضوری خواهند شد و روزهای حساسی در انتظار ماست؛ چون در تجمعات دوباره انتقال بیماری شدت خواهد گرفت و باید بتوانیم آن را کنترل کنیم.

 در ارتباط با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها هم باید تدابیر ویژه‌ای از جمله گرفتن تست از دانش ‌آموزان و دانشجویان و همچنین  کنترل و ردیابی افراد مبتلا به کرونا صورت بگیرد و از حضور افراد در کلاس ممانعت شود. این روند می‌تواند به کنترل پاندمی در کشور کمک کند.

 مبتلایان را در خانه نگه داریم

هاشمیان می‌گوید اگر سیستم ردیابی مبتلایان در کشور خوب عمل کند؛ در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده دانش آموزان و دانشجویان نباید اجازه حضور به آنها هم در کلاس داده شود، چون می‌توانند ناقلان خاموش باشند که باعث سرایت و انتقال بیماری می‌شوند.

بنابراین بهترین کار این است که بتوانیم مبتلایان و خانواده های آنها را در خانه نگه داریم و به این ترتیب بهتر می‌توانیم جامعه را کنترل کنیم.

۶ میلیون نفر هنوز واکسن نزده‌اند

هاشمیان می‌گوید تا زمانی که واکسیناسیون به سطح قابل قبولی نرسد، این ویروس همچنان کشور ما را تهدید می‌کند. در شرایط حاضر، نیازمند اعتمادسازی هستیم، چون ۶ میلیون نفر از افراد جامعه هنوز واکسن نزده‌اند.

به نظر می‌رسد این افراد یا می ترسند یا اعتمادی به واکسن ندارند که درهر صورت باید آگاهی رسانی بهتر و بیشتری در این  خصوص انجام شود.

بنابراین  در چنین شرایطی با برگزاری مباحثه‌های علمی و قابل فهم برای همه افراد و همچنین ارائه توضیحات لازم  می‌توان اعتمادسازی بیشتری در سطح جامعه برقرار کرد.

به عقیده او، با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و احتمال دید و بازدید خانواده‌ها و رفتن مردم به سفر، بهترین راه برای مقابله با ویروس کرونا این است که تا حد امکان از انجام این کارها خودداری یا بسیار کم‌رنگ تربرگزار شوند. یعنی دیدارها با حداقل افراد انجام شوند.

رعایت این موضوع به نفع جامعه است؛ چرا که احتمال دارد همین دید و بازدیدها موجب شروع پیک دیگری در کشور شوند. ضمن اینکه افراد باید در صورت داشتن کوچک‌ترین علائمی از بیماری،خود را قرنطینه کنند.

 بازگشت به زندگی عادی

به گفته هاشمیان، ما درصورتی می‌توانیم مانند بعضی  کشورها به زندگی عادی برگردیم که سطح واکسیناسیون در کشورمان  به ۸۰ درصد برسد و افراد بالای ۱۸ سال هم  سه دوز واکسن تزریق کرده باشند.  

تا امروز فقط حدود ۵۷ درصد از مردم دنیا در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. در صورتی که اگر سطح واکسیناسیون در دنیا به سطح قابل قبولی برسد؛ قطعا این ویروس نمی‌تواند به راحتی تکثیر پیدا کند و همراه با این تکثیرها هم دچار جهش‌هایی شود که جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.

بنابراین توجه داشته باشیم که بهترین راه مقابله با تکثیر و جهش ویروس واکسیناسیون وهمچنین رعایت همه موارد پیشگیری از انتقال بیماری است.

کد خبر 661910 برچسب‌ها اميكرون كروناويروس كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اميكرون كروناويروس كرونا در ايران دریافت کرده اند واکسینه نشده ویروس کرونا تعداد فوتی بسیار کمتر دوز چهارم تزریق دوز انجام شده واکسن ها ا میکرون فوتی ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد