Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:34:05 GMT

۴۶.۷ هکتار از حریم دریا در استان بوشهر رفع تصرف شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۸۹۸۹

۴۶.۷ هکتار از حریم دریا در استان بوشهر رفع تصرف شد

به گزارش ایرنا، غلامرضا منتظری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: دستور اخیر رئیس جمهور در زمینه رفع تصرف حریم ۶۰ متری دریا  به تمامی دستگاه‌های دولتی تابع سه قوه و اشخاص حقیقی تکلیف کرده است چنانچه اراضی این حریم را در تصرف دارند، نسبت به آزاد سازی آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده همچنان ۴۴ هکتار از حریم ۶۰ متری دریا به طول هفت هزار و ۳۹۰ متر در این استان هنوز در تصرف دستگاه های دولتی و اشخص حقیقی که باید آزاد سازی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتظری ادامه داد: در زمان حاضر بیشتر مساحت حریم ۶۰ متری دریا در استان بوشهر آزاد سازی شده و تنها بخش‌هایی که مربوط به دستگاه‌های نظامی و دستگاه‌هایی که به دلیل داشتن تاسیسات مرتبط با دریا مجوز لازم دارند، باقی مانده که به وزارت کشور برای تصمیم گیری نهایی اعلام شده است.  

به گفته منتظری ۸۵ پلاک ساحلی درحریم ۶۰ متری دریا در استان بوشهر  به مساحت ۲هزار و ۹۱۲ هکتار واقع شده است که برای ۷۸ پلاک به مساحت ۲هزار و ۷۰۲ هکتار سند تک برگ مربوط به حریم ۶۰ متر صادر شده است و برای مابقی پلاک‌ها نیز تثبیت انجام و صدور سند در دست اقدام است.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه بوشهر استانی صنعتی، ساحلی و کشاورزی است دست درازی افراد متخلف و سودجو برای تصرف غیر قانونی در اراضی ملی آن شدت گرفته به نحوی که در سال جاری ۲۲۴ مورد تصرف عدوانی زمین‌های ملی در این استان شناسایی و پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این میزان تصرف عدوانی شناسایی شده ۵۵ مورد به مساحت یکهزار و ۴۶ هکتار رای به نفع دولت صادر و جرائمی تعیین شده است همچنین امسال ۸۳ مورد قلع و قمع و رفع تصرف از زمین‌های دولتی نیز به مساحت ۷۱۸ هکتار انجام شده است.

وی در باره طرح حد نگاری (کاداستر) افزود: از مجموع یک میلیون و ۷۳۹ هزار هکتار اراضی ملی تاکنون برای یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۰۷ هکتار معادل ۹۶ درصد سند تک برگ صادر و یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۷۶۱ هکتار نیز تثبیت اراضی انجام شده است.

احداث ۴۷ سازه آبخیزداری در استان بوشهر

به گفته منتظری امسال در قالب ۲۰ پروژه آبخیزداری ۴۷ سازه آبخیز در استان بوشهر با یکهزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و استانی در استان بوشهر در دست اجرا است که با بهره برداری از آنها زمینه استحصال ۹ میلیون مترمکعب رواناب فصلی در این استان فراهم می‌شود.

وی متوسط بارندگی در استان بوشهر را ۲۵۰ میلی متر عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی، پراکنش نامناسب، تبخیر سالانه ۲هزار و ۸۰۰ میلی‌متر، برداشت بی رویه و فقر پوشش گیاهی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان ضروری است.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۷۰۰ خانوار بهره‌بردار از مراتع در استان بوشهر شناسایی شده است یادآور شد: یک میلیون و ۲۰۰ واحد دامی از مراتع این استان تعلیف می‌کنند و ۸۰ کیلوگرم علوفه از هر هکتار برداشت می‌شود.

منتظری اضافه کرد: از یک میلیون و ۲۶۲ هزار هکتار مراتع موجود در استان بوشهر در زمان حاضر ۹۲ هزار هکتار از این مراتع ممیزی شده است.

وی ادامه داد: در راستای حفاظت هر چه بهتر از عرصه های طبیعی استان بوشهر این استان به ۱۳ بلوک بحرانی، ۱۱ بلوک نیمه بحرانی و ۱۰ بلوک عادی تقسیم شده است.

منتظرری با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۳۳۲ هکتار اراضی بیابانی وجود دارد گفت: امسال عملیات بیابان‌زدایی در سطح چهار هزار و ۷۰۵ هکتار شامل مدیریت جنگل‌های دست کاشت در سطح هزار هکتار، نهالکاری ۱۵۰ هکتار،  مدیریت هرز آب در سطح یکهزار و ۳۰۰ هکتار، مراقبت و آبیاری در سطح ۷۵۵ هکتار و چرا و قرق در سطح ۷۵۵ هکتار با ۷۳ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

استان بوشهر از نظر رویشگاههای جنگلی

وی یادآور شد: استان بوشهر در عرصه تقسیم رویشگاه‌های جنگلی در ۲منطقه رویشی شامل  زاگرسی و خلیجی عمانی قرار دارد بیشترین رویش درختان جنگلی در این استان شامل بنه، بادام، انجیر کوهی، کُنار، کهور ایرانی  و پاکستانی، آکاسیا و جنگل‌های حرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در راستای توسعه جنگل‌های حرا در مناطق مستعد ساحلی طی ۲ سال به میزان ۶۰ هکتار به سطح رویشگاه‌های جنگل‌های حرای این استان اضافه شد اما قرار است در یک برنامه در صورت تامین اعتبار نسبت به شناسایی یکهزار هکتار منطقه مستعد کاشت حرا اقدام  شود که به مطالعه اولیه نیاز است و اگر به نتیجه برسیم از سال آینده این کار انجام می‌شود.

۹۰۹ هکتار از مراتع استان بوشهر طعمه حریق شد

منتظری یکی از تهدیدات اصلی منابع طبیعی را وقوع آتش‌سوزی دانست و افزود:امسال در قالب هشت فقره آتش سوزی ۹۰۹ هکتار از اراضی مرتعی استان طعمه حریق شدند این درحالی است که سال گذشته در قالب ۶۳ فقره آتش سوزی سه هزا رو ۴۰۰ هکتار از این اراضی در آتش از بین رفت.

وی یادآور شد: همچنین امسال تاکنون از ۲۵ محموله قاچاق چوب ۹۰ مترمکعب چوب و یک تن  زغال کشف شده است.

وی واگذاری ۳۲ فقره زمین به مساحت یکهزار و ۱۱۷ هکتار برای اجرای طرح‌های کشاورزی و ۲۴ فقره برای اجرای ۳۱۹ طرح غیر کشاورزی و ساماندهی یکهزار و ۶۵۰ همیار طبیعت را از دیگر اقدامات منابع طبیعی دراستان بوشهر عنوان کرد.

برچسب‌ها بوشهر دریا طرح جامع آبخیزداری تصرف اراضی قلع و قمع منابع طبیعی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر دریا طرح جامع آبخیزداری بوشهر دریا طرح جامع آبخیزداری تصرف اراضی قلع و قمع منابع طبیعی خلیج فارس حریم ۶۰ متری دریا استان بوشهر منابع طبیعی حریم ۶۰ متر یک میلیون هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸ هزار متر از اراضی ملی در رودسر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستا‌های بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، گفت: ماموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را با بلوک و پرچین محصور کرده است.
وی از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری تمام آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، افزود: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
فرمانده انتظامی رودسر از عزم راسخ پلیس در برخورد با پدیده زمین‌خواری خبر داد و از شهروندان خواست هرگونه اطلاع از تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • رفع تصرف ۸ هزار متر از اراضی ملی در رودسر
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر