Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:48:55 GMT

بازار گل اصفهان به دست دلالان پَر پَر شده

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۹۱۹

بازار گل اصفهان به دست دلالان پَر پَر شده

بازار گل در اصفهان، اما در اغما و رکود است. مسئله‌ای که هم تولیدکنندگان به عنوان فعالان اصلی این بازار به آن اذعان دارند و هم فروشندگان و توزیع کنندگان این محصول، آن را تایید می‌کنند.

فعالان این بازار تاکید دارند که با آمدن کرونا و کم شدن مراسم و مناسبت‌ها بازار گل هم به کما رفته است؛ این در حالی است که تنوع اقلیمی و خاک مناسب یکی از برگه‌های برنده تولید گل در ایران و اصفهان است و اصفهان با وجود خشکسالی‌های پی در پی هنوز هم یکی از قطب‌های تولید گل در کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این وجود بازار گل در اصفهان کساد است و شاهد این مدعی هم آمار‌های گمرکی است؛ آماری که نشان می‌دهد صادرات گل در اصفهان هم اکنون در حد صفر است و اگر تا چند سال پیش صادرات مناسبی در زمینه گل داشتیم حالا با کاهش صادرات گل روبرو هستیم.

از سویی با وجود به اینکه مصرف داخلی گل هم کم از صادرات ندارد و با وجود کمبود گل در اصفهان، تولید کنندگان این محصول ترجیح می‌دهند کمتر به سمت تولید بروند.

بازار گل اصفهان در اغما

مهدی زراعی تولید کننده گل که بیش از ۱۰ سال است در این عرصه فعالیت دارد و در همین زمینه نیز تحصیل کرده است؛ در این رابطه گفت: کرونا، خشکسالی و افزایش قیمت گل دست به دست هم داده اند تا بازار گل اصفهان را رو به اغما ببرند.

او گفت: بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن بذری که از خارج از کشور و به خصوص هلند وارد می‌شود نیز به این مسائل دامن زده و باعث شده که صنعت گل جایگاه واقعی خود را از دست بدهد و به نوعی پرپر شود.

زارعی در کنار این موانع، نبود فضایی برای نگهداری گل و مشکلات مربوط به گمرک نیز را از جمله مسائلی می‌داند که باعث می‌شود جایگاه ایران و اصفهان به عنوان صادرکننده، آن طور که باید و شاید واقعی نباشد و می‌گوید: ما هر ساله با وجود تولید مناسب گل، تنها می‌توانیم ۱۰ درصد از تولیداتمان را صادر کنیم و مابقی یا خراب و یا فاسد می‌شود و روی دست ما می‌ماند.

به گفته او: فروش اینترنتی و تحویل گل به در منازل گرچه در دوران کرونا رونق گرفت، اما نتوانسته جای همیشگی شرایط خوب صادرات گل را بگیرد.

دلالان؛ آتش بیار معرکه کاهش فروش گل

رئیس اتحادیه گل فروشان استان اصفهان که از نزدیک با این مشکلات آشنایی دارد، با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که همچنان فروش گل رو به نزول است؛ می‌گوید: نمی‌توانیم در گرانی گل، دلالان را مقصر ندانیم.

به نظر جعفر دلال باشی بازار‌های بزرگ گل، نه تنها قیمت‌های به صرفه ندارند؛ بلکه به این علت که دست دلالان در این بازار‌ها پررنگ است، رِنج قیمتی گل‌ها را بالا می‌برند و مصرف کننده نیز بدون اینکه اطلاعی داشته باشد در این اندیشه است که به صرفه خرید می‌کند.

به نظر رئیس اتحادیه گل فروشان استان اصفهان با این تفاسیر و با وجود تورم بالا در کشور، مردم ترجیح می‌دهند که اولویت هایشان را بر روی خرید مایحتاج اصلی بگذارند تا اینکه گل بخرند و بنابراین گل تبدیل به محصولی لوکس شده است.

او گفت: با توجه به اینکه بیشتر مراسم‌ها در مدت شیوع کرونا تعطیل‌شد و دیگر در بازار نسبت به گل‌های شاخه‌ای اقبالی نبود، بیشتر گل‌کاران نیز از کاشت گل‌های شاخه‌ای دست برداشتند و مشغول به کشت گیاهان ریشه‌ای شدند.

افزایش قیمت گل و کاهش قدرت خرید مردم؛ دو روی سکه

رئیس اتحادیه گل فروشان استان اصفهان می‌گوید: افزایش قیمت گل و گیاه در چند سال گذشته موجب کاهش قدرت خرید مردم در این زمینه و در نتیجه کسادی بازار گل شده است. اکنون برای خرید یک سبد گل در اصفهان باید بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد و به این خاطر که گل با قیمت‌های گرانی به دست فروشندگان می‌رسد و آن‌ها هم مجبورند به خاطر هزینه‌های مالیاتی و اجاره مغازه و ... قیمت را بالا ببرند و به همین خاطر خریداران کمتر رغبت می‌کنند که به سمت خرید گل بروند.

دلال باشی معتقد است: با تورمی که در کشور داریم به هر حال بالا رفتن قیمت گل هم طبیعی است؛ وقتی بذر گیاه از هلند با قیمتی گزاف به دست تولید کننده می‌رسد، او مجبور است به خاطر هزینه‌های بالایی که دارد قیمت گل را بالا ببرد.

به گفته او: البته همانطور که گفتم، دلالان هم در این اتفاق بی تاثیر نیستند. دلالان قیمت گل را به شکل کاذبی بالا می‌برند تا جایی که اکنون برای خرید یک شاخه گل رز باید ۴۰ تا ۴۵ تومان پرداخت کنید و با این حساب اگر کسی بخواهد یک سبد کوچک گل بخرد حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند و اگر بخواهد سبد بزرگ بخرد باید تا یک میلیون هم پول بدهد و هزینه بالایی بر دوش خریدار می‌افتد.

دلال باشی می‌گوید: به همین خاطر است که در برخی از مواقع باغدارانی که نمی‌توانند اقدام به سرمایه گذاری برای پرورش گل کنند با یک سرمایه گذار شریک می‌شوند و از این طریق اقدام به تولید گل می‌کنند.

رئیس اتحادیه گل فروشان استان اصفهان در ارتباط با گران شدن گل و گیاه در اصفهان نیز می‌گوید: به نسبت تورمی که وجود دارد تنها ۲۰ درصد گل گران شده و همانطور که گفتم وجود دلالان است که بازار گل را آشفته کرده است.

این روز‌ها به دلایل مختلف تولید کنندگان کمتر به سمت تولید گل می‌روند چرکه در نهایت برای آن‌ها هیچ صرفه اقتصادی ندارد، از سویی نبود حمایت لازم در زمینه صادرات این محصول موردعلاقه دیگر کشور‌های جهان به موجب شده تا تولید گل نسبت به گذشته کاهش پیدا کند و با این افت تولید بازار گل و گیاه نیز دچار کمبود و تنش شود.

اصفهان در سکوی پنجم گل‌های زینتی کشور

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در همین ارتباط با اشاره به اینکه هرچه درآمد مردم کم شود از هزینه‌های لوکس مثل خرید گل و ... کم می‌کنند، گفت: این در حالی است که اصفهان در تولید گل و گیاهان زینتی رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است، اما آنطور که باید و شاید تولید کنندگان نتوانسته اند به حق خود برسند.

احمدرضا رئیس زاده با اعلام اینکه اصفهان در زمینه گل شب‌بو رتبه اول را داراست، گفت: در استان اصفهان، چهار دسته از گیاهان زینتی کشت می‌شود، اول گل‌های شاخه بریده که سالانه حدود ۶۰ میلیون شاخه انواع گل مانند رز، لیلیوم، ژربرا، آلستر و آنتوریوم تولید می‌شود، دوم، گل‌های آپارتمانی که سالانه ۲ میلیون گلدان تولید می‌شود، سوم، درختچه‌های زینتی با تولید سالانه یک میلیون اصله و چهارم گل‌های فصلی و نشایی با تولید سالانه ۱۰۰ میلیون گلدان رقم‌های خوبی را از لحاظ تولید گل دارد.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مجموع این تولیدات در ۲۰۰ هکتار گلخانه و ۶۰ هکتار فضای است.

رئیس زاده، عمده گلخانه‌های فعال را در شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر، دهاقان و شهرضا دانسته و در رابطه با صادرات این تولیدات می‌گوید: صادرات بسیار محدود و بسته به مشتری خارجی برای برخی از انواع کاکتوس‌ها انجام می‌شود؟!

حالا افزایش قیمت ها، تورم، سود‌های بالای بانکی و به روز نبودن گلخانه‌ها باعث شده که بسیاری از این مراکز با مسائل جدی و بعضا تعطیلی روبرو شوند؛ سازه‌های گلخانه‌ها گران است و نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد؛ از سویی دیگر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود آنچنان نیست که گلخانه داران بتوانند از آن استفاده کرده و مرهمی بر زخم هایشان بگذارند.

این‌ها همه در حالی است که با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود آب در کشور گلخانه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای کشت‌های غرقابی باشند و در صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری، کمک موثری محسوب می‌شوند.

در این شرایط به یقین گلخانه‌ها راهی مطمئن در مدیریت مصرف آب خواهند بود و ما می‌توانیم از طریق این مکان‌ها تولید بیشتر و ارزآوری بیشتری داشته باشیم و فرصت‌های زیادی برای تولید ایجاد کنیم؛ فرصتی که اکنون بازار گل اصفهان به آن نیازمند است تا از وضعیت پژمردگی بیرون بیاید.

منبع:بازار

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار گل اصفهان گلخانه داران دلالان بازار بازار گل اصفهان گل در اصفهان افزایش قیمت گلخانه ها گل و گیاه تولید گل قیمت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 به گزارش تابناک به نقل از اقتصاد آنلاین، شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ صفر امروز شانزدهم اردیبهشت ۷۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ با کارکرد ۳۷ هزار کیلومتر ۷۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع شاهین در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • افت و خیز قیمت طلا و سکه امروز در بازار رشت تا ساعت ۱۱
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی