Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تأکید بر اهمیت همراهی دستگاه‌های متولی برای حفاظت از تالاب انزلی گفت: تشکیل کمیته‌ای برای مقابله با زمین‌خواری و حوادث و نحوه برخورد با آن در حوزه تالاب انزلی در دستور کار است. - اخبار استانها -

رضا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درباره آخرین وضعیت اراضی تالاب انزلی که روز گذشته طعمه حریق شد اظهار داشت: در آتش‌سوزی روز گذشته در تالاب بین‌المللی انزلی عرصه درگیر با آتش‌سوزی 100 هکتار بود که تخمین زده می‌شود 60 درصد آن طعمه حریق شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اگر چه مناطق درگیر با حریق، خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مرز اکولوژیک تالاب انزلی بود اما به واسطه اهمیت تالاب انزلی، یگان حفاظت محیط زیست استان از همان ساعات ابتدایی حادثه برای اطفای حریق در تالاب وارد میدان شد.

زمانی در پاسخ به سوالی درباره شناسایی عوامل ایجاد این آتش‌سوزی عمدی در تالاب بین‌المللی انزلی و چگونگی برخورد با آنان بیان کرد: مظنونین ایجاد آتش‌سوزی در تالاب انزلی شناسایی شدند و اکنون در حال تکمیل پرونده برای ارسال به مراجع قضایی هستیم.

آتش‌سوزی عمدی در تالاب انزلی 10 هکتار از اراضی را طعمه حریق کرد + فیلم عضو مجمع نمایندگان گیلان: 8 میلیارد تومان اعتبار برای عمران راه‌های روستایی شهرستان آستارا اختصاص یافت افزایش چشمگیر "گازبها" مهم‌ترین دغدغه‌ واحدهای گردشگری استان گیلان است

وی با اشاره به پهناور بودن عرصه تالاب و با بیان اینکه با در نظر گرفتن حرایم، عرصه تالاب انزلی بیش از 23 هزار هکتار است افزود: همواره با شدت گرفتن باد گرم در برخی از فصول سال سودجویانی به نیت تصرف و تغییر کاربری اقدام به ایجاد آتش‌سوزی درحاشیه و حرایم تالاب انزلی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره بازدارندگی قوانین برخورد با این سوداگران گفت: پیش از وجود قوانین بازدارنده برای برخورد با این سودجویان، ذی‌نفعان و ساکنان حاشیه تالاب باید نسبت به حفاظت از تالاب انزلی احساس مسئولیت داشته و در این زمینه مشارکت کنند زیرا بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از هیچ عرصه‌ای وجود ندارد.

زمانی ابراز داشت: سازمان محیط زیست سعی دارد تا با مشارکت مردم محلی، ذی‌نفعان و ساکنان هر منطقه، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در جهت حفاظت از مناطق مهم استان اقدام کند چرا که قطعاً بدون حضور و مشارکت مردم امکان حفاظت از مناطق و زیستگاه‌های مهم وجود ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت همراهی دستگاه‌های متولی برای حفاظت از تالاب انزلی اذعان داشت: برای جلوگیری از این اقدامات باید یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط و متولی اعم از سازمان محیط زیست، فرمانداری‌های شهرستان‌های خمام، بندرانزلی، صومعه سرا و منطقه آزاد انزلی شکل گیرد.

زمانی با بیان اینکه باید کمیته‌ای جهت پیشگیری از وقوع حوادث و برخورد با آن تشکیل شود تصریح کرد: همچنین هم‌افزایی اداره‌کل بنادر و کشتیرانی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه‌ای، ستاد مدیریت بحران استانداری، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شورای اسلامی نیز در این حوزه حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان عنوان کرد: از این رو اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تلاش دارد جهت پیشگیری از رخداد زمین‌خواری در این زمینه برنامه‌های عملیاتی ارائه دهد تا به واسطه این برنامه‌ریزی‌ها از تکرار حوادث این‌چنین جلوگیری شده و در برخورد با آن واکنش مناسب‌تری اعمال شود.

انتهای پیام/614/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست حفاظت محیط زیست استان برخورد با آن استان گیلان تالاب انزلی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

دیگر خبرها

  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان