Web Analytics Made Easy - Statcounter

 گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل و کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته منابع طبیعی با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شهر یاسوج دیدار کردند.

در این دیدار آیت‌الله سید نصیر حسینی با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان، منابع طبیعی را سرمایه بزرگ در اختیار انسان دانست و گفت: زندگی مردم استان قبل از انقلاب از همین منابع طبیعی تامین می‌شد و مردم از چوب و  میوه این درختان استفاده می‌کردند اما حیف است در شرایطی که به برکت انقلاب خدمات خوبی به مردم داده شده این سرمایه عظیم مورد بی‌توجهی و سهل‌انگاری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بر فرهنگ‌سازی حمایت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی از طریق تریبون‌ نماز جمعه و مجالس به جای خود اما اصل بر فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی از دوران کودکی است.

وی با بیان اینکه در گذشته با تبر به جان منابع طبیعی می‌افتادند و امروزه با امکانات جدید در حال تخریب و تهدید منابع طبیعی هستند، گفت: باید به جایی از فرهنگ‌سازی برسیم که از داشتن حیات وحش و منابع طبیعی لذت ببریم نه اینکه بخواهیم آنها را شکار و ریشه‌کن کنیم‌.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد از ریشه‌کنی گیاهان کوهی در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: در گذشته نه چندان دور کوه‌های شهر یاسوج انواع و اقسام گیاهان کوهی یافت می‌شد اما چند سالی است که از آن گیاهان خبری نیست، فصل گیاهان کوهی هنوز از راه نرسیده اما در بازار گیاه کوهی به فروش می‌رسد که نگران کننده و خطرناک است.

وی بیان کرد: شاید عده‌ای از این طریق ارتزاق می‌کنند اما نباید گیاهان را ریشه‌کن کنند، متولیان در این زمینه چاره اندیشی کنند، پیشنهاد می‌کنم منابع طبیعی مراتع را تقسیم بندی و در اختیار افراد که نیازمند شغل هستند قرار دهد تا نگهداری کنند بعد از  تکثیر گیاهان کوهی اقدام به فروش کنند.

آیت‌الله حسینی در خصوص راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در منابع طبیعی گفت: با مسئولان استان صحبت کردیم که اعتبارات بیشتری به منابع طبیعی داده شود تا در صورت آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، بلافاصله اقدامات لازم برای اطفای حریق صورت گیرد.

پیش از سخنان نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، غلام‌حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ۱۵ تا ۲۲ بهمن به‌نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده که با توجه به تقارن با روز پاسدار، مراسم روز درختکاری به پاس تقدیر از پاسداران در محوطه تیپ ۴۸ فتح انجام می‌شود.

وی با اشاره به کاشت ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی برای جلوگیری از قطع درختان در مناطق دورافتاده و محروم، اقدام به توزیع رایگان ۱۳۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی  کرده است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح کاشت گیاهان دارویی از دیگر اقدامات در راستای حفاظت از منابع طبیعی است و منطقه تنگ سرخ به عنوان پایلوت گیاهان دارویی است، در حال حاضر سایر شهرستان‌ها خواستار اجرای این طرح هستند.

حکمتیان‌اصل ادامه داد: در یکی دو سال پیش تعداد دمنده‌ها برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و منابع طبیعی استان ۴۰ دستگاه بوده که به ۳۰۰ دستگاه افزایش یافتند، ضمن اینکه با مشارکت مردم از آبان امسال تاکنون در ۳۵۰ هکتار از منابع طبیعی پوشش جنگل‌کاری و نهال‌کاری اجرا شد.

وی به برنامه‌های هفته منابع طبیعی اشاره و عنوان کرد: از همیاران طبیعت در هفته منابع طبیعی تجلیل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس کاشت ۲۰۰ هزار اصله نهال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۹۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • زنگ «سپاس معلم» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد نواخته می‌شود