Web Analytics Made Easy - Statcounter

روانه شدن مهاجران اوکراینی به سمت مرز‌های اروپا بار دیگر استاندارد‌های دوگانه غرب در مواجهه با پناهجویان و مهاجران را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - در جریان «بحران پناهجویان» در سال ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا خواستار بازداشت پناهجویان ورودی شد.

اکنون پس از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، چنین نیست؛ دلایل این تفاوت به چالشی غیرقابل حل در توانایی اروپا برای پذیرش رژیم بین المللی حمایت از پناهندگان اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه «ریلیف وب»، مناقشه اوکراین یکی از بزرگترین و سریع‌ترین جنبش‌های پناهندگانی را که اروپا از پایان جنگ جهانی دوم شاهد بوده، آغاز کرده است؛ در حالی که اتحادیه اروپا این را بزرگ‌ترین بحران انسانی می‌داند که اروپا در «سال‌های بسیار زیاد» شاهد آن بوده است، مهم است به خاطر داشته باشیم که چندی پیش نبود که این قاره با چالش انسانی حیاتی دیگری به نام «بحران پناهجویان ۲۰۱۵» به دلیل بحران سوریه، مواجه شد؟

اما واکنش‌های کاملاً متفاوت - تا به امروز - که اروپا به این دو موقعیت داشته است، درس هشداردهنده‌ای برای کسانی است که امیدوار به اروپای «انسانی‌تر» و «سخاوتمندانه‌تر» هستند.

این تفاوت‌های رفتاری اتحادیه اروپا همچنین به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا برخی از افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند - به ویژه، اتباع آفریقا، آسیا و خاورمیانه - درمان و خدمات یکسان و سخاوتمندانه‌ای همچون شهروندان اوکراین دریافت نمی‌کنند.

از زمان آغاز درگیری در اوکراین بسیاری از کشور‌های اروپایی علنا اعلام کرده‎اند که از پناهندگان اوکراینی استقبال می‌کنند؛ برخی از کشور‌ها با تیم‌هایی داوطلب به همراه آب، غذا، پوشاک و دارو به استقبال پناهجویان اوکراینی آمده‎اند، برخی کشور‌های اروپایی حتی به اوکراینی‌های بدون گذرنامه و یا سایر مدارک معتبر اجازه ورود به کشور خود را می‌دهند، سایر کشور‌های اتحادیه اروپا، مانند ایرلند، لغو فوری شرایط ویزا برای افرادی که از اوکراین به این کشور می‎روند را اعلام کرده‎اند، در سراسر اروپا، حمل و نقل عمومی رایگان و ارتباطات تلفنی برای پناهندگان اوکراینی فراهم شده است.

اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند که دستورالعمل حفاظت موقت را که در دهه ۱۹۹۰ برای مدیریت جنبش‌های پناهجویان در مقیاس گسترده در طول بحران بالکان ارائه شد، دوباره فعال کند؛ بر اساس این طرح، پناهندگان اوکراینی تا سه سال بدون نیاز به درخواست پناهندگی، با داشتن مجوز اقامت و دسترسی به آموزش، مسکن و بازار کار، حمایت موقت در کشور‌های اتحادیه اروپا خواهند داشت.

اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد می‌کند که کنترل مرزی و شرایط ورود برای افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند، ساده شود.

پناهندگان اوکراینی می‌توانند به مدت ۹۰ روز بدون ویزا در سراسر کشور‌های اتحادیه اروپا سفر کنند، و بسیاری از آن‌ها از کشور‌های همسایه برای پیوستن به خانواده و دوستان خود در سایر کشور‌های اتحادیه اروپا نقل مکان کرده‎اند.

اما می‌دانیم که رژیم حمایت بین المللی از مهاجران و پناهنگان در اروپا، به خصوص در همان کشور‌هایی که اکنون پذیرای پناهندگان اوکراینی هستند، اینگونه عمل نمی‌کند.

گفتمان عمومی در لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی اغلب با لفاظی‌های نژادپرستانه و بیگانه هراسانه در مورد پناهندگان و مهاجران، به ویژه پناهندگان از کشور‌های خاورمیانه و آفریقا، آلوده است و آن‌ها سیاست‌های خصمانه‌ای مانند عقب نشینی از مرز‌ها و اقدامات سختگیرانه بازداشت را اتخاذ کرده‎اند.

نمونه‌ای در این زمینه مجارستان است؛ این کشور از زمان «بحران پناهندگان» در سال ۲۰۱۵، از پذیرش پناهندگان کشور‌های غیر اتحادیه اروپا امتناع کرده است.

مجارستان در واکنش تند خود به «بحران» ۲۰۱۵ تنها نبود؛ مرزبانان لهستانی در برخورد با این پناهندگان و مهاجران وحشیانه رفتار کردند، که بسیاری از آن‌ها توسط مرزبانان لهستانی آسیب دیدند.

هزاران نفر در جنگل‌های بین دو کشور لهستان و بلاروس در شرایط اسفناک و بدون غذا، سرپناه، پتو یا دارو سرگردان مانده‌ و دستکم ۱۹ مهاجر در سرمای زمستان جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: طرح کشورهای غربی برای ردیابی مهاجران موج خشونت‎ها علیه مهاجران در مرزهای اروپا

در واکنش به این وضعیت، لهستان سربازان خود را به مرز خود فرستاد، حصار‌های سیم خاردار برپا کرد و ساخت دیواری به طول ۱۸۶ کیلومتر را برای جلوگیری از ورود پناهجویان از بلاروس آغاز کرد.

حتی قبل از درگیری بین لهستان و بلاروس، پناهندگان در لهستان با استقبال گرمی مواجه نشدند و به تعداد بسیار کمی از پناهجویان وضعیت پناهندگی اعطا شد؛ تعداد زیادی از پناهندگان و مهاجران بازداشت شدند.

با این تاریخچه در روز‌های اخیر به عنوان پس‌زمینه، استاندارد‌های دوگانه و نژادپرستانه که در واکنش به پناهندگان اروپا نهفته است، آشکار شد.

اکنون هیچ تماسی از بروکسل برای بازداشت پناهجویان فراری از اوکراین تا ۱۸ ماه وجود ندارد؛ چرا؟ زیرا همانطور که «کریل پتکوف»، نخست وزیر بلغارستان اخیرا در مورد مردم اوکراین گفت «این‌ها پناهندگانی نیستند که ما به آن‌ها عادت کرده‎ایم... این افراد اروپایی هستند... این افراد باهوش هستند، آن‌ها افراد تحصیل کرده هستند؛ این موج پناهندگی نیست که ما به آن عادت کرده‌ایم، افرادی که از هویتشان مطمئن نبودیم، افرادی با گذشته نامشخص، که حتی می‌توانستند تروریست باشند.»

این استاندارد‌های دوگانه در واکنش به غیر اوکراینی‌هایی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، پرورش یافته است.

تعداد فزاینده‌ای از دانشجویان و مهاجران از آفریقا، خاورمیانه و آسیا وجود دارد که با رفتار‌های نژادپرستانه، انسداد و خشونت در تلاش برای خروج از اوکراین مواجه شده‎اند؛ بسیاری از آن‌ها از سوار شدن به قطار‌ها و اتوبوس‌ها در شهر‌های اوکراین منع شده‎اند در حالی که اولویت با اتباع اوکراینی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوکراین اتحادیه اروپا حقوق بشر تحولات بین الملل

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اتحادیه اروپا اوکراین اتحادیه اروپا حقوق بشر تحولات بین الملل کشور های اتحادیه اروپا استاندارد های دوگانه کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌ایم اوکراینی‌ها را برای خدمت نظامی به کشورشان بازگردانیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیسلاو کوسینیاک کامیش» وزیر دفاع لهستان در اظهاراتی از آمادگی کشورش برای بازگرداندن برخی از اتباع اوکراین به این کشور خبر داد.

بر این اساس کامیش تاکید کرد که لهستان آماده است اوکراینی‌هایی را که موظف به انجام خدمت نظامی هستند، به این کشور بازگرداند تا مشغول خدمت وظیفه در ارتش اوکراین شوند.

وزیر دفاع لهستان تصریح کرد: به باور من بسیاری از لهستانی‌ها هنگامی که جوانان اوکراینی را در هتل‌ها و قهوه‌خانه‌ها مشاهده می‌کنند و از طرف دیگر میزان باری را که ما باید برای اوکراین به دوش بکشیم مشاهده می‌کنند احساس خشم می‌کنند.

در عین حال کامیش مشخص نکرد که ورشو چگونه می‌تواند این افراد را به اوکراین بازگرداند.

کد خبر 6088364

دیگر خبرها

  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • آماده‌ایم اوکراینی‌ها را برای خدمت نظامی به کشورشان بازگردانیم
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه