Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نفت تعرفه‌گذاری پلکانی مصرف گاز بود گفت: این اقدام توانسته از بحران کمبود گاز در کشور بکاهد که در کنار قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان این اقدام توانست علاوه بر درآمدزایی ارزی برای کشورمان مزایایی از جمله تأمین منابع گازی موردنیاز استان‌ها را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدام وزارت نفت در تعرفه‌گذاری پلکانی مصرف گاز و اصلاح تعرفه‌ها، به‌عنوان یک حامل انرژی در قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌منظور کنترل مصرف «مشترکان پرمصرف خانگی» است و اجرای این سیاست اثرگذاری بیشتری در کاهش میزان شدت انرژی کشور خواهد داشت که این تمرکز بر مشترکان پرمصرف، نظام تعرفه‌گذاری و فروش منابع دولت را عادلانه‌تر خواهد کرد.

بر اساس نظام فعلی محاسبه که در تعرفه‌های گاز اعمال می‌شود، هرچقدر مشترکان بیشتر مصرف کنند از یارانه پنهان بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

در همین خصوص افشین غلامعلی پور، کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: ایران چهارمین مصرف‌کننده گاز طبیعی در جهان است و مصرف سرانه انرژی در کشورمان ۸۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

وی افزود: ۱۶ درصد از منابع گازی در کشورمان تولید می‌شود ولی هرساله مصرف انرژی در کشورمان افزایش می‌یابد به همین دلیل مدیریت مصرف سوخت گازی در کشورمان بسیار مهم است به‌طوری‌که در سال جاری نیز در بخش گاز خانگی شاهد رکوردشکنی مصرف بودیم ولی وزارت نفت توانست با اقداماتی این امر را کنترل کند تا ایران در این زمینه با بحران روبرو نشود.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت تعرفه‌گذاری پلکانی مصرف گاز بوده است که با این اقدام توانسته از بحران کمبود گاز در کشور رهایی پیدا کند و شاهد آن باشیم که در فصل زمستان هیچ‌گونه قطعی در کشور صورت نگیرد.

غلامعلی پور بیان کرد: هم اکنون مصرف سرانه نهایی گاز طبیعی ایران ۶.۶ برابر متوسط جهانی است و آمارها حاکی از آن است که در طی یک بازه ده‌ساله مصرف گاز در کشورمان رشد ۵۲ درصدی به خود دیده است.

وی اظهار نمود: عمده مصرف گاز در مناطق سردسیری است که خانواده‌ها مجبور هستند این میزان گاز را مصرف کنند بنابراین وزارت نفت علاوه بر تعرفه‌گذاری پلکانی به فرهنگ‌سازی مصرف و آموزش آن به مشترکین نیز روی آورد البته علت اصلی مصرف گاز در بخش خانگی استاندارد نبودن ساختمان‌ها برمی‌گردد.

این کارشناس انرژی در ادامه تصریح کرد: سیستم‌های گرمایشی کشور از استانداردهای کافی برخوردار نیست و بیشتر بخاری‌ها گرید جی و اف هستند و از آن سو خود پکیج‌ها و شوفاژها و موتورخانه در زمینه مصرف وضعیت مطلوبی ندارند بنابراین باید در همه ابعاد به موضوع افزایش مصرف گاز توجه کرد تا بتوانیم این امر را کنترل کنیم.

غلامعلی پور بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از مصرف گاز در کشورمان در بخش خانگی صورت می‌گیرد که این میزان در فصل زمستان به ۷۰ درصد هم می‌رسد بنابراین به کاهش مصرف در این بخش توجه خاصی کرد.

وی افزود: برای مقابله با کمبود گاز در کشور وزارت نفت روی به سوآپ گازی با ترکمنستان آورد که این قرارداد توانست علاوه بر درآمدزایی ارزی برای کشورمان مزایایی از جمله تأمین منابع گازی موردنیاز استان‌ها داشته باشد.

این کارشناس انرژی در پایان افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد وزارت نفت بر گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان متمرکز شد و تلاش کرد تا روابط گازی خود با ترکمنستان را که با اقدامات دولت قبل تیره شده بود احیا کند به همین منظور با امضای قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان روابط اقتصادی این دو کشور در مسیر بهبود قرار گرفته و پس از گذشت بیش از پنج سال دوباره تجارت گازی بین دو کشور برقرار شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تعرفه گذاری پلکانی کارشناس انرژی گاز در کشور مصرف گاز منابع گازی وزارت نفت سوآپ گازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی

حسن مرادی استاد دانشگاه و کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کشور ما یکی از پر مصرف ترین کشور های دنیا در مصرف گاز است، گفت: ما دومین کشور دارای ذخایر و منابع گازی هستیم اما مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست، که آن هم دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل مصرف بالای گاز در کشور ما به قبل از انقلاب باز می گردد، زمانی که لوله کشی گاز به صورت رایگان انجام شد مردم گمان بردند که گاز نعمتی لایزالی و پایدار است و خبر نداشتند در کشور هایی که لوله کشی گاز وجود دارد با چه سختی این گاز را به مصرف می رسانند بنابراین بر اساس عادت نا مانوس و بدون مطالعه مصرف گاز به شدت افزایش پیدا کرد.

این کارشناس انرژی یادآور شد: یکی از دلایل مهم هدر رفت انرژی در کشور را می توان بخاری های گازی غیر استاندارد عنوان کرد.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبه ای که در دولت های یازدهم تا سیزدهم انجام شده است نشان می دهد ۲۵ میلیون بخاری در کشور وجود دارد که اکنون این تعداد بیش از ۲۵ میلیون بخاری است که منجر به هدر رفت گاز می شود.

مرادی با بیان اینکه متاسفانه هیچ مکانیزم صحیحی برای استفاده از بخاری وجود ندارد، یادآور شد: در بسیاری از روستا ها به علت بزرگ بودن خانه های روستایی ۵ تا ۶ بخاری در هر خانه مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت حجم بالایی از گاز مورد استفاده قرار می گیرد و دولت باید برای این موضوع تدبیری در نظر بگیرد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت یازدهم و دوازدهم بنا داشتند طی برنامه هایی با کمک شرکت بهینه سازی سوخت این ۲۰ میلیون بخاری فاقد استاندارد را اصلاح کنند اما متاسفانه جز ۱۰ هزار بخاری نتوانستند بخاری بیشتری تولید کنند زیرا قیمت بالایی داشت و هر کسی قدرت خرید آن را نداشت و حتی این ۱۰ هزار بخاری که با روش جدید ساخته شده اند به آموزش و پرورش هدیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بخاری های غیر استاندارد نانوایی های غیر استاندارد، فلر ها وموتورخانه های غیر استاندارد منجر به هدر رفت و پرتی گاز می شود به همین دلیل باید خود را با آخرین فناوری های روز دنیا تطبیق دهیم تا بتوانیم این ثروت خدا دادی را به صورت بهینه استفاده کنیم.

کد خبر 6093137 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!