Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران "دانشگاه کلمبیا" به بررسی یکی از پیامدهای نادر کووید-۱۹ پرداخته‌اند که معمولا در کودکان دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی "دانشگاه کلمبیا"(Columbia University)، گروهی از پزشکان و جراحان در پژوهش جدیدی، ویژگی‌های منحصر به فرد بیماری موسوم به "سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان"(MIS-C) را شناسایی کرده‌اند که از پیامدهای نادر اما احتمالی کووید-۱۹ در کودکان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در این پژوهش نشان داده‌اند که این سندروم چگونه آغاز می‌شود. یافته‌های این پژوهش ممکن است به تشخیص سریع‌تر و درمان بهتر سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان کمک کنند.

"مارک گورلیک"(Mark Gorelik)، دانشیار پزشکی کودکان در دانشگاه کلمبیا و سرپرست این پروژه گفت: یکی از بزرگترین پرسش‌ها در مورد سندروم التهابی چند سیستمی کودکان این است که این بیماری چگونه تکامل می‌یابد و از عفونت ابتدایی به حمله نهایی ایمنی تبدیل می‌شود. شاید یکی از راه‌های بررسی این پرسش، شناسایی ویژگی منحصر به فرد واکنش التهابی/ایمنی در کودکان مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی باشد.

اگرچه سایر پژوهش‌ها به پاسخ ایمنی و التهابی در بیماران مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی پرداخته‌اند اما بیشتر آنها، بیماران را پس از آغاز درمان بررسی کرده و با افراد سالم مقایسه کرده‌اند. گورلیک ادامه داد: از نظر ما، مقایسه بیماران با افراد سالم، پاسخ التهابی اساسی به عفونت را از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد سندروم التهابی چند سیستمی متمایز نمی‌کند.

گورلیک و گروهش، هشت بیمار مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی را با ۱۴ بیمار مبتلا به سایر عفونت‌های همراه با تب مقایسه کردند. آنها با بررسی مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی در نمونه‌های خونی که در نخستین مراجعه به بخش اورژانس و پیش از آغاز درمان گرفته شده بودند، به مقایسه دو گروه پرداختند.

تفاوت‌ سلول‌های ایمنی

یک سرنخ در مورد علت آغاز سندروم التهابی چند سیستمی، در سلول‌های ایمنی متفاوتی نهفته است که در بدن افراد مبتلا به این بیماری وجود دارند.

"رابرت وینچستر"(Robert Winchester)، استاد پزشکی، آسیب‌شناسی و زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کلمبیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: تنها برخی از سلول‌ها فعال شدند و این نشان می‌دهد که سلول‌ها سیستم ایمنی را به اشتباه برای حمله به رگ‌های خونی بدن که توسط ویروس آسیب دیده‌اند، هدایت می‌کنند. این سلول‌ها به دلیل وجود ویروس، به سوی رگ‌های خونی کشیده می‌شوند اما به نظر می‌رسد هنگامی که به بقیه سیستم ایمنی بدن هشدار می‌دهند، مقصر را اشتباه شناسایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که سندروم التهابی چند سیستمی، سلول‌های کشنده طبیعی بیماران را که نوع دیگری از سلول‌های ایمنی هستند، به سوی فرسودگی سوق می‌دهد. وینچستر ادامه داد: آنها به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. این امر در برخی از سایر بیماری‌های التهابی نیز دیده می‌شود و ممکن است سرنخی را برای درمان بیماری‌های مشابه ارائه دهد.

تشخیص سریع‌تر

یکی از مزیت یافته‌های پژوهش حاضر این است که راه ساده‌تری را برای تشخیص سندروم التهابی چند سیستمی که تمایز آن از سایر سندروم‌ها دشوار است، در اختیار پزشکان قرار می‌هد.

"اینترلوکین-۲۷"(interleukin-27) که یک مولکول التهابی است، در بیماران مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی بیشتر تنظیم شد اما در سایر کودکان تب‌دار این گونه نبود.

گورلیک گفت: این سیتوکین به خوبی شناخته نشده اما با افزایش مرگ و میر در بیماران مبتلا به عفونت خونی جدی یا سپسیس همراه است. این یافته‌ها در صورت تایید ممکن است به پژوهشگران امکان دهند تا آزمایشی ساده و در دسترس را برای تایید آسان سندروم التهابی چند سیستمی در بیمارانی که در بخش اورژانس بستری هستند، اجرا کنند.

شباهت با بیماری‌های شدید بزرگسالان

فرضیه پژوهشگران دانشگاه کلمبیا این است که سندروم التهابی چند سیستمی و کووید-۱۹ بزرگسالان ممکن است بیشتر از آنچه در حال حاضر تصور می‌شود، به یکدیگر شباهت داشته باشند. گورلیک ادامه داد: ما متوجه شدیم که چندین مورد از یافته‌های ما، در پژوهش روی بیماران بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ شدید نیز گزارش شده است.

وی افزود: شاید آنچه برای کودکان منحصر به فرد است، توانایی مدیریت موثرتر عفونت ویروسی ابتدایی باشد. در مقابل، بزرگسالان قادر به سرکوب عفونت ویروسی ابتدایی نیستند. در موارد شدید ابتلا، یک پاسخ ایمنی جدی شبیه به سندروم التهابی چند سیستمی ایجاد می‌شود. با وجود این، نشانه ایمنی دوم در بزرگسالان و کودکان کاملا مشابه به نظر می‌رسد.

این پژوهش، در "Journal of Allergy and Clinical Immunology" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 کروناویروس كودكان عفونت التهاب سلول های ایمنی دانشگاه کلمبیا دانشگاه کلمبیا سلول های ایمنی یافته ها کووید ۱۹ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه رشد بیسوادی یکی از تبعات بازماندگی از تحصیل است، گفت: با انسداد مبادی بیسوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

عبدالله حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تحقق مدیریت بازماندگی از تحصیل، برنامه انسداد مبادی بیسوادی با تاکید بر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال و تکمیل پوشش تحصیلی دانش‌آموزان این دوره با محوریت سامانه شهید محمودوند به منظور شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل، در دستور کار این استان خوزستان قرار گرفته است.

وی افزود: این سامانه ذیل سامانه سیدا، استقرار یافته و فرآیند اجرایی آن نیز طبق بخشنامه ضمیمه به دستورالعمل و راهنمای سامانه، برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

حبیبی بیان کرد: بر این اساس روند شناسایی بازماندگان از تحصیل توسط استان‌ها با تخصیص پیگیری‌کننده که غالبا فردی جهادی و از کارکنان رسمی آموزش‌ و پرورش است به هر یک از کودکان بازمانده از تحصیل آغاز می‌شود و فرد پیگیری‌کننده بر اساس آدرس و چک‌لیست پیش‌بینی‌شده، نسبت به شناسایی و تعیین وضعیت فعلی کودکان با استفاده از ظرفیت نیروهای محلی، اقدام می‌کند، به گونه‌ای که این عملکرد در سامانه و در سطوح مختلف توسط منطقه، استان و کشور قابل رصد است.

وی افزود: این سامانه وضعیت بازماندگان از تحصیل را در دو مولفه‌ فاقد پیگیری‌کننده و دارای پیگیری‌کننده اعم از شناسایی نشده، در حال پیگیری، در انتظار تایید و پیگیری شده و همچنین علت بازماندگی از تحصیل کودکان را در ۲۰ گویه به ‌منظور پایش و برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم، مورد بررسی قرار می‌دهد.

لزوم انسداد مبادی بیسوادی

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیگیری هدف برگرداندن بازماندگان از تحصیل به درس و تاثیرگذاری آن در جامعه گفت: مهم‎ترین رسالت آموزش و پرورش ابتدایی، افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی است که با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و .... محقق می‌شود.

وی بیان کرد: طبعا با انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

حبیبی با اشاره به تبعات بازماندگی از تحصیل تصریح کرد: طبعا اگر کودک در سنی که لازم‌التعلیم است به مدرسه نرود، از فرصت یادگیری مسائل آموزشی و تربیتی در کنار گروه همسالان محروم می‌ماند و بیشتر در معرض خطراتی مانند بزهکاری، عدم رشد تربیتی و اخلاقی و ... قرار می‌گیرد و یکی از بزرگ ترین تبعات این مساله رشد بیسوادی است.

راهکارهایی برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل

وی بیان کرد: تشکیل کارگروه استانی و طراحی و برنامه‌ریزی برای شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل استان خوزستان، طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش استان،‌ تشکیل کارگروه متناظر در ادارات آموزش و پرورش سطح استان و صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه برخی از راهکارهای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل هستند. استفاده از ظرفیت سایر نهادها برای جذب کودکان بازمانده و رفع علل بازماندگی از تحصیل، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان بسیج دانش‌آموزی و برقرای ارتباط (تماس تلفنی و حضوری) با والدین کودکان بازمانده از تحصیل نیز از دیگر راهکارها در این خصوص است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شناسایی موانع آموزشی و علل بازماندگی دانش‌آموزان طبق لیست ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تسهیل شرایط ثبت‌نام و ایجاد قوانین لازم در انعطاف زمان و مکان و محتوای آموزشی و ارزشیابی تحصیلی، مشارکت در تعیین سازمان و نهاد مسئول برای پیگیری وضعیت هر یک از بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده بر اساس دلیل بازماندگی نیز در این خصوص باید پیگیری شود.

وی افزود: برگزاری جلسه با مدیران مدارس ابتدایی به صورت مجزا در نواحی و مناطق از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان خوزستان با هدف انجام اقدامات لازم توسط مدیران مدارس برای پوشش حداکثری و جذب کودکان بازمانده به ویژه کودکان بازمانده از پایه اول، و تشکیل تیم‌های ارائه خدمات درمان و بهبود مشکلات یادگیری برای دانش‌آموزان جذب‌شده در طول سال تحصیلی با همکاری مراکز اختلالات یادگیری در استان نیز از دیگر راهکارها هستند.

حبیبی عنوان کرد: در ادامه روند پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده برای والدین کودکان جذب‌شده و فرهنگ‌سازی با هدف آگاهی از فواید ادامه تحصیل و اشتغال در آینده،‌ اجرای فعالیت‌های جبرانی و رفع نواقص یادگیری کودکان جذب‌شده با استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان و معلمان داوطلب،‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای سازشی و تحصیلی تخصصی به دانش‌آموزان و والدین آنان در هسته‌های مشاوره،‌ حمایت و اعطای هزینه کمک تحصیلی به دانش‌آموزان با توجه به علل بازماندگی از تحصیلی و تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی بین دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی از آموزش دور مانده‌اند،‌ پیگیری می‌شود.

وی افزود: انجام مشاوره تلفنی و حضوری با والدین دانش‌آموزان بازمانده  و معرفی مدارس برای ثبت‌نام،‌ هماهنگی با واحد امور بانوان اداره‌کل و ادارات آموزش و پرورش برای ارائه خدمات،‌ تهیه برنامه و کلیپ‌هایی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به والدین در مورد جذب بازماندگان از تحصیل و پخش از طریق صدا و سیمای مرکز استان خوزستان و پیگیری اقدامات انجام‌شده در نواحی و مناطق برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل نیز دیگر راهکارهای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل هستند.

عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان

وی گفت: ازدواج، فوت، مهاجرت به خارج یا داخل کشور، کوچ‌نشینی ویژه عشایر، اشتغال به کار کودک، نبود مدرسه یا دوری مدرسه، فقر مالی خانواده، بیماری صعب‌العلاج، شرایط استثنایی کودک مانند معلولیت شدید ذهنی و جسمی و ...، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی کودک با عواملی مانند طلاق، اعتیاد و ... از عمده عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان است.

حبیبی گفت: اشتباه بودن مشخصات سجلی، ضعیف بودن جثه کودک و صبر والدین برای تحصیل در سال‌های آینده، مشکلات فرهنگی و ممانعت اولیا از تحصیل، ترس از مدرسه و وابستگی به اولیا، کبر سن کودک، بیماری اولیا، مفقودی کودک، الزام قانونی مبنی بر عدم ارائه‌ خدمات، عدم تمایل کودک به مدرسه و نیاز به مشاوره و تحصیل در مراکز غیرمجاز و فاقد مجوز رسمی از دیگر علل بازماندگی از تحصیل در خوزستان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی