Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@15:15:47 GMT

انتشار کتابی درباره حسین محبوبی اردکانی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۸۹۲۳

انتشار کتابی درباره حسین محبوبی اردکانی

کتاب «نامه محبوب؛ مجموعه گفتارهای دکتر حسین محبوبی اردکانی» به کوشش حسین اکبر قلمسیاه و حسین مسرت راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۳۷۲ صفحه وزیری، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۲۵ هزار تومان در نشر گیتا با همکاری اندیشمندان یزد و با سرمایه‌گذاری  مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«درباره دکتر حسین محبوبی اردکانی» ایرج افشار، «زندگی‌نامه شادروان دکتر حسین محبوبی اردکانی» کریم اصفهانیان، «کتابشناسی دکتر حسین محبوبی اردکانی» از حسین مسرّت،  «فصل نخست: نقد کتاب» ابراهیم کلانتر، ایران دیروز، تاریخ روابط بازرگانی و سیاسی انگلیس و ایران، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران از مرگ تیمور تا مرگ شاه عباس، تاریخ قاجار، ترکه نامه میرزا حسین خان سپهسالار، جامع مفیدی، خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت، خاطرات سیاسی میرزا علی خان امین الدّوله، خاطرات کلنل کاساکوفسکی، دیوان حسابی، سفرنامه میرزا حسین فراهانی، سفرنامه حاجی پیرزاده، شرح حال رجال ایران، جلد اوّل ، شرح حال رجال ایران، جلدهای ۲ و ۳ و ۴، کتاب خاطرات من یا روشن شدن تاریخ صد ساله، مکارم الاثار، «فصل دوم: زندگی‌نامه‌ها»؛ آقا سیدمحمّد طباطبایی، بدایع‌نگار تهرانی، داستان نخستین سفیر فتحعلی شاه، دکتر کلوکه و شرح حال دکتر مهدی بیانی، «فصل سوم: گفتارهای تاریخی»؛  پیشنهاد کُنت برای آوردن آب لار به تهران؛ پیشنهادی از علاء الملک؛ تقاضای مشروطیت، جلوس مظفرالدین شاه، دو نامه سیاسی، دومین کاروان معرفت، سواد قرارداد استخدام کرزیز اطریشی، سومین کاروان معرفت، عریضه رضا قلی خان پسر سام خان  ایلخانی زعفرانلو به ناصرالدّین شاه، عکس یادگاری فرمان مشروطیت، کارآموزان و دانشجویان ایرانی در روسیه در زمان قاجاریه، مفاصاحساب ایل باصری فارس، نامه از رالین سن، نامه‌ای از امین الدّوله به امین الدّوله، یادداشتی از فرّخ خان امین الدوله، یادداشت‌ها، تاج الدوله مادر محمدشاه نیست، سیدصادق طباطبایی، شناسایی کتاب، الابنیّه عن‌ حقایق الادویّه، مقدّمه کتاب تاریخ مؤسّسات تمدّنی جدید در ایران، و «اسناد و تصاویر» فهرست مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: دکتر حسین محبوبی اردکانی (۱۲۹۴ – ۱۳۵۶ ش) به‌عنوان چهره برجسته تاریخی و ادبی معاصر، با چاپ آثار و گفتارهای ارزنده در حوزه تاریخ و نقد کتاب، حقّ بزرگی بر گردن پژوهشگران تاریخ، ادب و فرهنگ ایران دارد. وی درعین‌حال، خاکسارترین، عالم‌ترین و درعین‌حال بی ادّعاترین دانشمند معاصر تاریخ و ادب فارسی است.
استاد ایرج افشار می‌گوید: دقیق‌ترین خدمات علمی را دکتر محبوبی انجام می‌داد. ایشان یکی از کارشناسان تاریخ قاجار بود؛ در زمینه رجال قاجار، بسیار شناخت خوبی داشت. مهم‌ترین کار او در این زمینه، تهیه فهرستی از عکس‌های رجال عصر قاجار و ابنیه آن دوره بود که حدود ۱۷ هزار قطعه عکسی که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بود، برای هرکدام برگه‌ای تهیّه کرد و فهرست آن‌هم در دانشگاه تهران چاپ شد.
از خدمات مهم وی در یزد به‌غیراز باروری بسیاری دانشمندان کنونی یزد، تهیّه و چاپ دو جلد سالنامه فرهنگ یزد است. در سال ۱۳۳۳ ش از وزارت آموزش‌وپرورش به اداره کلّ انتشارات دانشگاه تهران انتقال یافت و در سمت معاونت آنجا منشأ چاپ بسیاری آثار ارزشمند در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران شد. دکتر محبوبی با دانش وسیعی که در زمینه تاریخ و فرهنگ عصر قاجار داشت موفق به تهیّه و تدوین دوره سه‌جلدی «تاریخ مؤسّسات تمدّنی جدید در ایران» شد که در سال ۱۳۷۰ عنوان کتاب سال ایران را از آن خود کرد. همچنین او موفق به نظارت، تصحیح، تعلیق و همکاری در چاپ کتاب‌های فراوانی شد. از این دانشمند کم‌ادّعا مقالات پرمایه و نغزی هم به یادگار است که گواهی است بر میزان دانش و سواد او که بخشی از آن در این کتاب آمده است. ازآنجاکه دکتر محبوبی، بسیار فروتن و به‌دوراز هیاهو بود، چه‌بسا آثاری که به کوشش و همّت وی چاپ‌شده و آگاهی بر آن نیست و خود نیز یادی از آن نکرده است و چه‌بسا آثاری که به نام دیگران چاپ‌شده، ولی او نهایت تلاش را در ثمر رساندن آن کرده بود، بدون اینکه نامی از او بیاید.
 

حسین محبوبی اردکانی

 انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نامه محبوب حسين مسرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب ماهی جان در قزوین

ماهی جان کتابی شامل مجموعه شعر نوجوان است که به همت واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه گستر منتشر شده است.

سرایش آثار این مجموعه را مهدی مردانی کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و تصویرگری آن را فیروزه ولدآبادی مربی فرهنگی کانون استان قزوین برعهده داشته اند.

این کتاب شامل ۲۸ سروده در قالب نیمایی است که انتشارات سایه گستر آن را در اندازه رقعی منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد