Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@04:10:59 GMT

وین در انتظار گشایش گره پادمانی/ماجرای گروکشی روسی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۸۲۱

وین در انتظار گشایش گره پادمانی/ماجرای گروکشی روسی

 در اوج بحث ها و مذاکرات در وین و در حالی که همه طرف ها از پایان مذاکرات می گویند و منتظر تصمیمات سیاسی در پایتخت ها هستند، روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران آمد تا بتواند با همفکری محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان یکی از گره های مهم مذاکرات را که اختلافات پادمانی بر سر سه مکان ادعایی آژانس است، حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود بیانیه مشترکی نیز توسط دو طرف منتشر شود که تا لحظه تنظیم خبر هنوز این اتفاق نیفتاده و احتمالا اواخر شب گذشته انجام شده چراکه یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی به خراسان گفت توافق صورت گرفته و مشکلی برای انتشار بیانیه مشترک و حل یکی از موضوعات مهم اختلافی که مذاکرات وین را با کندی روبه رو کرده بود، وجود ندارد. با این حال هم اسلامی و هم گروسی روز گذشته از ایجاد سازوکاری برای حل این اختلاف طی چندماه آینده و حداکثر تا خرداد سخن گفتند. تاریخی که به گفته منبع آگاه ما زمان حداکثر است و می تواند زودتر هم انجام شود. قرار است طی این مدت دو طرف اسناد و مدارکی را که برای روشن تر شدن ابهامات آژانس مورد نیاز است رد و بدل کنند. با این حال یک منبع مطلع از مذاکرات به خراسان گفت که هنوز سه موضوع اصلی باقی مانده و تا آن ها حل نشوند نمی توان گفت توافق نهایی انجام خواهد شد. محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار و گفت‌وگوی 90 دقیقه ای با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سومین بار به تهران سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: امروز با آقای گروسی به یک جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی را که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد تحویل دهیم و برای روز باز اجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است، این ها حل و فصل شود. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این مسئله از چند جهت مهم است؛ برکسی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به این که مذاکرات ما موازی آن است، این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسائل پادمانی تفاهم نداشته باشند، تصور این که یک توافق جامع مثل برجام محقق شود، وجود ندارد.  اما در میان بحث های متنوع برجامی در وین، روز گذشته وزیرخارجه روسیه اظهارات جدیدی داشت که برخی به عنوان یک گروکشی روسی و تحت تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین از آن یاد کردند که حتی قابلیت قفل کردن مذاکرات را هم دارد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه مسکو در پی حمله به اوکراین گفت، روسیه تضمینی می‌خواهد که روابط اقتصادی‌ تحت برجام این کشور با ایران از این تحریم‌ها مصون بمانند. رحمان قهرمانپور، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در توئیتی نوشت: پیش از جنگ اوکراین احیای برجام به نفع روسیه بود زیرا زمینه را برای افزایش حضور آن در خاورمیانه پسا آمریکایی فراهم می کرد، اما اگر روس ها به این جمع بندی رسیده باشند که با جنگ اوکراین ضعیف تر خواهند شد، ممکن است دنبال کارشکنی در احیای برجام باشند. هنوز برای قضاوت زود است./ خراسان

منبع: فردا

کلیدواژه: گروسی مذاکرات وین محمد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رافائل گروسی میهمان ویژه همایش هسته‌ای اصفهان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای از فردا و با مشارکت دانشمندانی از کشور‌های مختلف دنیا در اصفهان برگزار می‌شود.

این همایش علمی که به ابتکار انجمن هسته‌ای و با مشارکت سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود، در شرایطی به میزبانی اصفهان است که رژیم صهیونسیتی ادعا کرده بود در حملات موشکی به سایت هسته‌ای این شهر آسیب زده است.

رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی میهمان ویژه این کنفرانس است و قرار است از حاشیه این مراسم و پس از دیدار و مذاکره با مقامات کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی حضور پیدا کند. وزیر خارجه کشورمان نیز هفته گذشته پیش از سفر گروسی به ایران با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با امیرعبداللهیان
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رافائل گروسی میهمان ویژه همایش هسته‌ای اصفهان