Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:31:37 GMT

توسعه ۱۱۰ هکتاری جنگل‌های ارسباران

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۰۳۳

توسعه ۱۱۰ هکتاری جنگل‌های ارسباران

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل متابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از توسعه ۱۱۰ هکتاری جنگل‌های ارسباران خبر داد و گفت: این فرایند همچنان ادامه دارد.

رحیم مهردادی عصر شنبه، ۱۴ اسفندماه، در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی، با اشاره به ثبت جهانی منطقه جنگلی دیزمار شرقی ارسباران، گفت: یکی از اقدامات اداره کل منابع طبیعی در این راستا، حذف استفاده از سوخت فسیلی در روستاهای داخل جنگل بوده و تاکنون برای ۲۰ خانوار روستایی جنگل نشین، پنل‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به کنترل و تثبیت شن‌های روان حوضه دریاچه ارومیه، افزود: تاکنون در سطح ۳۲۰۰ هکتار از اراضی این منطقه، کاشت درخت انجام گرفته و در ۳۱ هزار هکتار نیز گونه‌های بومی منطقه پرورش یافته‌اند که در نهایت منجر به تثبیت خاک نیز شده است.

وی با بیان این‌که در صورت اختصاص اعتبار، دوربین‌های دید در شب برای رصد و تشخیص ساخت و سازهای غیرمجاز و حریق در اراضی ملی استان نصب می‌شود، ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵۰ هزار قطعه نهال توزیع و کاشته می‌شود.   

تعیین تکلیف ۳۰۰۰ پرونده تصرف اراضی ملی

مهردادی در خصوص وضعیت پرونده‌های حقوقی این اداره کل که اغلب به دلیل چرای دام‌های مازاد و یا غیرمجاز بوده است، گفت: بالغ بر ۳۰۰۰ پرونده متصرفان اراضی ملی استان در ۱۰ ماهه نخست سالجاری که در مجموع ۶۸۱ هکتار با مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان را شامل می‌شد، رفع تکلیف شده و به دولت بازگشته است. ۴۲۰۰ پرونده دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: تعداد ۲۵۲ فقره اعتراض مردم نیز در کمیسیون ماده واحده که وظیفه تعیین تکلیف اختلاف بین مردم و دولت را دارد، طی سالجاری مورد بررسی قرار گرفته و رای صادر شده است. 

وی با اشاره به وقوع ۲۵ فقره آتش سوری در اراضی ملی طی سالجاری، اظهار کرد: ۲۶تیم واکنش سریع در اداره کل منابع طبیعی آماده اعزام به مناطق آتش سوزی هستند. 

صدور سند تک برگ برای ۹۶ درصد از اراضی ملی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به وجود دو میلیون و ۷۳۰ هزار هکتار اراضی طبیعی در استان، ادامه داد: با پیگیری و تلاش همکاران، بالای ۹۶ درصد سند تک برگ مالکیتی اراضی طبیعی، جنگلی و ساحلی استان صادر شده است. 

وی در خصوص حوضه‌های آبریز سطح استان، گفت: سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و سفیدرود در استان وجود دارند که کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ضمن تثبیت آب و خاک در این سه حوضه، اقدامات حفاظتی و جلوگیری از تشکیل رواناب‌ها برای جلوگیری از جاری شدن سیل را انجام می‍‌دهند.

وی ادامه داد: در این راستا، آذربایجان شرقی به ۴۷ بلوک تقسیم شده و هر بلوک دارای مسئول است که بایستی پاسخگوی وضعیت منطقه خود باشد.   

مهردادی با اشاره به آغاز پویش نهال کاری از ۱۴ آذرماه، ادامه داد: اولویت اول منابع طبیعی، حفاظت از وضعیت موجود و در مرحله بعد توسعه است.در این راستا پویش‌های نهال کاری با محوریت مردم در طول سالجاری آغاز شده و با سرعت و به صورت نظارت بر کاشت و رشد درختان ادامه دارد.  

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری شعار هفته منابع طبیعی امسال با عنوان « ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی»، اظهار کرد: امسال به مقوله مردم محوری و مشارکت مردمی و  استفاده از ظرفیت بومیان منطقه در حفظ و احیای منابع طبیعی بیشتر تاکید شده است. 

وی ادامه داد: امسال اطفای حریق و مبارزه با آفات در جنگل‌های ارسباران با مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی و عنایت الهی میسر شده و نقاطی که قبلا اطفای آن‌ها هفته‌ها طول می‌کشید در این دوران طی  ۱۲ ساعت اطفا شد.

هیچ طغیان آفتی در جنگل‌های ارسباران وجود ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: با اقدام جهادی مردم بومی در سالجاری شاهد فروکش شدن طغیان آفت‌های مختلف جنگلی بودیم و امروز می‌توان گفت که هیچ طغیان آفتی در جنگل‌های ارسباران وجود ندارد. 

ثبت ۴۳۱۷ تماس غیرمرتبط با سامانه امداد جنگل و مرتع

وی اظهار کرد: طی ۱۱ ماهه نخست سالجاری تعداد ۹۱۷۶ تماس با تلفن امداد جنگل و مرتع (۱۵۰۴) در استان انجام گرفته که ۴۸۵۹ مورد از آن‌ها مربوط به مواردی چون دخل و تصرف و حریق اراضی ملی بوده و بالغ بر ۴۳۱۷ مورد تماس غیرمرتبط ( و به نوعی شوخی تلفنی) بوده است. تعداد تماس قابل توجه غیرمرتبط باعث تلف شدن وقت اکیپ‌های امداد جنگل و مرتع شده است در حالی که می‌توان این صرف زمان را برای اقدامات امدادی دیگر صرف کرد.    

افتتاح شبکه بی سیم دیجیتال اداره کل منابع طبیعی

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های هفته منابع طبیعی امسال، تشریح کرد: غرس درخت توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و استاندار، کاشت نهال با حضور تشکل‌های مردم نهاد، افتتاح شبکه بی سیم دیجیتال اداره کل ( برای استفاده در نقاطی که امکان آنتن دهی موبایل وجود ندارد)، افتتاح چهار پروژه آبخیزداری با اعتبار حدود ۲.۵ میلیارد تومان در بستان آباد، میانه، شبستر و تبریز، کلنگ زنی پنج طرح آبخیزداری با اعتبار ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در چاراویماق و کلیبر، افتتاح کتابخانه تخصصی منابع طبیع و کاشت نهال به یاد شهدا از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی  استان در هفته منابع طبیعی است.

مهردادی با اشاره به اقدامات حوزه آبخزداری این اداره کل، افزود: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و احداث سازه‌های مکانیکی و ... از بروز سیلاب‌های ویرانگر در نقاط مختلفی از استان به خصوص منطقه ائل گلی تبریز جلوگیری شده است. 

تاکنون مجوزی در خصوص معدن کاری در جنگل صادر نشده است

وی با تاکید بر این‌که تاکنون مجوزی در خصوص معدن کاری در جنگل صادر نشده است، افزود: معدن کاران ملزم به احیا و بازسازی منطقه حفاری با همکاری اداره کل منابع طبیعی هستند و در صورت امکان از کاشت‌های جایگزین در این مناطق استفاده می‌شود. 

وی در خصوص فعالیت معدن مس سونگون نیز گفت: در اواخر سال ۹۸، تخریب ۱۹ هکتاری در منطقه جنگلی و ۱۱ هکتاری در منطقه مرتع توسط این معدن تشخیص داده شده و موضوع با برآورد خسارت وارد شده به مراجع قضایی اعلام شده است و اکنون در مرحله پیگیری این موضوع هستیم.

مهردادی در ادامه با بیان این‌که طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال (عدم قطع درختان مخصوص صنایع در این منطقه)، جنگل‌های غیرشمال به خصوص منطقه ارسباران را تحت فشار قرار داده است، افزود: انتقال چوب‌ها از استان باعث شده تا در تشخیص چوب درختان گونه‌های دو رگه (درختانی که هم در باغ و هم در جنگل کاشته می‌شوند) دچار مشکل شویم؛ هم‌چنین با توجه به افزایش احتمال قاچاق، بالای ۹۰ درصد کشفیات قاچاق چوب استان در گلوگاه هوراند انجام می‌گیرد. 

وی ادامه داد: 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منابع طبيعي روز درختکاری اداره کل منابع طبیعی جنگل های ارسباران هفته منابع طبیعی آذربایجان شرقی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه