Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر بعد از چند سال، دست به تغییرات زد و باید دید مسیر آگاه‌سازی مخاطب به واسطه برنامه‌سازی و سریال‌سازی خوب و اصولی، چطور در سیما و سینما پیش خواهد رفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجتبی رشوند که چند سالی مدیرعامل ناجی هنر بود به تازگی بازنشسته و پس از آن، سرهنگ علی جویا مدیرکل امور هنری و مناسبت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی انتظامی سرپرست ناجی هنر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بنابر پیگیری‌ها «جویا» در ایام جشنواره فیلم فجر به برج میلاد آمد و به تماشای فیلم‌هایی چون «مرد بازنده» نشست.

روابط عمومی موسسه ناجی هنر،‌ خبر تغییرات در این موسسه را رسانه‌ای کرد. موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر وابسته به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و از طرفی تنها متولی و حامی تولید آثار پلیسی و از طرف دیگر با صدور مجوز تصویربرداری در سطح شهر و ارائه خدمات انتظامی به جامعه هنر و هنرمندان پیوند خورده است.

امروز 14 اسفند 1400 با حضور سردار حمیدی‌فر جانشین معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی و سردار یزدآبادی معاون هماهنگ‌کننده بنیاد تعاون فرماندهی انتظامی و جمعی از همراهان، مدیرعامل جدید این موسسه معرفی شد. در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات سرهنگ علی جویا مسئول سابق موسسه و مدیر فعلی اداره کل امور هنری و مناسبت‌ها، محمد جواد شجری به عنوان مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر معرفی شد.

شجری پیش از این در شهرستان قم به عنوان مسئول موسسه فرهنگی هنری شهدای ناجا مشغول به کار بوده است.

تلویزیون و نیازِ به آگاه‌سازی با انیمیشن‌ها و سریال‌های جذابِ پلیسی

تلویزیون، سینما و پلیس در دهه‌های قبل ارتباط خوبی با هم داشتند و نکات کاربردی و آموزشی خوبی از پلیس در آثار نمایشی دیده می‌شد؛ هیجان‌هایی که در «خواب و بیدار» دیدیم تا «کلانتر» و قصه‌های جنایی امثال شاه‌محمدی و مهدی فخیم‌زاده و در سینما هم کارهای پلیسی و هیجانی زیادی روی پرده می‌رفتند؛ اما امروز حرف و حدیث‌هایی در برخی آثار تلویزیونی و سینمایی پلیس و دامنه مسئولیت‌های این نیروی تلاشگر را زیر سؤال می‌برد.

چرا در سریالی تلویزیونی جایگاه پلیس زیر سؤال می‌رود؟ یا در سینما با اشتباهات عدیده‌ای در فیلم‌ها مواجه می‌شویم؟ مجتبی رشوند در آخرین گفت‌وگویی که با خبرنگار تسنیم انجام داد به این نکته اشاره کرد که  با معصوم نشان‌دادن پلیس در آثار تلویزیونی و سینمایی مخالف است.

پیش از آن تلویزیون تله‌فیلم‌هایی روی آنتن می‌برد که ژانر پلیسی و اکشن را در آن آثار، پیگیری می‌کرد. در چند سالِ اخیر، به مناسبت هفته ناجا، مینی سریال‌هایی روی آنتن می‌برد. در سینما هم آثار خوبی روی پرده رفت که برخی از آنها مثلِ «متری‌شیش و نیم» بحث‌برانگیز هم شد. اما نیازِ این مؤسسه، ساخت آثاری برای آگاه کردن مردم از طریق پرونده‌های واقعی است. کاری که بیشتر زمینه فرهنگسازی دارد؛ چرا که مهمترین هدف «ناجی‌هنر» از مشارکت و کمک به ساخت کارهای پلیسیِ درست، فرهنگسازی بوده است.  نکته‌ای که امسال در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هم دیده می‌شد که ابتدایِ فیلم‌ها این عبارت برگرفته از «داستان واقعی» می‌آمد.  

زیرا بار اصلی تمام اتفاقات در کشور بر دوش نیروی انتظامی است، مثلاً مشکلات در حوزه اقتصادی باعث افزایش سرقت می‌شود یا وقتی خشم زیاد می‌شود آمار نزاع بالا می‌رود و در بخش‌های دیگر هم همین طور؛ برای همین مهم، فرهنگسازی لازم است؛ این مسیری که شروع شده و باید در ادامه راه، بیشتر به سراغِ پرونده‌های واقعی بروند.

سریال دلدادگان

تلویزیون نیاز به سریال‌های خوبِ آگاهی‌دهنده با جزئیات دارد تا مردم را در جریان تبعات جرائم و اتفاقاتِ مختلف پلیسی و قضایی قرار دهد. برخی از آثار تلویزیون مردم را تنبل کرده چون این آثار را با جزئیات غیرضروری می‌سازند. قصه‌ها به گونه‌ای روایت می‌شوند که هنگامِ نتیجه‌گیری و اصلِ ماجرا سریال، به پایان می‌رسد. سریالی به‌نام «دلدادگان» پخش می‌شد که شخصیت‌ها به‌خاطر کینه همدیگر را می‌کشتند و سرآخر هم بازیگر اصلی نیامد و پایان و نتیجه‌گیری و عقوبت ضدقهرمان هم مشخص نشد، این یعنی زیاده‌گویی بی‌تأثیر! این در مخاطب کم‌سن‌وسال آثار غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.

یکی از اتفاقاتی که خیلی مهم است، همذات‌پنداری مخاطبان تلویزیون و سینما با پلیس‌هایی است که روایت می‌شود. چقدر در این سال‌ها موفق بوده‌اند؟ نباید پلیس را غیرواقعی و سفارشی نشان داد. باید فیلمسازان با مشاوره ناجی‌هنر و اهمیت‌دادن به این جایگاه مهم، فیلمسازی‌شان را پیش ببرند تا همه‌چیز بر مبنای واقعیت‌ اتفاق بیفتد. هم آگاهی‌ها ارتقاء پیدا کند و هم به نحو شایسته‌تر و بهتر، مردم با پلیس‌های قهرمان روبرو شوند. 

سریال بوی باران

گاهی اوقات هم پلیس ضعیف و ناتوان نشان داده می‌شود. مصداقِ بارز آن انتقاداتی که به سریال «بوی باران» محمود معظمی وارد شد. حتی مجتبی رشوند مدیرعامل سابقِ ناجی هنر در واکنشی به خبرنگار تسنیم  گفت: "در سریال «بوی‌ باران» درباره همه‌چیز اغراق شد، "آقای ضیایی" قرار بود پلیس باشد که تبدیل به بازپرس شد. بازپرس اساساً این حیطه اختیارات را ندارد چون عنصری پشت‌میزنشین است. به‌طورکلی می‌خواهم بگویم این‌که پلیس "کم‌هوش" نشان داده شود درست نیست؛ چون اساساً پلیس این‌چنینی به‌نفع هیچ‌کس نیست. متأسفانه آنقدر سریال «بوی باران» پلیس را بد نشان داد که با همکاری سیما، چند سکانس را طراحی کردیم و گروه هم همکاری کردند تا این نواقص حداقلی در نمایش روزهای پایانی کار قدری بهتر روی آنتن برود."

داداش سیا

اما کارهای نمایشی کوتاهی که سال‌ها در تلویزیون ساخته می‌شد و بسیار طرفدار داشت؛ به نامِ «داداش سیا» معروف شد. بازگشت این آیتم‌های نمایشی نیاز مبرم تلویزیون است. چرا که این آیتم‌ها هم هشداردهنده بودند و هم تأثیرگذار؛ یکی از وعده‌هایی که «مجتبی رشوند» قبل از تغییرات و در آخرین گفت‌وگویش با تسنیم  داده بود بازگشت این آیتم‌ها و ساختِ سری‌های جدید برای تلویزیون بود. آگاهی از طریق شخصیت‌های کارتونی و انیمیشنی همواره توانسته تأثیرگذار باشد مصداقِ بارز آن کمربند ایمنی و خیلی از هشدارهای راهنمایی و رانندگی بود که همیشه تأثیرگذار بوده‌اند. 

البته نیاز است معاونت سیما، هر فصل سریالِ پلیسی درست و جذابی داشته باشد. همچنان که در جشنواره فیلم فجر، فضایِ قضایی و پلیسی توانست مخاطب را با خودش همراه کند. در تلویزیون هم بارها این اتفاق افتاده، اگرچه «نوار زرد2» نتوانست موفقیت فصلِ گذشته‌اش را تکرار کند اما همیشه این ژانر مخاطبان خودش را داشته و دارد.

هدایت‌الله سجادی هنرمندی که خودش پلیس است و در سریال‌های پلیسی هم حضور دارد درباره پرداختِ‌ درست به نیروی انتظامی در آثار سینمایی و تلویزیونی به خبرنگار تسنیم  گفت: خیلی تلاش کردیم پلیس را قدرتمند نشان دهیم. ما همیشه اصرارمان همین بوده است و بسیاری هم با ما تماس می‌گیرند برخی اوقات تشکر می‌کنند و برخی اوقات هم این گلایه‌ها را به گوشِ ما می‌رسانند. من قبول دارم نقصان‌هایی در آثار سینمایی و تلویزیونی نسبت به واقعیتِ پلیس و نیروی انتظامی وجود دارد. به عنوان کارشناس بارها سر صحنه با کارگردان می‌جنگم تا پلیس بهتر نشان داده شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: من همیشه این کارها را در دورانِ گذشته، خیابان‌خلوت‌کن دیده‌ام. شاید بخشی از آن به مشکلات بودجه‌ای ناجا در مقوله فرهنگی برگردد. به سمت ساخت تله‌های 90 دقیقه‌ای رفتیم که هم متنوع‌تر باشد و هم سوژه‌های بیشتری را دنبال کنیم. خودمان هم می‌دانیم هیچ‌چیز به تأثیرگذاری سریال نمی‌رسد اما مشکلات بودجه این فقدان‌ها را ایجاد می‌کند.

سجادی همچنین تأکید کرد: واقعاً جای سریال‌های پلیسی در تلویزیون خالی است و می‌طلبد در نیروی انتظامی و صدا و سیما به این موضوع بیشتر توجه شود. برخی از نویسندگان بعضاً اطلاعات کافی از نحوه بازجویی، رفتارِ پلیس و آیین دادرسی ندارند و قبل از اینکه دست به نگارش شوند اصلاً به این نکات توجه نمی‌کنند. این را باید بدانند که ما در ناجی‌هنر نشسته‌ایم به این دوستان کمک کنیم تا کارها از کیفیت بهتری برخوردار شود. فکر می‌کنم باید سرمایه‌گذاری کنند درباره نقش پلیس و آرامش در جامعه و امنیت کارهایی بسازیم تا ضریب هوشیاری مردم بالاتر برود. من گاهاً می‌بینم خانم‌ها به برخی از نکات امنیتی در داخل خیابان‌ها توجه نمی‌کنند و می‌تواند اپیزودی از سریال، شود.

وی در پایان افزود: آرزویم این است آن‌قدر کارهای پلیسی با کیفیت و مؤثر و ماندگاری خلق شود که خانواده‌ها ضریب هوشیاری خانواده‌ها را بالا ببریم. فقدانِ تیزرها و انیمیشن‌های آگاهی‌دهنده‌ای مثل «داداش سیا» را احساس می‌کنم که واقعاً وجودشان خیلی می‌تواند مؤثر باشد. آنجا به مردم هشدارهایی می‌دادیم که برای کودکان هم مورد توجه بود. ما گفته‌ایم، امیدوارم با شکل و شمایلِ جدید ساخته شوند.

بررسی دلایل افزایش دستمزد بازیگران/ هنرمندان تلویزیون نگرانِ رقابت نابرابر با نمایش‌خانگی هستندسورپرایز کمدی سریال‌های رمضانی تلویزیون/ بازگشت "از سرنوشت" و رقابت با "نجلا"نگاهی به تاریخچه تولیدات تاریخی-مذهبی تلویزیون/ 1401 سالِ آغاز ساخت فیلم زندگی عاشقانه پیامبر

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای ایران فیلم سریال رسانه ملی سینمای ایران فیلم سریال رسانه ملی موسسه فرهنگی هنری نیروی انتظامی ناجی هنر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود به‌واسطه ضعیف‌بودن کارنامه عملکرد VOD‌ها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازه‌ای به رسانه‌ملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبت‌های مطرح‌شده از سوی یکی از مدیران شبکه‌های نمایش خانگی است که نشان می‌دهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازه‌ترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیل‌ها بر باد رفته و نشان می‌دهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلام‌شده از سوی مقامات رسانه‌ملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیل‌هاست. این آمار نشان می‌دهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲درصد شبکه‌ آی‌فیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صداوسیما هستند.
   
«مردان آهنین» پرمخاطب شد 
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردین‌ماه» سال‌جاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن می‌کند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح می‌شد. بااین‌حال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را به‌صورت شفاف، دقیق و در حضور رسانه‌ها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر می‌رسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامه‌های تلویزیون داشت. بخشی از یافته‌های ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامه‌هاست. یافته‌های نظرسنجی ایسپا‌ نشان می‌دهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردان‌آهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شب‌خوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شب‌خوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند. میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.
   
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیون‌های خارجی 
نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنش‌های کنایه‌آمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکری‌نژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه می‌کند، به‌ندرت آمارهایش به ۱۰درصد می‌رسد؛ به‌عنوان‌مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاج‌گذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد می‌شود. امروز وقتی با مردم صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانه‌ای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبت‌های مطرح‌شده از سوی شاکری‌نژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان می‌دهد که تلویزیون به‌عنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درست‌بودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده‌ و حتی می‌توان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژه‌های تکرارشده در پیامک‌های سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیان‌می‌کنند. 

دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانه‌ای برای رسیدن به قله برنامه‌های خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و به‌طور قطع برخی تحلیل‌های مطرح‌شده ــ صرف‌نظر از اهداف پشت آن یا صادقانه‌ بودن یا نبودن نکات ــ می‌تواند رسانه‌ملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما این‌که دو محور هویت‌محوری و عدالت‌گستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبت‌های رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمی‌گیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که برخی از این تحلیل‌ها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانه‌ملی گذاشته‌اند که در این صورت نمی‌توان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحث‌ها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، می‌تواند فصل تازه‌ای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانه‌ملی باشد.

دیگر خبرها

  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • نظر رئیس پلیس راهور درباره تغییر طرح ترافیک تهران | این سه بزرگراه نیاز شدید به بهسازی آسفالت دارند
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی