Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@13:36:33 GMT

سرطانی که سیگاری‌ها را تعقیب می‌کند!

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۷۱۶

سرطانی که سیگاری‌ها را تعقیب می‌کند!

حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی درباره «سرطان ریه»، اظهار داشت: به علت کارایی ریه و ارتباط بیرونی راه تنفسی، ایجاد سرطان در این بخش از بدن انسان بسیار شایع است.

وی با بیان این موضوع که از بین هر 12 نفر در جهان یک نفر به سرطان ریه مبتلا است،گفت: شیوع این بیماری در همه مردان و زنان به صورت مساوی و یکسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقان منشادی ادامه داد: لایه‌های داخلی بافت ریه عمدتا باعث ساخت کانسر می‌شوند و در مواردی بسیار نادر و خاص است که بافت دور ریه می تواند مبتلا به سرطان شود.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه از هر 10 مرگ در مبتلایان به سرطان ریه ، 8 نفر سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را داشتنه‌اند، افزود: شایعترین علت ابتلا و حتی مرگ در سرطان ریه از مصرف سیگار است که به تنهایی 85 درصد از ابتلا به این بیماری را در برمی‌گیرد و 15 درصد باقی مانده از موارد دیگر سرچشمه می‌گیرد که مهمترین آنها آزبست و آلاینده‌های هوا است.

وی اعلام کرد: ترک سیگار در هر زمان باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه خواهد شد و در صورت عدم پرهیز از کشیدن سیگار در افرادی که نودول ریه دارند، این بیماران با کاهش اثرات درمان مواجه خواهند شد.

دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به مهمترین علائم ایجاد سرطان ریه بیان داشت:سرفه‌های مداوم و سرفه‌های خشک و در برخی موارد سرفه‌های همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، ایجاد تنگی نفس، تندی در نفس کشیدن، ایجاد صدای خس خس و درد قفسه سینه در افراد، از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه هستند.

عضو انجمن آنکلوژی ایران با پرخطر شماردن افرادی بالای 55 سال و با سابقه 30 سال استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان ریه، اضافه کرد: افراد بالای 50 سال و با سابقه 20 سال استمعال سیگار و افرادی با سابقه سرطان در خانواده نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان خواهند بود.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی مراحل تشخیصی و درمان سرطان ریه را بیان داشت و گفت: با استفاده از سی تی اسکن و پت اسکن نوع و مرحله تومور تشخیص داده شده و مراحل درمانی نسبت به نوع تومور از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا ترکیبی از موارد فوق برای بیمار انجام می‌پذیرد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: سرطان سرطان ریه سیگاری متخصص رادیوتراپی آنکولوژی سرطان ریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش مدیسن نت، یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آن ها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جست و جو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد