Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مسجد مصلای شاهرود یادآور روزگاران مبارزات انقلاب اسلامی است منبرهایی که روحانیان و خطاب و وعاظ از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آن روشنگری می‌کردند و حالا بعد از دهه‌ها، این مکان مقدس به نماد روشنگری در شهرستان شاهرود و استان سمنان بدل شده اما شامگاه شنبه خبری از یک منبر پرشور سخنرانی در مبارزات انقلابی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابل مسجد شلوغ است خودروها تا کوچه باریک کنار مسجد هم پارک کرده‌اند خیابان مصلی شاهرود این شب‌ها به واسطه شب عید شلوغ است و پارک خودرو ممکن است دقایق طولانی طول بکشد و به همین دلیل هم است که مجلس کمی با تأخیر آغاز می‌شود امشب اینجا همه گرد هم آمده‌اند تا طلاب جوان را برای آغاز راهی طولانی در رسالتی شگرف، همراهی کنند.

طلاب و مردم گرد هم آمده‌اند

گروهی از ریش سپیدهای مسجد مصلی مقابل درب ورودی هستند گروهی در داخل مسجد گرد هم آمده و هنوز شکل و شمایل یک مجلس جدی به خود نگرفته است طلبه جوانی که هنوز محاسنش کار دارد تا انگشت گیر شود، با مردی میان سال صحبت می‌کند گویا پدر امشب اینجا است تا آغاز راه پسر را ببیند.

چه جایی برای چنین مجلس معنوی بهتر از مسجد مصلایی که یدی طولا در همراهی روحانیت دارد مبارزات انقلابی اینجا به اوج رسیده و آجرهایش مدام از تاریخ انقلاب روایت می‌کنند حتی غائله تیراندازی و درگیر با ضد انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اینجا هنوز در گوش تاریخ زنده است.

ماسک بر چهره دارند اما از کنار ماسک، محاسن تنک شأن معلوم است چندتایی را انتخاب کرده‌اند که امروز عمامه بر سر بگذارند به نمایندگی از دیگران آن هم در شب خجسته‌ای که همزمان با شب ولادت امام حسین (ع) است و صحبت از سبزپوشی همه جا وجود دارد شال سبز امروز بر دوش طلاب سید جوان، زینتی به مراسم بخشیده است.

نقش روحانیان در جهاد تبیین

مجلس اما با تلاوت و ادعیه آغاز می‌شود، صوت بلند میکروفون نوای زیبای مداح را به گوش مردم می‌رساند، زمانی است تا با ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود چند کلامی همراه شویم که در گفتگو با خبرنگار مهر، از اهمیت نقش روحانیان در جهاد تبیین می‌گوید و می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران اخیر از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا نسبت به جهاد تبیین تذکراتی را بدهند و این نشان از اهمیت جنگ روایت‌ها است.

جلالی همچنین از نقش روحانیان در جهاد تبیین نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: روحانیان اما در جنگ روایت‌ها نقشی بسزا دارند چرا که در خط مقدم این نبرد حساس و چندجانبه دشمنان دارند روحانیانی که نشان داده‌اند همواره در کنار مردم و انقلاب بوده‌اند.

صحبت اما به سخنران اصلی مراسم می‌رسد رئیس جدید حوزه علمیه استان سمنان که همین هفته گذشته بر مسند کار نشست و مراسم معارفه او با حضور رئیس حوزه علمیه کشور در سمنان برگزار شد، بالای جایگاه قرار می‌گیرد و طلاب جوان همگی چشم به لب‌های او می‌دوزند. صوت میکروفون که از اجزای جدا نشدنی این مراسم است، صلواتی از مردم می‌گیرد تا مراسم رسمی‌تر شود.

شاهرود شهر عالم خیز

رئیس حوزه علمیه استان سمنان صحبت‌های خود را اینگونه آغاز می‌کند که ملبس شدن به لباس روحانیان افتخاری است که امروز جوانان شاهرودی به آن می‌رسند آن‌هم شهرستانی که عالم خیز است و سابقه دیرینی در مبارزات انقلابی دارد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی فر شعبان را مقدمه‌ای برای مهمانی خدا در ماه رمضان دانست و تاکید کرد: انسان برای اینکه به مهمانی برود باید مقدماتی را فراهم کند تا بعد عازم آن مهمانی شود لذا مهمانی خداوند متعال با آن سفره پر رنگ و لعابی که در ماه رمضان تدارک دیده، با ماه شعبان آغاز می‌شود و باید به آن اهمیت داد.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان حتی خوابیدن هم عبادت است و حتی تنفس انسان تسبیح محسوب می‌شود، افزود: در این ماه ختم یک آیه ثواب ختم قرآن دارد و این فرصتی است که بتوانیم از این خان الهی به خوبی استفاده کنیم.

باید تقوی داشت

رئیس حوزه‌های علمیه استان سمنان با اشاره به جشن ولادت با سعادت امام حسین (ع) بیان داشت: برخی اوقات مردم درباره لباس روحانیت صحبت می‌کنند اما در روایت‌های پیامبر (ص) به اهل بیت این لباس مقدس روحانیت اشاره شده و در روایت‌ها وجود دارد که رسول الله (ع) فرمودند امام تاج ملائکه و عرب است و در روایت دیگری در نقلی آمده که پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را صدا زدند و در روز غدیر خم عمامه‌ای به ایشان اهدا فرمودند و این نشان دهنده تاریخ این لباس مقدس است که باید قدردان آن بود.

ابراهیمی فر با بیان اینکه این افتخار بزرگی است که روحانیان دارند، تاکید داشت: لباس روحانیان احترام دارد هم بنده‌ای که لباس را بر تن کرده باید وظیفه‌ای را رعایت کند چرا که لباس پیامبر (ص) بر تن دارد و هم مردم مسلمان برای این لباس احترام خاصی قائل هستند.

وی با بیان اینکه بزرگان ما نسبت به لباس روحانیان بسیار حساس بودند، افزود: تقوا برای سربازان حضرت ولی عصر (عج) بسیار واجب است و می‌بایست به حرمت این لباس، تقوای به عمل الهی از سوی روحانیان رعایت شود از سوی دیگر باید گفت کسانی که امشب به لباس مقدس روحانیان مفتخر می‌شوند، باید وظایف خود را بدانند.

عدم وابستگی حوزه علمیه

حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود که به دلیل طولانی شدن مجلس، سخنرانی خود را کوتاه کرده بود در سخنانی با بیان اینکه در طول دوران غیبت حوزه‌های علمیه ارتباط مستقیم با مردم داشتند، گفت: برخی انقلابیون می‌خواستند حوزه‌های علمیه را وابسته به حکومت کنند اما امام خمینی (ره) اعلام کردند که حوزه علمیه حتی وابسته به حکومت اسلامی نیز نباید باشد و باید بتواند به صورت مستقل عمل کند و این یکی از بزرگترین ویژگی‌های حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه شاهرود از سال‌های قبل که شهرستان نسبتاً کوچک‌تری هم بود، سه حوزه علمیه و سه مجتمع فرهنگی علمی، بهداشتی و مذهبی را داشته است، ابراز کرد: این نشان از توجه مردم ما به حوزه‌های علمیه و تربیت دینی دارد.

طلاب دیروز حجت الاسلام امروز

پس از سخنرانی امام جمعه شاهرود، ولوله‌ای به پا می‌شود هفت نفر از طلاب مدرسه ثقلین فراخوانده می‌شوند طلابی که گویا صدای قلب‌هایشان را از بین ۲۰۰ نفر می‌توان شنید، رسم است که طلاب در این مسیر از اساتید خود رخصت می‌طلبند و مراسم را به جای بیاورند زیر لب ذکر گفته می‌شود به یاد آقایمان امام حسین (ع) از جمعیت طلب صلوات می‌شود جوان‌ها که حالا قوت قلب گرفته‌اند کم کم جلو می‌روند تا عمامه بر سرشان قرار داده شود از اساتید حوزه علمیه درخواست می‌شود تا این کار را انجام دهند و حالا دیگر عمامه‌ها به حرکت در می‌آیند و این مراسم سنتی به همان شکل قدیمی خود با این تفاوت که دوربین‌های عکاسی لحظه لحظه شأن را ثبت می‌کند، با دعا خوانی به پایان می‌رسد.

کد خبر 5439650

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه حوزه های علمیه استان سمنان طلاب شاهرود عباس امینی ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان سفر استانی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گرد و غبار گردشگری ایلام مبعث جهاد تبیین مشهد مبارزات انقلاب حوزه های علمیه انقلاب اسلامی استان سمنان جهاد تبیین حوزه علمیه روایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی درویشی امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به نقش‌برجسته و بی‌بدیل خبرنگاران و رسانه‌ها در دنیا، اظهار داشت: امروز سلاح جنگ، رسانه‌ها هستند، رسانه می‌تواند نقش خط مقدم افسر جهاد تبیین باشد.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی و ادراکی دشمنان علیه کشور و نقش رسانه‌ها در مبارزه با دشمنان دراین‌رابطه، عنوان کرد: امروز افکار عمومی دست رسانه‌ها است، رسانه می‌تواند در فرهنگ‌سازی، توسعه، ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی و … مؤثر باشد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اشاره به برنامه‌های هفته عقیدتی و سیاسی در استان، گفت: تقدیر از معلمان نمونه و گفتمان‌سازی تجلیل از معلمان یکی از برنامه‌های این هفته در استان به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام درویشی با اشاره به اینکه تحقق هر امر و ارزشی بستگی به همت معلمان، استادان و … دارد، تأکید کرد: مبارزه با دشمن در عرصه فرهنگی و جهاد تبیین بدون معلمان قابل‌انجام نیست.

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس و آمریکا و همچنین تظاهرات دانشجویان آمریکا علیه این جنایت‌ها و با تأکید بر زیر سوال رفتن تفکر و دموکراسی غربی در این راستا، عنوان کرد: این اتفاقات باید توسط رسانه‌ها تجزیه‌وتحلیل شود.

کد خبر 6090402

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!