آثار توحیدی خدای سبحان در جان امام حسین (ع) ظهور کرده است
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۲۸۷۶
خبرگزاری مهر - گروه استانها: ساعتهای پایانی دوم شعبان، وجود فاطمه زهرا (س) سراسر شوق است، شوق از دیدن فرزندی که قرار است فخر عالم شود، فخر ایستادگی و شهامت.
دخت پیامبر (ص) بهتر از هرکسی میداند دردانهای که تا ساعتی دیگر پا بر زمین میگذارد قرار است سالها بعد پا در کدام راه و مسیر توحیدی بگذارد و از همه چیز خود بگذرد تا دین مبین باقی بماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خانه زهرا (س) محل ورود و خروج فرشتگان است، فرستادگان الهی برای درود و صلوات بر قنداقه حسین (ع). همان که رسول خدا (ص) در مقامش میفرمایند: «حسین منّی و أنا من حسین».
آری میلاد حسین (ع) است، شرق و غرب عالم، بالاتر از ابرها و در دل دریاها، در میانه هفت آسمان جشن و سرور برپاست و این را کسی نمی بیند جز آل کساء و خداوندگارشان.
برای دنیا وجود مبارکی چون اباعبدالله (ع) بس، دیگر چه میخواهد عالم؟ چه میخواهد جهان؟ مگر نه اینکه هر موجودی سعادتش در درک ولای حسین (ع) و مسیری است که میرود؟ مگر نه اینکه مولود سوم شعبان، سومین امامی است که پرچم دین را بردوش خواهد برد تا قله انسانیت را فتح کند؟ ولی اللهی که ملائلکه به حرمتش میایستند، در ولادتش غرق نورند و در شهادتش غرق اشک.
به راستی چرا در جشن میلاد حسین (ع) نیز نمیتوان از اشک نگفت؟ چرا در این میلاد و سرور بازهم گوشه چشمها خیس اشک میشود؟ مگر مولود سوم شعبان چه کرده است که یادش، نامش و مرامش مردان و زنان و پیر و جوان و کودک را غرق در خود میکند؟ به راستی چرادرجشن میلاد حسین (ع) ناخواسته زمزمه «بوی بهشت میوزد از کربلای تو، ای صد هزار جان گرامی فدای تو» بر ذهن و لب جاری است؟ راز این نام در چیست؟ «حسین»! اسمی که میشناسی و در عین حال آنگونه که باید نشناختهای!
راز این نام در چیست که هرسال از سوم شعبان سرگشتگی دل آغاز میشود و تا ذی الحجه و عَرَفه اش میرود و نهایتاً در محرم و صفر آرام میگیرد! آری مولود نامی که اینگونه شیعه را سرگشته میکند قدمهای مبارکش را بردنیا میگذارد تا انسانیت زنده شود و تا همیشه جاودانه بماند.
مرجع تقلید شیعیان در توصیف شخصیت والای امام سوم شیعیان (ع) تاکید میکند: حسین بن علی (علیهما السلام) علوم سه گانه ای را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان فرمودند، در مناجات، خطبهها و نامههای خود مبسوطاً بیان کرده است.
آیت الله جوادی آملی در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی آورده است: بسیاری از فرازهای دعای عرفهٴ آن حضرت (علیه السلام) مربوط به آیات محکم یا سنن قائم است. آن حضرت (علیه السلام) در بخشهای توحیدی، آن چنان خود را معرفی میکند که معلوم میگردد از قَرَن تا قَدَم او را اعتقاد توحیدی پرکرده است. آنجا که ایشان چشم، بینی، گوش، عصب، پیه و گوشت خود را تشریح میکنند، همه را نشانهٴ توحید خدا دانسته، سراسر وجودش را موحّدی میدانند که آثار توحیدی خدای سبحان در جان او ظهور کرده است.
زندگی سالار شهیدان را میتوان در پنج مرحله خلاصه کرد
به گفته این عالم ربانی، برای شناخت بیشتر و بهتر امام حسین (علیه السلام) باید مراحل زندگانی آن حضرت (علیه السلام) را به خوبی تحلیل کرد. از نظر تحلیل تاریخی، زندگی سالار شهیدان را میتوان در پنج مرحله خلاصه کرد، البته دوران فراموش نشدنی بارداری و پیوند ویژهٴ آن حضرت با مادری بی نظیر بحثی جدا میطلبد.
آیت الله جوادی آملی در کتاب خود آورده: مرحلهٴ یکم، دوران کودکی آن حضرت بود که در مهد پرورش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و صدیقه کبری سیدهٴ زنان عالمیان حضرت فاطمهٴ زهرا (علیها السلام) به سر میبرد. هنگامی که پیکر مطهّر امام حسین (علیه السلام) را در پارچهای پیچیدند و به حضور ایشان آوردند، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گریست و فرمود: «تقتله الفئة الباغیة»؛ «گروه ستمگر، او را به قتل می رسانند». سپس رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) آن حضرت را با سرانگشتان مبارک خود شیر دادند و امام حسین (علیه السلام) از این راه تغذیه کرد که قسمت مهم غذای آن حضرت از راه غیب مدد گرفته شد.
به گفته وی، مرحلهٴ دوم زندگی امام حسین (علیه السلام) در پرتو تربیت پدر بزرگوارشان حضرت علی (علیه السلام) و بخش کوتاهی از آن در عصر عصمت کبری حضرت فاطمهٴ زهرا (علیها السلام) سپری شد. در این مرحله، امام حسین (علیه السلام) به احترام پدر عظیم الشأن خود خطبه و مانند آن را اظهار نمیکردند؛ زیرا مسئولیت امامت و رهبری به عهدهٴ امیرمؤمنان بود. امام حسین (علیه السلام) در این دوران به فرمان امیرمؤمنان (علیه السلام) در جنگها شرکت میکرد و در همین دوران، مبارزهٴ با حکومت ستم، شناخت دوست و دشمن و درس مقاومت و پایداری را فرا گرفت و به منصّهٴ ظهور گذاشت.
این استاد اخلاق افزود: مرحلهٴ سوم زندگی آن حضرت (علیه السلام) توأم با امامت امام حسن (علیه السلام) بود. در این دوره نیز از سالار شهیدان مطالب چشمگیری نقل نشده است؛ بلکه آن حضرت در مسألهٴ امامت و رهبری، تابع برادر خود، امام دوم شیعیان حضرت حسن بن علی (علیهما السلام) و در نوع نبردها پرچمدار رسمی آن حضرت (علیه السلام) بود. مرحلهٴ چهارم، زمانی است که امویان، امام حسن (علیه السلام) را مسموم کردند و به شهادت رساندند و معاویه، حکومت خودمختار را به غارت برد و خفقان فکری و عملی بر مناطق مسلمان نشین آن زمان حاکم شد. معاویه، بر پایهٴ شایستگی یا نصب یا شورا به خلافت نرسید؛ بلکه ستمکارانه خلافت را به غنیمت برد و آن را به سلطنت منحوس تبدیل کرد. از همین رو بود که برخی افراد، پس از حضور در نزد معاویه به جای «السلام علیک یا خلیفة رسول الله» یا تعبیری شبیه این، میگفتند: «السلام علیک أیها المَلِک»؛ یعنی تو خلافت را به سلطنت مبدّل کردی.
ایشان در خصوص مرحله پایانی حیات حضرت مینویسد: پس از هلاکت معاویه و پایان دسیسه گری های او، مرحلهٴ پنجم زندگی سالار شهیدان (علیه السلام) آغاز شد که کمتر از یک سال بود، ولی به همهٴ زندگی آن حضرت (علیه السلام) بها داد و نهضت ایشان را شهرهٴ جهانی کرد و نیز آن حضرت توانست دینِ مأسور و غارت شده را احیا کند؛ به طوری که سنّت متروک نبوی و علوی، حیات مجدّد خود را بازیافت و بدعت اموی و مروانی رخت بربست.
کد خبر 5439728منبع: مهر
کلیدواژه: کربلا امام حسین ع اعیاد شعبانیه ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان سفر استانی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گردشگری گرد و غبار ایلام مبعث جهاد تبیین مشهد صلی الله علیه و آله و سلم سالار شهیدان امام حسین آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشورهای جهان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر مجمع جهانی علیاصغر گفت: بزرگترین محفل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) و با کمک و همراهی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار میشود.
داود منافیپور با اشاره به گشایش کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در بابالهادی (علیه السلام) حرم مطهر رضوی افزود: این محفل در ایران و ۴۵ کشور جهان در نخستین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) برگزار خواهد شد.
وی گفت: همزمان با افتتاح کارگاه دوخت لباس در حرم رضوی، ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز کردند.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر افزود: در این کارگاهها تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت میکنند و با تهیه، توزیع و اهدای این لباسها به برخی از نقاط ایران و جهان این لباسها در صبح نخستین جمعه ماه محرم به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار میگیرد.
منافیپور گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از حدود سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینههای مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علیاصغر (علیه السلام) تا نخستین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم میآیند و شروع به دوخت لباسهای سبز علوی برای این مراسم میکنند.
دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بینالملل
وی با تجلیل از همت و تلاش بانوان فعال در این کارگاهها گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته، به صورت شکیل بستهبندی و مزین به سربند یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) افزود: در هر بستهبندی نذرنامهای قرار میگیرد و در سطح کشور توزیع میشود.
منافیپور گفت: کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا میشود علاوه بر دوخت لباسهای استان تهران، لباسهای شیرخوارگان حسینی را در سطح بینالمللی تأمین میکند.
وی افزود: هزینههای این کارگاهها مردمی است و از نذورات مردمی تهیه میشود.
دبیر مجمع جهانی علیاصغر (علیه السلام) محتوای نذر نامه را که به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، ترکی و هوسایی ترجمه شده است، چنین عنوان کرد: یا صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندم را نذر یاری قیام تو میکنم، او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن.